۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۲۲۳۸۱۷

ارائه آثار علامه بدیع‌الزمان در نمایشگاه کتاب تبریز

خبرگزاری رسا ـ همزمان با دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز آثار علامه از علمای دوره معاصر ترکیه که برای احیای اسلام در ترکیه تلاش فراوانی داشت، ارائه می شود.
نمايشگاه کتاب

 

به گزارش خبرگزاری رسا در تبریز، سالن آذربایجان نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز این روزها پذیرای دوستداران تازه های نشر کتب خارجی است، اغلب دانشجویان، اساتید و محققان حوزوی و دانشگاهی با مراجعه به این سالن، کتب خارجی به نمایش گذاشته شده به زبان های انگلیسی، عربی، ترکی و فرانسوی و ... را به راحتی خریداری می کنند.


بنابر این گزارش، بر اساس توافق مسؤولان برگزاری نمایشگاه کتاب با ناشران خارجی، مقرر شده تا تمامی کتاب های ارائه شده در این سالن مربوط به سال های پس از 2009 میلادی باشد که علاقه‌مندان با خیال راحت اطمینان داشته باشند که تازه ترین کتب خارجی را خریداری می کنند.


بخشی از سالن انتشارات خارجی به کتب اسلامی با زبان عربی اختصاص دارد که منابعی با موضوعات اصولی، کلامی، تفسیری، فقهی و قرآنی در دسترس عموم بازدیدکنندگان قرار گرفته است.


بخش دیگری از کتب این نمایشگاه مربوط به تازه های نشر در موضوعات حقوقی، فلسفی، شیمی، فیزیک، ریاضیات، علوم اجتماعی، ارتباطات، روزنامه نگاری، معماری، هنر، ادبیات و زبان انگلیسی و فرانسوی، حقوق بشر، مکانیک، حسابداری و ... است که دانشجویان مقاطع عالی می توانند منابع مورد نیاز خود را خریداری کنند.


گفتنی است، 120 ناشر خارجی از 42 کشور جهان با 60 هزار عنوان کتاب در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز حضور یافته اند.


ارایه آثار علامه بدیع‌الزمان در نمایشگاه کتاب تبریز


انتشارات "رنکا" آثار فلسفی و عرفانی علامه بدیع الزمان سعید نورسی را در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز ارایه کرده است، نشر رنکا 130 عنوان کتاب با قطع جیبی و 13 عنوان با قطع رحلی از آثار آن علامه بزرگ جهان اسلام را چاپ و در اختیار علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی تبریز قرار داده است، افزون بر این‌که قرآن های نفیس با ترجمه ترکی استانبولی نیز در غرفه این انتشارات ارایه می شود.


گفتنی است، بدیع الزمان سعید نورسی در سال 1877 میلادی در روستای نورس از توابع بتلیس ترکیه به دنیا آمد، علامه از علمای دوره معاصر ترکیه بود و برای احیای اسلام در ترکیه تلاش فراوانی داشت، وی از طلایه داران تقریب بین مذاهب بوده و علاقه وافری به اهل بیت عصمت و طهارت‌ علیهم السلام داشته است و هم اکنون بخش عظیمی از مسلمین در ترکیه تحت تأثیر افکار و اندیشه‌های وی هستند.


اهتمام علامه نورسی به تقریب مذاهب اسلامی کم نظیر بود، وی از طلایه داران وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی است، علاقه به وحدت و اندیشه تقریب مذاهب در آثار و زندگانی علامه نورسی بسیار واضح است.


علامه در سال 1960-1877 با روی کارآمدن آتاتورک و شروع جریان اسلام ستیزی در ترکیه، دلیرانه به دفاع از اسلام و اسلامیت برخاست و با وجود آن که از اقلیم کرد بود، اما هیچ گاه قومیت و ملیت گرایی را نستود و اگر چه دارای مذاهب اهل تسنن بود، همیشه بر وحدت و تقریب میان امت اسلام تاکید فراوان می‌کرد؛ به گونه‌ای که اختلافات موجود میان فرق مختلف اسلامی را نشانه عقب ماندگی مسلمانان و نتیجه سیاست‌های اسلام ستیزانه دشمنان اسلام و استعمار می‌دانست. 


نمایشگاه خیریه دانشجویان هنر تبریز برای کودکان نیازمند


جمعی از دانشجویان هنر تبریزی نمایشگاه خیریه ای را در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز راه اندازی کرده اند، در این غرفه که در محل سالن شهریار تبریز مستقر شده، جمعی از آثار تولیدی دانشجویان هنر دانشگاه های تبریز به نمایش گذاشته شده و عواید حاصل از فروش این محصولات برای کودکان بی سرپرست هزینه می شود.


همچنین در این نمایشگاه جلب کمک های خیرین ‌و دریافت هدایای هنری برای فروش به نفع محرومان نیز پذیرفته می شود، از دیگر اهداف برپایی این غرفه جذب همگرایی دانشجویان برای فعالیت های عام المنفه خارج از کلاس درسی می باشد.

 

نوشته های ادبی کودکان با موضوع کتاب

 

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز حضور یافته و مورد استقبال کودکان واقع شده است.


اجرای مسابقه های جذاب فرهنگی، هنری و خلاقانه از قبیل مار پله، آشنایی‌کودکان با شعر و اهدای کتاب های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی از دیگر برنامه های این غرفه است،
در این مسابقه کودکان در مسیر فرضی رسیدن به هدف در خانه های مار پله با کتب شعر کودک روبرو شده و با جوابگویی به سوالات مطرح شده به مرحله بالاتر می رسند.


همچنین غرفه نقاشی با مداد رنگی و پاستیل نیز توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی راه اندازی شده و نقاشی های کودکان در این غرفه با داوری مربیان و نقد و تحلیل آنان مورد توجه قرار می گیرد.


کودکان تبریزی  همچنین نوشته های ادبی خود را با موضوع کتاب در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز عرضه می کنند و این کارهای ادبی در بخش آثار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی تحلیل محتوایی می شود.

 

عرضه انیمیشن های تلویزیونی در نمایشگاه کتاب تبریز 

 

انجمن فیلم آذربایجان شرقی، مستقر در سالن شهریار این نمایشگاه با برنامه های متنوعی در زمینه جذب هنرجویان به عرصه فیلم و تئاتر  فعالیت می کند، ثبت نام از هنر جویان برای رشته های فیلم نامه نویسی، ر‌فیلم سازی و نقد و تحلیل فیلم در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز با تخفیف 10 درصدی صورت می گیرد.


بنابر این گزارش، علاقمندان می توانند در مدت برگزاری نمایشگاه از مشاوره رایگان اساتید فیلم و تئاتر استان در زمینه فعالیتهای هنری و کشف استعداد خود استفاده کنند، همچنین ثبت نام برای رشته های کارگردانی، ‌تدوین، بازیگری و انیمیشن در کنار هنر دوبله نیز در این غرفه با تخفیف مناسب صورت می گیرد.


انجمن فیلم آذربایجان شرقی، انیمیشن های تلویزیونی را در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده  و علاوه بر نمایش این آثار فروش آنها نیز صورت می گیرد.

 

برگزاری کارگاه عملی خوشنویسی در نمایشگاه کتاب تبریز


انجمن خوشنویسان تبریز با حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز خدمات متنوعی را به علاقمندان خط و خوشنویسی ارائه میدهد. همچنین ثبت نام جهت آموزش خوشنویسی با خودکار و قلم نی توسط هنرمندان برجسته تبریزی و از جمله رئیس انجمن خوشنویسان تبریز از مقدماتی تا تکمیلی در این غرفه با تخفیف ویژه صورت می گیرد.


بنابر این گزارش، آثار خوشنویسی فاخر توسط هنرمندان تراز اول این رشته به صورت زنده در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز تولید می شود که با استقبال هنردوستان تبریزی مواجه شده است.

 

گفتنی است، آموزش های این انجمن با ارائه گواهینامه رسمی در مدت شش ماه صورت می گیرد و در مدت برگزاری نمایشگاه نیز خدمات ثبت نام با تسهیلات ویژه ای همراه است./935/پ203/ق

ارسال نظرات