۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۲۲۵۴۵۸

نشست سالانه روحانیون و روسای مراکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نوزدهمین نشست سالانه روحانیون، مبلغین، ائمه جمعه و جماعات و روسای مراکز اسلامی و مساجد انگلیس، به منظور هماهنگی و بررسی راهکارهای تبلیغی مناسب ، در آستانه عید سعید غدیر خم ، در حوزه علمیه انگلیس در لندن برگزار شد.
انگليس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست سالانه بنا به دعوت مرکز اسلامی انگلیس و تحت عنوان ' وظیفه روحانیت در تبیین جایگاه مرجعیت و تقلید و نحوه مواجهه با شبهه افکنی ها' برگزار شد، جمع کثیری از روحانیون ، مبلغین ، ائمه جمعه وجماعات و روسای مساجد و مراکز اسلامی از ملیت های گوناگون و از شهرهای مختلف انگلیس حضور داشتند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمالی رییس مرکز اسلامی انگلیس و نماینده حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در بریتانیا، در این نشست ، ضمن عرض تبریک فرخنده عید سعید غدیر و تشکر از حضور مبلغین و خطبا و پیام رسانان مکتب اهل بیت علیهم السلام و عالمان دینی در نوزدهمین نشست روحانیون، تاکید کرد که در جامعه بین المللی کنونی اگر بخواهیم نقش داشته و تاثیر گذار باشیم باید قبل از اینکه موضوعی نهادینه شود، طرح و مطلب خود را ارائه نماییم.

 

وی هدف از برگزاری این جلسات را بهره وری از فرصت بسیار ارزشمند تبلیغی برای طرح ارزش ها و معارف اسلامی و حفظ شعائر اسلامی دانست و اظهار داشت: با وضعیت قابل توجه شیعه و آزادی عملی که وجود دارد توفیق یافتیم که با فضای بسیار خوب و همدلی و هماهنگی و اجماع ارزشمند شکل گرفته، با یک برنامه 4 ساله، حوزه علمیه انگلیس را با حمایت حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی راه اندازی نماییم .

 

رییس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به پشتیبانی ها و زحمات فراوان و تلاش های صورت گرفته از سوی جامعه المصطفی، کالج اسلامی لندن و مرکز اسلامی انگلیس، اظهار داشت: بواسطه همین زحمات و پشتیبانی ها بود که امروز توانستیم به راه اندازی حوزه علمیه انگلیس نائل شویم. و بحمدالله بسیاری از طلبه های این حوزه علیرغم اینکه در عرصه های دیگری با تحصیلات عالیه دکترا و فوق لیسانس ولیسانس مشغول کار هستند ، فقط به عشق دین و ارادت به اهل بیت ( ع) و علاقه مندی به تحصیل علوم دینی در کلاس های حوزه علمیه شرکت می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین شمالی ضمن تشکر از همه دست اندرکارانی که با حمایت و پشتیبانی خود به امر مقدس تاسیس حوزه علمیه انگلیس کمک کردند، گفت : همه این تلاشها برای حضور علما و اتصال به مرجعیت دینی است. این حوزه باید مرجعی برای حضور گسترده روحانیون و ارتباط آنان با فارغ التحصیلان حوزه های علمیه مادر باشد.

 

از سوی دیگر حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی مسوول مرکز رابط اهل بیت (ع ) در لندن بود که به نقش ویژه ارتباط مومنین با مرجعیت دینی در مکتب تشیع پرداخت و افزود: این نقش آنقدر برجسته است که دشمنان اسلام نیز به آن اذعان دارند و اعتراف می نمایند که در مکتب تشیع سه نکته وجود دارد و آنها الگوهایی همچون امام حسین (ع) و امام زمان (عج) و مرجعیت دینی است.

 

وی گفت: بدیهی است که در هر امری می باید به متخصص و کارشناس آن مراجعه کرد و در امر دین نیز تنها جایگاه و متخصص دین، مرجعیت دینی است و مرجعیت دینی در حقیقت کسی است که با تقوی و تفقه خود در دین، برقرار سازنده امنیت در یک جامعه دینی و هدایت کننده مردم در امر دین است.

 

 

همچنین حجت الاسلام والمسلمین علی عالمی رییس مجمع جهانی اسلامی لندن نیز در این مراسم با تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر به عنوان عید ولایت و استقرار رسالت الهی و وحی نبوی، از مرکز اسلامی انگلیس برای برگزاری و استمرار این جلسات تشکر کرد و آن را فرصت مغتنمی برای هماهنگی تبلیغی دانست.

 

در ابتدای نوزدهمین نشست روحانیون دکتر احمد جلالی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی یونسکو نیز در سخنانی گفت: در اوضاع کنونی، جهان با موضوعات مختلف و مهمی مواجه است که وظیفه همه ماست که به آنها بپردازیم .


 

وی افزود: در این دنیای پرهیاهوی کنونی اگر بتوانیم امکان استماع پیام های قرآنی را برای بشریت فراهم سازیم به سعادت انسانها کمک کرده ایم. و این در واقع وظیفه روحانیون است که فضایی برای شنیده شدن پیام قرآن و سخنان حضرت رسول اکرم(ص) در جهان امروز مهیا سازند.


 

نوزدهمین گردهم آیی سالیانه روحانیون ، مبلغین ، ائمه جمعه وجماعات و روسای مراکز اسلامی و مساجد بریتانیا کار خود را با صدور بیانیه ای به پایان رساند.

 

در این بیانیه با اشاره به چالشهای پیچیده ای که جهان اسلام با آن مواجه است و بخش بزرگی از آن را در برگرفته، آمده است: تعظیم شعائر حسینی باید از موجبات ارتقاء سطح فرهنگی مسلمانان باشد و از روح اصلاح گر نهضت حسینی که امام آزادگان بر ضد حکومت ظلم اموی قیام کرد ، الهام بگیرد.

 

در ادامه این بیانیه عنوان شده است: دشمنان اسلام با طرح شبهات ناروا و باطل، تمام توان خود را برای متفرق ساختن امت اسلامی بکار گرفته اند و در تلاشند تا اسلام را با صلح و آشتی و همزیستی مخالف جلوه دهند و از این رو درصدد تضعیف جایگاه مرجعیت دینی و نقش علما به عنوان وارثان انبیاء هستند که مسلمانان باید در این زمینه هوشیار باشند و تحت تاثیر القائات سوء قرار نگیرند.

 

در این بیانیه تصریح شده است: بایستی از هر آنچه موجب سوء تفاهم در عمل تبلیغ دین می شود اجتناب شود چرا که ما موظف به تبلیغ پیام خدا بر اساس کلمه توحید و توحید کلمه هستیم.

 

در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه 'بایستی مجالس حسینی با هدف رساندن پیام دین به جهانیان باشد که دین اسلام دین انسان سازی و ارتباط سازنده با جوامع دیگر است،' می افزاید: جنبش عاشورا موضوعی کاملاً انسانی است که هرانسان شرافتمندی و با هر دینی با آن ارتباط انسانی برقرار می سازد.

 

این بیانیه با تاکید بر وحدت مسلمانان در عصر حاضر برای مقابله با دشمنان اسلام ، لزوم دوری نمودن از طرح مسائل اختلاف برانگیز بین مذاهب مختلف و همچنین طرح مسائل همگرایی بین جماعات تصریح شده است.

 

در ادامه این بیانیه با تاکید بر رعایت و حفظ حرمت اموال و خون مسلمین، بر ضرورت همگامی اجتماعی مردم در مقابله با تفکرّات تکفیری و مواجهه با آنها تصریح شده است./982/د102/ک

منبع: خبرگزاری تقریب

ارسال نظرات