۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۲۲۷۵۲۴

نشست بررسی کتاب « مفهوم النص فی علوم القرآن » در مصر برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کتاب « مفهوم النص فی علوم القرآن » ششم آبان‌ماه طی نشستی در مصر بررسی می‌شود.
قرآن کريم

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتابخانه عفیف الدین در کاخ فرهنگ استان اسیوط مصر با برگزاری  نشستی «کتاب مفهوم النص فی علوم القرآن» و در آن محتوای کتاب معنای متن؛ پژوهشی در علوم قرآن تألیف نصر حامد ابوزید بررسی می‌شود.


این نشست در راستای سلسله نشست‌های فکری و ادبی هفتگی اداره کل نویسندگان مصر در محل کتابخانه کاخ فرهنگ اسیوط برگزار می‌شود.


عاطف العزازی، مسؤول کتابخانه عفیف الدین استان اسیوط اظهار کرد: مشارکت و حضور در این نشست برای شهروندان مصری و صاحب نظران و فرهیختگان آزاد است.


وی افزود: ضیا مکاوی، مدیر کاخ فرهنگ استان اسیوط بر برگزاری نشست نظارت دارد و هدف از برگزاری این گونه نشست‌ها این است که بحث و بررسی درباره کارهای فکری شاخص نویسندگان مصری ارتقا یابد.


این کتاب در واقع محصول تدریس مؤلف در موضوع علوم قرآنی برای دانشجویان دانشگاه قاهره است که در مدت کوتاهی پس از انتشار، توجه و اعتنای بسیاری از قرآن پژوهان و منتقدان مسلمان و حتی پاره‌ای از مستشرقان را به خود جلب کرده است.


ابوزید در این کتاب خود کوشیده است مباحث رایج علوم قرآنی را از منظری تازه و با نگرش و ذهنیت امروزی ببیند. مراد از نگرش و ذهنیت امروزی تمامی ابزارها و روش ها و علوم شناخته شده بشری است که امروزه در اختیار داریم.


کتاب حاضر از یک سو کتابی سنتی است یعنی به موضوعی کهن در میراث اسلامی می پردازد و مواد و مصالح اصلی آن عمدتا متون و نظریات تدوین یافته در سنت گذشته ماست.


از سوی دیگر این کتاب اثری مدرن است، بدین معنا که می‌کوشد با به کارگیری نظریه‌های متن شناختی و روش‍‌های متن پژوهی و زبان پژوهی قرائتی تازه از علوم قرآن ارائه دهد.


بخش نخست این کتاب با عنوان شکل‍‌گیری و شکل دهی متن در فرهنگ شامل مفهوم وحی، نخستین گیرنده متن، مکی و مدنی بودن آیات و ناسخ و منسوخ است.


بخش دوم با عنوان ساز و کارهای متن نیز مشتمل بر این موضوعات است: اعجاز، مناسبت میان آیات و سور، غموض و وضوح، عام و خاص و تفسیر و تأویل.


در بخش سوم نیز تغییر مفهوم و کارکرد متن در نگاه علوم فقه، کلام، قصص قرآنی و تأویل بررسی شده است.


مرتضی کریمی نیا، از مترجمان کشورمان کتاب مفهوم متن؛ پژوهشی در علوم قرآن را به زبان فارسی ترجمه کرده است و این کتاب در سی ام اردیبهشت 1381 در تهران چاپ و منتشر شد./994/
د102/ک

ارسال نظرات