۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۲۳۳۱۵۸
واشنگتن پست:

آمریکا به دنبال ایجاد نیرویی ضعیف برای مقابله با داعش است

خبرگزاری رسا ـ یک روزنامه مشهور آمریکایی نوشت پس از اینکه واشنگتن طی سال های گذشته درس‌های زیادی از بازسازی ارتش های کشورهای خارجی گرفته اکنون ارتش آمریکا قصد دارد تا راهبرد خود را برای مقابله با داعش تغییر دهد.
سرباز آمريکايي

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه واشنگتن پست نوشت: ارتش آمریکا تصمیم گرفته است تا برای مقابله با داعش به جای آنکه کل ارتش عراق را مجددا بازسازی کرده و تعداد کمی از سربازان عراقی را برای مقابله با این گروه تروریستی آموزش دهد.

 

بر اساس این گزارش تعداد نیروهای نظامی ارتش عراق که در طول جنگ قبلی این کشور با زحمت زیاد از سوی آمریکا ساخته و پرداخته شده در بالاترین سطح خود به حدود 400 هزار نفر رسیده است. در شرایطی که گروه داعش به پیشروی خود در شمال عراق در ماه ژوئن ادامه می داد نیروهای ارتش عراق به نصف کاهش یافته بود که علت اصلی آن فساد و پوسیدگی بوده است.

 

بر اساس برآوردهای کارشناسان، زمانی که داعش تصرف شهر موصل را کامل کرد 4 بخش ارتش عراق و یکی دیگر از واحدهای پلیس این کشور ناپدید شدند و تعداد کل نیروهای نظامی این کشور به کمتر از 85 هزار نفر کاهش یافته است.

 

مقام های آمریکایی اعلام کردند در حالی که دولت اوباما برای مقابله با داعش با چالش های زیادی روبرو است، فرماندهان با بازسازی کل ارتش عراق مخالفت کرده اند. به جای آن مقام های رسمی تاکید کردند که امید برای ایجاد نه تیپ جدید در ارتش عراق متشکل از 45 هزار پیاده نظام و تبدیل آن به یک نیروی پیشتاز که همراه با مبازران کرد و شیعه باشد می تواند داعش را به فکر تصرف کشوری سوم بیندازد.

 

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده در این باره گفت: ایده این است که حداقل در گام نخست سعی شود تا نوعی ارتش کوچک و ضعیف تر در عراق تشکیل شود.

 

توسعه یک نیروی پیشتاز در ارتش عراق بعید است که بتواند پوسیدگی و فساد بزرگتری را که نیروهای امنیتی و نهادهای عراقی را در برگرفته حل و فصل کند. این نیرو همچنین برای بازپس گیری شهرهای راهبردی مثل موصل کافی نخواهد بود.

 

ولی مقام های آمریکایی و سایرین بر این باورند که آموزش تعداد کمتری سرباز با کیفیت های نظامی بالاتر می تواند نیروهای امنیتی عراق را برای پیشروی زیاد علیه داعش توانا سازد.

 

حکیم الزمیلی رئیس کمیته دفاع و امنیت مجلس عراق تاکید کرد که "پیش از بحران موصل ما در شرایط فانتزی زندگی می کردیم. ما تصور می کردیم که ارتش توانایی دفاع از کشور را دارد. ما به آنها اعتماد کردیم. ولی چیزی که اتفاق افتاد واقعیت را برای ما آشکار کرد."

 

مقام های آمریکایی نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق را عامل اصلی افت کیفیت نیروهای نظامی این کشور پس از خروج نیروهای آمریکایی در سال 2011 میلادی ارزیابی می کنند.

 

مایکل نایتس پژوهشگر موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک در این باره تاکید کرد که تیپ های ارتش عراق که تصور می شد در شرایط عادی بیش از 4 هزار نیرو داشته باشد ظاهرا شامل کمتر از نیمی از این رقم بوده است.

 

دولت اوباما با اجرای اصلاحات اولیه در عراق با روی کار آمدن حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر انگیزه بیشتری پیدا کرده است. العبادی در ماه اوت جایگزین نوری المالکی شد. ماه جاری العبادی بیش از 20 فرمانده ارشد ارتش عراق را برکنار کرد. اینکه العبادی تاچه حد می تواند اصلاحات مورد نظر خود را به پیش ببرد نامشخص است./982/د101/ک 

ارسال نظرات