۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۲۳۴۴۴۳
امام جمعه مرکز اسلامی هامبورگ:

شناخت انسان در تدوین حقوق بشر ضروری است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله رمضانی دیروز، ۱۴ آذر، در مراسم نماز جمعه مرکز اسلامی هامبورگ تأکید کرد: شناخت انسان به شکل جامع در تدوین حقوق بشر ضروری است.
مرکز اسلامي هامبورگ

 

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله رمضانی، امام جماعت و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ اظهار کرد: در مسائل اعتقادی و اخلاقی و یا احکام عملی فردی و اجتماعی نمی‌توان به دانش خردمندان اکتفا کرد؛ زیرا در این زمینه اختلافات فراوانی در میان آنها وجود دارد.


وی افزود: شناخت انسان به شکل جامع در تدوین حقوق بشر ضروری است و با توجّه به اینکه تاکنون کسی ادعای چنین شناخت جامعی نداشته و بلکه اعتراف به ناشناخته بودن زوایای وجودی انسان داشته است، نتیجه می‌گیریم که این شناخت فقط از جانب خدایی که انسان را خلق کرده امکان پذیر خواهد بود.


رمضانی بیان کرد: در قرآن آمده است که اگر می‌خواهید درباره انسان آگاه شوید و به درستی او را بشناسید به قرآن رجوع کنید، زیرا قرآن این نقش را به صورت کامل در شناساندن انسان ایفا کرده است و از این طریق می‌توان حق شناخت انسان را به دست آورد.


امام جمعه مرکز اسلامی هامبورگ تصریح کرد: قرآن وقتی به داستان آفرینش انسان می‌پردازد، او را با «احسن التقویم» تعبیر کرده و او را شایسته هر نوع تکریم و تجلیل از جانب فرشتگان قرار داده است.


آیت‌الله رمضانی ادامه داد: در اسلام حقوق فراوانی برای انسان ذکر شده و در صورتی‌که به حریم جسم انسان کسی تجاوز کند و صدمه‌ای برساند مجازات‌هائی را برای مجرمین در نظر گرفته است.


وی تأکید کرد: فقط خدای متعال می‌تواند از طریق «وحی» حقوق بشر را تدوین کند. شاید این سخن برای برخی قابل درک و یا هضم نباشد و شاید برخی چنین سخنی را در جامعه امروزی که علم در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفت زیادی کرده است، غیر قابل تصور و باور بدانند.


آیت‌الله رمضانی گفت: باید بپذیریم شناخت کامل و همۀ جانبه برای بشر غیر ممکن و یا لااقل دشوار است و لذا تنها راه شناخت جامع و کامل درباره انسان این است که از علم مطلق آفریننده انسان باید استفاده کرد و آن هم فقط منحصر می‌شود به «وحی» و کلام الهی.


امام جمعه مرکز اسلامی هامبورگ در پایان یادآور شد: در شناخت مساله مهم حقوق بشر باید به «وحی» تکیه کرد و از دانش الهی بهره جست تا نسبت به تمام زوایای وجودی آن معرفت و شناخت پیدا کرد و در اصل و فرع دچار انحراف نشد. عدم توجه به جایگاه واقعی انسان باعث می‌شود، داوری و قضاوت صحیحی درباره او انجام نگیرد. /982/د102/ک

ارسال نظرات