۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۳۵۱۲۴

شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی اقدامات سیا را محکوم کرد

خبرگزاری رسا ـ شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی در پی انتشار گزارشی در مورد شکنجه‌های صورت گرفته از سوی سازمان جاسوسی سیا، خواستار پاسخگویی مسببان این اقدامات شد.
سيا

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی در پی انتشار گزارشی در مورد شکنجه‌های صورت گرفته از سوی سازمان جاسوسی سیا، خواستار پاسخگویی مسببان این اقدامات شد.

 

این شورا در بیانیه‌ای نوشت: افرادی که این شکنجه‌ها را انجام و کسانی که اجازه وقوع آن‌ها را دادند، باید در این باره پاسخگو باشند.


در این بیانیه آمده است: مسئله این نیست که آیا این شکنجه‌ها و روش‌های وحشیانه و غیرقانونی به نتیجه مورد نظر(تقویت امنیت) منجر شد یا نه، بلکه مسئله مهم این است که چرا باید این روش‌ها به‌کار گرفته شوند.


شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی در ادامه تأکید کرد: باید اقدامات سیاسی و حقوقی جدی برای جلوگیری از تکرار این گونه اعمال غیرقانونی به‌کار گرفته شود.


گزارش تکان‌دهنده در مورد کاربرد شکنجه در بازجویی‌های سازمان سیا پس از وقایع یازده سپتامبر، روز سه‌شنبه منتشر شد.


در این گزارش که خلاصه‌ای از تحقیقات 6000 صفحه‌ای کمیته اطلاعات سنای آمریکاست، به موارد متعددی از به‌کارگیری شیوه‌های وحشیانه شکنجه توسط سیا اشاره و بر این نکته تأکید شده که این شیوه‌ها به اطلاعات مهم و کاربردی منجر نشده و کمک اساسی به امنیت ملی آمریکا نکرده‌اند.


پس از وقایع یازده سپتامبر 2001، دولت جرج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به بهانه دفاع از امنیت ملی ایالات متحده مرتکب اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی بسیاری از جمله حمله به افغانستان و عراق و اشغال این دو کشور شد.


بازجویی‌های وحشیانه و شکنجه افراد بیگناه و اغلب مسلمان، به بهانه مبارزه با تروریسم یکی دیگر از این اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی بود که سال‌ها مورد انتقاد بود اما از سوی مقامات آمریکایی رد می‌شد که انتشار این گزارش تاییدی است بر انجام آن‌ها از سوی سیا با اجازه و موافقت مقامات ارشد آمریکایی./982/د101/ک

 

منبع: ایکنا

 

ارسال نظرات