۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۲۳۵۱۳۷

گزارش سیا در کنگره سیاست تبعیض آمیز آمریکا در زمینه حقوق بشر را بر ملا کرد

خبرگزاری رسا ـ روزنامه آمریکایی 'لس آنجلس تایمز' نوشت: گزارش افشاگرانه سنا درباره بدرفتاری و شکنجه مظنونان تروریستی توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، سیاست دوگانه آمریکا در قبال حقوق بشر در داخل و خارج را بر ملا کرد.
شکنجه

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه آمریکایی 'لس آنجلس تایمز' نوشت: انتشار گزارش افشاگرانه سنا به دستاویزی برای منتقدان سیاست های تبعیض آمیز آمریکا در قبال حقوق بشر بدل شد و آمریکا را وادار کرد تا به نیروهای نظامی و دیپلماتیک خود در سراسر جهان هشدار دهد که مراقب واکنش های خشونت آمیز ضدآمریکایی باشند.

 
این گزارش که توسط کمیته اطلاعات سنای آمریکا منتشر شد با واکنش مشابهی از سوی کشورهای دوست و دشمن آمریکا مواجه شد و آنها محتوای این گزارش را موید انتقادهایشان از بازداشت های مخفیانه دولت 'جورج بوش' رئیس جمهوری سابق آمریکا و بازپرسی ها پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 قلمداد کردند.
 
'تنگ ژیانگون'مدیرمرکز کنترل تسلیحاتی موسسه مطالعات بین المللی چین در این زمینه به تلویزیون دولتی سی سی تی وی گفت: این گزارش تاثیری بسیار منفی بر وجهه آمریکا خواهد داشت.مقامات آمریکایی تلاش می کنند خود را به عنوان حامیان اصلی مسائل حقوق بشر درجامعه بین المللی معرفی کنند و گزارش هایی را در ارزیابی رفتارهای سایر کشورها منتشر می کنند، در حالی که خود مرتکب اقداماتی زننده و زشت می شوند.
 
وی انتشار این گزارش را نشانه'نزاع بین دو حزب اصلی آمریکا'به دنبال شکست دمکرات ها در انتخابات میان دوره ای ماه گذشته سنای آمریکا دانست و افشای استفاده افراطی سنا از تکنیک های شکنجه در دولت هشت ساله جمهوری خواهان را دستاوردی برای نمایندگان دمکرات ارزیابی کرد.
 
به نوشته لس آنجلس تایمز، رسانه های دولتی چین و روسیه گزارشات مبسوطی از روش های بی رحمانه مورد استفاده سیا در بازپرسی ها منتشر کرده اند و مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان خواستار طرح اتهاماتی علیه طراحان و عاملان تکنیک های شکنجه شده اند که 'باراک اوباما' رئیس جمهوری آمریکا نیز آن را خلاف ارزش های کشورش عنوان کرده است.
 
'اریکا گونوارا روساس'مدیر بخش آمریکا درسازمان عفو بین الملل در این زمینه گفت:این گزارش جزییات مستند بیشتری را درباره برخی موارد نقض حقوق بشر نشان داد که با چراغ سبز مسوولان عالی رتبه آمریکا به دنبال حادثه 11 سپتامبر انجام شده است. با وجود شواهد فراوانی که طی سالها در این زمینه وجود داشته، هیچ کس به دلیل صدور مجوز یا ارتکاب چنین اقداماتی مجازات نشده است.
 
این روزنامه اذعان کرد که کشورهای هم پیمان آمریکا در اروپا و آسیا در قبال این گزارش سکوت کرده اند که بخشی از آن، همان طور که در برخی از رسانه ها و تحلیل ها اشاره شده، به دلیل آن است که آنها سالهاست از اقدامات افراطی سیا در بازپرسی ها و رفتار با افراد بازداشت شده آگاه هستند.
 
این درحالیست که تعداد اندکی از سیاستمداران برجسته جهان ارزیابی خود را درباره این افشاگری ارائه داده اند و مسوولیت تفسیرها در این زمینه را به دانشگاهیان و اصحاب رسانه واگذار کرده اند.
 
'آندرو پی استریت' ستون نویس روزنامه 'مورنیک هرالد' استرالیا نوشت: گزارش سنا نه تنها بر استفاده افراطی سیا از تکنیک های خشونت از جمله 'غرق مصنوعی' و 'بازجویی تحت فشار' تاکید داشت، بلکه نشان داد که استفاده از چنین شکنجه هایی تاثیر چندانی در کسب اطلاعات مفید نداشته است. /982/د101/ک
منبع: ایرنا

 

ارسال نظرات