۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۲۳۵۷۹۱

نگاهی به بیست و هشتمین شماره دوهفته‌ نامه عهد

خبرگزاری رسا ـ بیست و هشتمین شماره دوهفته‌ نامه «عهد: پویشی برای ترسیم طلبه عصر انقلاب» با پرونده ویژه «دین‌داری در افق شعائر الله» از سوی خانه طلاب جوان منتشر شده است.
دو هفته نامه عهد شماره 28

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیست و هشتمین شماره دوهفته‌ نامه «عهد؛ پویشی برای ترسیم طلبه عصر انقلاب» با پرونده ویژه دین‌داری در افق شعائر الله از سوی خانه طلاب جوان منتشر شده است.

 

در این شماره از دوهفته ‌نامه فرهنگی عهد این مطالب را می‌خوانیم: راهنمایی برای یافتن مأموریت؛ چه شده که الان این گونه نیست؟، انگیزه مهم‌تر از رهبریست!، دین‌داری در افق شعائر الله؛ ویژگی‌های شعائر الله، کارکردهای دینی و اجتماعی شعائر الله، آسیب‌شناسی تمسک به شعائر الهی، این کافی نیست: پیرامون تبلیغ بین‌الملل، مدرس حالا هم زنده است و نامیرا: کتابی با مفهوم «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا».

 

حجت‌الاسلام طوسی در یادداشتی با عنوان «چه شده که الان نیست؟» به بررسی اخلاق و تهذیب در حوزه علمیه امروز پرداخته است، در قسمتی از این یادداشت آمده است: بحث اخلاق و تهذیب از قدیم، جزء اصول اولیه‌ای بود که یک طلبه بدو ورود به حوزه باید پایبند به آن می‌شد. بحث کهنه‌ای است که در حوزه، سابقه و ریشه دارد. سنخ علم حوزه به عنوان یک مرکز علمی، از نوع علومی است که با تهذیب و عمل عجین است. پس باید بینیم اگر قبلا مفاهیم اخلاقی پررنگ بوده یا اگر قبلا اساتید اخلاق، بیشتر بوده‌اند یا اگر دسترسی به آن راحت‌تر بوده، به چه شیوه و صورتی بوده که الان نیست. چرا در آن زمان، این قدر تشنگی به مسائل اخلاقی بوده؟ چرا طلاب در آن زمان همان‌طور که برای علم کوشش می‌کردند، برای این که از معنویت یک استاد بهره ببرند هم کوچ می‌کردند و اصلا گاه زندگیشان را تغییر می‌دادند تا جنب یک استاد زیست کنند و از معنویت او بهره ببرند. چه شده الان این گونه نیست؟

 

اتفاقی که الان افتاده این است که حوزه احساس می‌کند دستش خالی است. اساتید یا مربیان اخلاق خصلتی که از قدیم دارند این که خودش را حلوا حلوا نمی‌کند، تبلیغ نمی‌کنند که بیایید دور من جمع شوید. اساتید اخلاقی که زبده هستند و روی خودشان کار کرده‌اند، کتوم‌اند.

 

بنابراین خیلی‌ها که تشنگی نشان نمی‌دهند، از استفاده از محضر این اساتید محروم می‌شوند. ما باید برای این برنامه‌ای داشته باشیم. ما بزرگانی همین الان در حوزه علمیه قم داریم که تا به سراغ آن‌ها نروید و با آن‌ها دوست نشوید؛ حرف نمی‌زنند. اگر هم سؤالی داشته باشی، پاسخت را سرسری می‌دهند. ولی کافی است چند صباحی با این‌ها رفیق شوی، آن وقت است که زمینه برای استفاده فراهم می‌شود.

 

آیت الله احمدی میانجی یکی از حرف‌هایش همیشه این بود که بروید با پیرمردها رفیق شوید و یعنی بروید به بهانه نماز جماعتش، به بهانه محافل و مجالسش، به بهانه سؤال‌های علمی این قدر بروید که شما را بشناسند وقتی شما را بشناسند، دیدشان نسبت به شما عوض می‌شود.

 

عنوان «این کافی نیست» گفتگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین زادهوش؛ رییس جامعه المرتضی علیه السلام پیرامون تبلیغ بین‌الملل است؛ در قسمتی از مصاحبه آمده است: وضعیت کنونی تبلیغ شیعی بسیار اسفبار است و بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب فاصله بسیار زیادی وجود دارد. به گونه‌ای که ما اصلاً هیچ مبلغ آشنای به زبان برخی کشورهای مهم دنیا نداریم و به عنوان مثال تا همین چندی پیش، هیچ مبلغ شیعه که قادر باشد به زبان یک و نیم میلارد مردم زمین یعنی مردم چین صحبت کند نداشتیم. فقط در همین سال‌های اخیر بوده است که دوره زبان چینی آن هم برای تعداد معدودی از مبلغین برگزار شده است و هنوز هم خروجی‌ها به اندازه مورد اعتنا نیست، یعنی ما به تعداد انگشتان دست هم هنوز مبلغ مسلط به زبان چینی نداریم. اوضاع تبلیغ در دیگر کشورها هم به همین صورت است. مثلاً در برخی از کشورهای آفریقایی جمعیت‌های زندگی می‌کنند که ما اصلا اسم آن زبان را هم در حوزه نشنیدیم، چه برسد به این که بخواهد آن زبان را یاد بگیرد.

 

خب وقتی این جور به قضیه نگاه کنیم می‌فهمیم که ما واقعا خیلی عقبیم. حالا اگر آن جاهایی که راه برای ما باز است و با زبان مردم آشنا هستیم و امکان سکونت مبلغ فراهم است را نگاه کنیم همان‌جا مبلغ نداریم؛ چون در طول این دهه‌های گذشته، کسانی که عهده‌دار این مسؤولیت بودند ضعیف عمل کرده‌اند؛ البته ممکن است اگر پای حرف آن‌ها هم بنشینید مثلا بگویند امکانات نداشتیم ولی واقعا پذیرفته نیست، چرا که اشکال، فقط به مسائل کمی و مالی و این حرف‌ها نیست؛‌ چون حتی نسبت به نیروسازی هم اقدام نکردند؛ یعنی در کنار عملیات تبلیغ و به کارگیری مبلغین، یک مرکز برای تربیت مبلغان خارج از کشور سراغ نداریم.

 

گفتنی است دوهفته‌ نامه «عهد؛ پویشی برای ترسیم طلبه عصر انقلاب» با شمارگان 1200 نسخه از سوی خانه طلاب جوان منتشر شده است./998/ن602/ق

ارسال نظرات