۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۲۳۶۲۰۸
اثری از خانه طلاب جوان؛

نگاهی به نهمین شماره دوماهنامه خط

خبرگزاری رسا ـ نهمین شماره دوماهنامه علمی فرهنگی خط از سوی خانه طلاب جوان راهی بازار نشر شده است.
نهمين شماره دوماهنامه خط

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نهمین شماره دو ماهنامه علمی فرهنگی خط با مدیر مسؤولی مهدی هادیان از سوی خانه طلاب جوان روانه بازار نشر شده است.

 

این ماهنامه از یک سرمقاله و چهار بخش «درس اول: پرونده شروع سال تحصیلی»، «خط شروع: پرونده آشنایی با حوزه برای ورودی‌های جدید تحصیل» و «ایوان منور: پرونده در جستجوی طرحی برای وحدت» تشکیل شده است.

 

در بخش «درس اول: پرونده شروع تحصیل» این مطالب را مطالعه می‌کنیم: یک سال از عمر ما گذشت، لبیک گفتن به نیازهای جامعه و رفتن در جبهه‌های خطر، هیچ شاگردی در بهشت و جهنم رفتن به استادش نگاه نکند!، استمداد کنید؛ مدد می‌رسد، شوق و عشق به تحصیل، طمع به مقام دینی نیز مذموم است!، روی ما نوشته شده «ایها الکافل لایتام آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم»؛ روح مطلب و ایها العلماء! بکوشید وارثان انبیا شوید.

 

در قسمت «لبیک گفتن به نیازهای جامعه و رفتن در جبهه‌های خطر» فرمایشاتی از مقام معظم رهبری درباره اهمیت حضور حوزویان و طلاب در عرصه اجتماعی، تبلیغی و سیاسی آورده شده است که در بخشی از این متن می‌خوانیم: امروزه پس از انقلاب اسلامی و ورود روحانیت به عرصه مدیریت اجتماعی، موقعیت جدیدی برای حوزه‌های شیعی پدید آمده و آفاق جدیدی پیش روی جامعه اسلامی گشوده شده است. 

 

طلبه از کنج روابط مؤمنانه فردی به صحنه وسیع روابط اجتماعی برون رفته است. حوزه امروز از حوزه گذشته بسیار متفاوت گشته و رسالت آن از پاسخ دادن به چند استفتا در احکام عبادی و سامان دادن به وجوهات شرعی و نهایتاً دسته‌ای تبلیغات دینی بسیار فراتر آمده است.

 

در بخشی دیگر از این متن آمده است: حوزه امروز به فهم سیاسی نیازمندتر است، آمیختگی روحانیت و انقلاب چنان است که هیچ یک نمی‌توانند یکدیگر را نادیده بینگارند و به تغافل عبور کنند؛ حوزه در مسند سکان‌داری انقلاب بایستی بداند که برکدامین موج قرار دارد و به کدامین سمت‌وسو کشتی طوفان‌زده را راهبری می‌کند.

 

امروز دیگر مثل سابق نیست که علما بروند کج خلوتی را پیدا کنند و با خیال راحت در آنجا درس بخوانند؛ نه، عالمی که فردای این مملکت احتیاج دارد، باید با مسائل زندگی و مسائل روز آشنا باشد، سیاست و فهم سیاسی و جهت‌شناسی جزء شئون عالم است.

 

طلبه امروز نمی‌تواند با درس خواندن وظیفه خود را تمام شده بینگارد، باب فهم سیاسی را بر خود مسدود کند، دروازه اجتهاد را از کانال عزلت در مدرسه و گوشه‌گیری از دنیای سیاست بداند؛ با عمل سیاسی احساس بیگانگی کند، توغل در کتاب و دفتر را از هر تکلیف اجتماعی برتر بپندارد و افتخار خود را در پرهیز از زندگی سیاسی و اجتماعی تلقی کند.

 

سرشار از احساس خوشبختی، دورنمای برنامه تحصیلی عمومی حوزه‌ها علمیه، آثاری درباره حوزه‌شناسی، وظایف متقابل حوزه و نظام اسلامی، نگاهی به حوزه، تحصیل دانش تحصیل، نرم‌افزار «حوزه و روحانیت» عناوین مطالبی است که در بخش «خط شروع: پرونده آشنایی با حوزه برای ورودی‌های جدید تحصیل» مطالعه می‌کنیم.

 

در بخش «وظایف متقابل حوزه و نظام اسلامی» به معرفی دو کتاب وظایف متقابل حوزه و نظام اسلامی از دیدگاه حضرت امام خمینی رحمة الله علیه و وظایف متقابل حوزه و نظام اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخته شده است؛ در بخشی از معرفی این کتاب‌ها آمده است:

 

انقلاب اسلامی ایران، سرآغازی شگرف و دامنه‌دار در شیوه کشورداری و حکومت پس از صدر اسلام محسوب می‌شود. گذشت بیش از سه دهه از این انقلاب مبارک که برآمده از حقایق ناب اسلامی است و پایه‌گذار آن، مجتهدی زمان‌شناس و مدیر و مدبری صالح بود، نشان از آن دارد که نونهال سر برآورده در میان ظلمات و تاریکی «ایسم‌ها» ی گوناگون دور از خدا؛ به درختی تنومند و ریشه‌دار تبدیل شده است.

 

اکنون که چهارمین دهه از حیات این انقلاب، نام دهه پیشرفت همراه با عدالت‌گستری را به خود گرفته است، فرصت مناسبی جهت تحقیق و پژوهش و در نتیجه استخراج کاستی‌ها و نواقص موجود در روند امور و تلاش جهت رفع آن‌ها و در نهایت، کارآمدتر نمودن حکومت اسلامی و متناسب‌سازی آن با خواست‌ها و نیازهای جامعه در برخورد افراد آن با یکدیگر و همچنین در تعامل با دیگر جوامع پدید آمده است.

 

بیان نیازهای و نواقص هر امری، از جانب متخصصین بی‌غرض آن امر، انتقاد سازنده‌ای است که مفید حکومت‌هاست و بر متصدیان آن امور لازم است تا با تلاش و همت دو چندان، به رفع اشکالات و ایرادات وارد شده بپردازند. این نقش حکومت اسلامی ایران به رهبر جامعه سپرده شده است از طرفی نقش حاکمیتی دارد و از طرف دیگر، نقش فقاهتی.

 

از مهم‌ترین نیازهای هر حکومت، آشنایی بخش‌هایی مختلف فکری و اجرایی به وظایفشان ـ در قبال اعضای خود و همچنین نسبت به نهادی دیگر ـ و ضمناً، آگاهی از خواسته‌های مدیران حکومت آنان است.

 

کتاب‌های «وظایف متقابل حوزه و نظام اسلامی از دیدگاه حضرت امام خمینی رحمة الله علیه» و «وظایف متقابل حوزه و نظام اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری» سعی دارند تا با نگاهی به فرمایشات امام خمینی رحمة الله علیه و مقام معظم رهبری، اولاً وظایف حوزه‌های علمیه را نسبت به نظام جهوری اسلامی و ثانیاً وظایف نظام جمهوری اسلامی را نسبت به حوزه‌های علمیه تبیین نمایند و ثالثاً به این دو بخش اصلی حکومت اسلامی ایران، در جهت شناخت وظایفشان نسبت به یکدیگر از همان دیدگاه یاری رسانند.

 

هر دو کتاب به همت مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف به زیور طبع آراسته شده است.

 

در بخش «ایوان منور: پرونده در جستجوی طرحی برای وحدت» این مطالب را می‌خوانیم: تشکیل جامعه اسلامی، روش تربیت نفس، این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است، این مسأله علمی است، وحدت در معنا، وحدت در جهت، ولایت یعنی هم جبهه بودن، اتحاد: راه دشوار، جای خالی تولی و تبری در فقه، مشترک کردن تلقی؛ حیاتی است، سید قوم، کسی است که بهره نمی‌خواهد!، انگیزه مهم‌تر از رهبریست، نقد و بررسی گروه‌های استاد محور، نعمتی به نام وحدت، حضرت امام رحمة الله علیه تجلی معنوی خداوند در این زمان و فرصتی برای بروز عرضه و تجربیات.

 

گفتنی است نهمین شماره دو ماهنامه خط ویژه مهر و آبان 93 در 80 صفحه به قیمت سه هزار تومان از سوی خانه طلاب جوان منتشر شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات