۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۳۶۴۱۳
جمعیت الوفاق اسلامی بحرین:

شیخ عبدالامیر الجمری نماد انقلاب بحرین است

خبرگزاری رسا ـ جمعیت الوفاق اسلامی بحرین در هشتمین سالگرد ارتحال شیخ عبدالامیر الجمری بیان داشت که این عالم بحرینی نماد انقلاب و صبر این کشور است.
عبدالامير الجمري از علماي بحرين


 

به گزارش خبرگزاری رسا، جمعیت الوفاق اسلامی بحرین امروز طی پیامی به مناسب هشتمین سالگرد ارتحال حجت الاسلام شیخ عبدالامیر الجمری از علمای بحرین، بیان داشت: شیخ عبدالامیر الجمری از انقلابیان برجسته و الگوی ملت بحرین است که در راستای پیشرفت، سازندگی و وحدت این کشور بسیار فعالیت کرد.


جمعیت الوفاق اسلامی بحرین در این پیام با اشاره به خدمات علمی و انقلابی این روحانی عالی مقام گفت: شیخ الجمری در تربیت افراد مبارز و انقلابی تلاش و کوشش فراوانی انجام ‎داد.


در این پیام آمده است: خدمات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... شیخ الجمری از ذهن‎های ملت بحرین هیچ گاه پاک نمی‎شود.


جمعیت الوفاق اسلامی بحرین تصریح کرد: اگر چه شیخ الجمری از دنیا رفته است ولی روح انقلابی و ملی وی برای روشن کردن مسیر انقلاب در بین مردم بحرین وجود دارد.


در این پیام نوشته شده است: شیخ الجمری با تحمل شکنجه و زندان‎های رژیم آل‎خلیفه کرامت را به مردم بحرین هدیه کرد. صبر، پایداری و ادامه انقلاب از درس‎های مهمی است که از زندگی پربار این عالم بحرینی می‎توان آموخت.


گفتنی است که علامه عبدالامیر جمری یکی از برجسته ترین رهبران شیعیان بحرین بود که تمام طول حیات پربرکت خود را صرف تبلیغ، تدریس و تربیت روحانیون حوزه‎های علمیه بحرین و مبارزه با استعمار گران و حق ستیزی حاکمان و دیکتاتورهای وقت کرد.


شیخ جمری یکی از سرشناس ترین رهبران انتفاضه دهه نود بحرین بود. این عالم بحرینی خواهان بازگشت به حیات پارلمانی بود. شیخ جمری یکی از نمایندگان پارلمان بحرین بود که بین سال های 1973 تا 1975 منحل شد.


وی در سال 1992 به دلایل سیاسی از ریاست قاضی دادگاه جعفری بحرین کناره گیری کرد و به کمیته ملی بازگشت حیات پارلمانی این کشور پیوست که متشکل از مخالفانی از احزاب جبهه ملی بحرین، جبهه آزادی ملی و اسلام گراهای سنی بود.


این روحانی شیعه برجسته بحرینی بارها از سوی نظام حاکم بازداشت شد مهم ترین این بازداشت ها در سال 1996 صورت گرفت که در آن به پانزده سال زندان به همراه پرداخت 15 میلیون دینار بحرین محکوم شد.
وی به شدت تحت کنترل نیروهای امنیتی بحرین بود به طوری که نه ماه در سلول انفرادی به سر برد.


در 21 فوریه 1999، محاکمه شیخ الجمری پس  از سپری کردن مراحل قانونی دولت، در دادگاه امنیت دولت آغاز شد که این دادگاه نیز پس از چند ماه، وی را به ده سال زندان و پرداخت پنج میلیون دینار محکوم کرد و در نهایت در سال 1999 مورد عفو قرار گرفت و پس از آزادی در سال های 2000 و 2002 دچار دو سکته قلبی شد و برای مداوا به کشور آلمان و از آنجا به عربستان سعودی در شهر خدمات انسانی سلطان بن عبدالعزیز در ریاض برده شد. وی در سال 2003 به بحرین بازگشت و در همان سال در بستر بیماری در گذشت.


شیخ عبدالامیر الجمری دارای ویژگی ملی گرایانه بود و گروه های مختلف از جریان ها و احزاب سیاسی همواره به دو او حلقه می زدند. وی سخنرانی بود که عقل و عاطفه را به خوبی با هم گره می زد. با توجه به شکنجه‎ها و رنج و عذاب هایی که در زندان کشید، ولی هیچ گاه ملت خود را فراموش نکرد و همواره این سخن بر زبانش جاری بود که «من عاشق شما هستم همچون اشتیاق یعقوب به یوسف».


بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی المنار لبنان، حکومت آل‎خلیفه حتی پس از درگذشت شیخ الجمری  هم دست از محاکمه وی برنداشت. نیروهای امنیتی بحرین با حمایت نیروهای عربستان سعودی در مارس 2011 و با شیوه ای زننده به آرامگاه مرحوم شیخ الجمری حمله‎ور شد و آن را تخریب کرد./994/ب902/ک

ارسال نظرات