۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۲۴۱۲۸۷
یک وبگاه مصری تأکید کرد:

عربستان به دنبال تکرار سناریوی عراق و سوریه در یمن است

خبرگزاری رساـ تحرکات عربستان سعودی در یمن نشان می‌دهد سعودی‌ها تمام ابزارهای خود را به کار گرفته‌اند تا برای مقابله با انصارالله در این کشور، سناریوی عراق و سوریه را در یمن اجرا کنند.
عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از آنکه کشور یمن برای سال‌ها، حیات خلوت عربستان سعودی بود و این کشور سیاست‌های داخلی و خارجی آن را تنظیم می‌کرد، تا این کشور اختیاری در تصمیم‌گیری‌های سیاسی‌اش براساس شرایط حاکم بر این کشور و منافع ملی‌اش داشته باشد، بار دیگر آن را به عرصه جنگ‌های خود تبدیل کرد، شاید به این طریق بتواند، بار دیگر سیطره خود را بر آن تحمیل کند.

 

وبگاه خبری "الوعی" مصر با بیان این مطلب نوشت که اما آنچه ریاض این‌بار به آن توجه نداشت، احتمال بروز جنگ داخلی در یمن بود، جنگی که طرف‌ اصلی آن حوثی‌هایی خواهند بود که با آزادسازی عدن توأمان ضربه محکمی به سعودی‌ها و دولت سست و بی‌اراده یمن وارد کنند.

 

الوعی نوشت که در این‌ میان عربستان سعودی تدابیری برای تضعیف یمن اتخاذ کرد که اولین آن، باز گرداندن عناصر یمنی تبار گروه تروریستی القاعده به کشورشان پس از پایان به اصطلاح "جهاد" در افغانستان و به‌کار گماشتن آنها در مراکز و دستگاه‌های مهم دولتی و نظامی و عمومی بود، به همین دلیل اغلب فرماندهان ارشد ارتش و روسای دستگاه‌ها و موسسات حکومتی و دولتی عناصر القاعده بودند که پیشتر در افغانستان حضور داشتند و به «اعراب افغان» معروف شده بودند.

 

پس از آن نوبت به احزاب تندرو و افراط گرای یمنی رسید که عربستان سعودی به حمایت از آنها برخیزد و با فتنه انگیزی آنها را به جان یکدیگر بیاندازد.

 

در گام سوم سعودی‌ها سیاست "تفرقه بیانداز و حکومت کن" را در یمن پیاده کردند و در این راستا از یک‌سو از علی محسن صالح الاحمر، مشاور رئیس جمهوری یمن در امور امنیت و دفاع و علی عبد الله صالح، رئیس جمهوری سابق و از سوی دیگر، منصور هادی، رئیس جمهور کنونی یمن حمایت کردند و آتش جنگ بین هر سه طرف را روشن کردند.

 

تلاش برای اجرای سناریو سوریه و عراق در یمن

 

این یکی از مهمترین سیاست‌های عربستان سعودی است که خواهان برقراری ثبات و استقرار در منطقه نیست و به همین منظور 3 دهه است، منطقه را درگیر جنگ‌های طایفه‌ای و مذهبی کرده که قربانیان آن تاکنون میلیون‌ها نفر بوده‌اند.

 

به همین منظور ریاض هم اکنون تمام ابزارهای طایفه‌ای و اعتقادی و رسانه‌ای خود را به خدمت گرفته، تا همان سناریویی را در یمن پیاده کند که در عراق و سوریه پیاده کرده است و در راستای همین سیاست بود که یمن سال 2014 میلادی را با انفجاری تروریستی در یکی از مراسم‌های برگزارش شده توسط جماعت انصار الله، وابسته به حوثی‌ها در استان اب، در مرکز یمن بمناسبت میلاد پیامبر (ص) پشت سر گذاشت که 37 کشته و ده‌ها زخمی از خود برجا گذاشت.

 

 این درحالی است که سال 2014 میلادی را باید یکی از بدترین سال‌های امنیتی در یمن به شمار آورد، چراکه طی آن این کشور شاهد افزایش چشمگیر شمار حملات تروریستی و به تبع آن، قربانیان میان نظامیان و غیر نظامیان یمنی و همچنین ترورها بین سیاستمداران برجسته این کشور بود.

 

گروه تروریستی القاعده، یکی از ابزارهای عربستان سعودی برای تحقق اهداف عربستان سعودی در منطقه و کشورهای عربی است، به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که عربستان سعودی هرگاه منافعش در منطقه به خطر بیافتد، به حمایت از القاعده برمی‌خیزد.

 

کارشناسان امور یمن در این خصوص تاکید می‌‌کنند که عربستان سعودی در پس حملات تروریستی القاعده به انصار الله در مناطق مختلف یمن و انفجار لوله‌های انتقال نفت در شمال یمن و درخواست جنوبی‌ها جهت جدایی از این کشور و استقلال هستند، به گونه‌ای که مستندات بدست آمده، تاکید می‌کند که ریاض بسیاری از رهبران جنوب یمن را قانع کرده تا بار دیگر طرح جدایی جنوب یمن از شمال این کشور را بدهند./1321/د101/ک

ارسال نظرات