۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۲۴۱۵۰۳
رییس کتابخانه ملی:

کتاب و آثار خطی جزو میراث معنوی و هویتی هر ملتی محسوب می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس اسناد و کتابخانه ملی به وجود اسناد تاریخی مربوط به برهه های مختلف در سازمان اسناد و کتابخانه ملی اشاره کرد و گفت: از این میان 733 آلبوم مربوط به دوره قاجار است که به زودی رونمایی می شود که بخش هایی از آن شامل 234 برگ رحلی متعلق به قزوین است که در صورت فراهم شدن شرایط، آمادگی داریم اسناد مربوطه به استان قزوین منتقل شود.
 سيد رضا صالحي اميري

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، سید رضا صالحی امیری، رییس اسناد و کتابخانه ملی، درحاشیه بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین، با حضور در نشست شورای اداری استان قزوین گفت: پیش بینی می شود حدود 400 هزار نسخه خطی نیز در مجموعه های شخصی و منازل هموطنان ایرانی نگاه داشته شود که ما حاضر به پذیرش آن به صورت هبه، امانت و حتی در قالب خرید هستیم.

 

وی اظهارکرد: از میان اسناد تاریخی موجود42 اثر ملی و هفت اثر جهانی ثبت شده اند و این در حالی است که آثار ارزشمند دیگری از جمله یک جلد قرآن نفیس که توسط 30 خطاط در مدت 10 سال و با استفاده از چهار کیلوگرم طلا خوشنویسی شده در این سازمان موجود است.

 

صالحی امیری اضافه کرد: کتاب و آثار خطی جزو میراث معنوی و هویتی هر ملتی محسوب می شود که بایستی به بهترین شکل پاس داشته شود.

 

وی در ادامه قزوین را یکی از کانون های برجسته تاریخ کشور دانست و گفت: متاسفانه شایستگی این استان در حوزه تاریخی و تمدن بشری به نحو مطلوب ادا نشده، چرا که قزوین نگین درخشان نظام اسلامی است و از این رو ایجاد یک دانشنامه بزرگ برای این شهر عالم پرور، امری ضروری و لازم می باشد.

 

وی در ادامه با اشاره به مطالبات جوانان گفت: در غرب برای تخلیه اجتماعی جوانان برنامه و بودجه های خاص تخصیص می یابد و باید نیازسنجی و مطالعات لازم برای نیاز جوانان صورت پذیرد تا بتوان آن را در جهت ارزش های دینی و اخلاقی و رشد و توسعه کشور هدایت کرد.

 

صالحی امیری گفت: نسل جوان را باید با پدیده های اخلاقی، هنجارها، ارزش های نظام خانواده و تداوم آن آشنا سازیم، چرا که وجود مسایلی چون بالا رفتن سن ازدواج، افزایش طلاق و گرایش به زندگی بدون تعهد، بسیار نگران کننده است.

 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به این که ساختار و بنیان خانواده در ایران سست شده تا جایی که کوچکترین دعواها به قوه قضاییه و نیروی انتظامی کشیده می شود، افزود: اتفاق جدید آن ست که فرهنگ دوگانه در خانواده ایرانی در حال شکل گیری است.

 

صالحی امیری با اشاره به حضور جوانان در مراسم درگذشت یک هنرمند، گفت: این حرکت اجتماعی پیام های زیادی از سوی جوانان مبنی بر این که ما می خواهیم زندگی و ارزش های جدیدی را خلق کنیم، داشت.

 

وی با اشاره به اینکه امروز در بخش ازدواج دغدغه های جدی داریم افزود: ازدواج های سفید، پدیده ای جدید مبتنی بر تفکرات فمینیستی غربی است که وفاداری اخلاقی به خانواده و هنجارهای آن را با چالش جدی روبرو کرده است.

 

صالحی امیری در ادامه نظام آموزشی را نیازمند تغییر دانست و گفت: دیگر نمی توان با نظام آموزشی گذشته جوانان امروز را به مقصد مورد نظر هدایت کرد.

 

وی، توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی را فاقد ارزش دانست و گفت: فرهنگ مقدم بر اقتصاد است، زیرا چالش های مختلفی از جمله فساد و گرانی که امروز در حوزه اقتصاد دیده می شود، ریشه در فرهنگ دارد و از این رو فرهنگ جوهر توسعه است و جامعه بدون آن هیچگاه به هدف نمی رسد.

 

صالحی امیری خاطرنشان کرد: متاسفانه سرانه مسایل فرهنگی از جمله مطالعه کتاب در کشور بسیار پایین است و به هر میزان این شاخص پایین باشد، شاهد افزایش اعتیاد، طلاق، خشونت و فقر خواهیم بود و باید باور کنیم که الگوها، رفتارها و هنجارها در حال تغییر می باشد و همراه با این تغییر باید ذائقه فرهنگی را نیز تغییر داد.

 

مشاور رییس جمهوری تاکید کرد: جامعه ایران در حال تحول بزرگی است که سرعت این تحولات غیرقابل انکار می باشد، اما متاسفانه عمق و سرعت تحولات بوجود آمده بسیار وسیع است که هر ساله با موج تحولات بزرگ اجتماعی در کشور روبرو هستیم.

 

وی اضافه کرد: برای برون رفت از تحولات بوجود آمده یا بایستی توصیف گر تحولات و یا تحلیل گر آن باشیم.

 

او با اشاره به این که پس از انقلاب اسلامی سه دوره فرهنگی را پشت سر گذاشته و وارد مرحله چهارم شده ایم، افزود: دوره اول مربوط به ارزش های انطباق یافته بر جامعه و نظام اسلامی بود که در این دوره شاهد دوران دفاع مقدس نیز بودیم.

 

صالحی امیری افزود: دوره دوم مواجهه با جامعه باز و ورود اینترنت در اوایل دهه 70 هستیم که آغازگر تحولات جدید در کشور است و در این مقطع فقر اطلاعاتی جامعه به اطلاعات همگانی تبدیل شده و نسل جدید با ارزش های جدید آشنا می شوند.

 

وی اظهارداشت: دوره سوم با تغییر ارزش ها و هنجارها آغاز می شود که ایجاد شبکه های جدید و شکل گیری آزادی های اجتماعی نیز شکل می گیرد.

این مسئول با اشاره به ورود به دوره چهارم فرهنگی، خاطرنشان کرد: این دوره شاهد تغییر در سطح زندگی و ذائقه جامعه هستیم که در آن ارزش های جدید در حال بازتعریف می باشند.

 

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: در دوره چهارم، زبان انتقال ایده و فکر تغییر یافته و ما نیازمند تغییر زبان در این دوره هستیم، چرا که مهمترین چالش پیش رو در این مقطع وجود زبان تفاهم و مشترک است، چرا که دیگر نمی توان همانند گذشته پیام خود را به نسل جدید انتقال داد.

 

وی در پایان گفت: نظام سلسله مراتبی در دوره کنونی در حال شکستن است و متاسفانه در داخل خانواده ها پدیده چند فرهنگی در حال ظهور بوده و نیازهای خانواده دستخوش تغییر شده و این در حالی است که شبکه های اجتماعی به نوعی جایگزین خانواده شده‌اند./998/د102/ق

ارسال نظرات