۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۲۴۲۴۵۸
ان بی سی نیوز:

مرگ ملک عبدالله سئوالات زیادی را درباره آینده عربستان به وجود می‌آورد

خبرگزاری رسا ـ تحلیلگران سیاسی بر این باورند که با مرگ عبدالله شاه عربستان، متحد اصلی آمریکا در منطقه با چالش‌هایی مثل تهدید تندروها، دست و پنجه نرم کردن با ایران و تاثیر اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت، روبرو خواهد شد.
ملک عبدالله

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، پس از مرگ عبدالله، شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز 79 ساله به عنوان شاه جدید عربستان سعودی به قدرت رسیده است. شاهزاده سلمان وزیر کشور سابق عربستان بوده است.

نایف الروضان فیلسوف برجسته عرب در این باره گفت: سلمان در برقراری تعادل بین فشارهای وارد شده از سوی مدرنیته و سنت گرایی، مهارت و آگاهی کافی را دارد. وی یک رهبر هوشیار است که اهمیت کشورش در منطقه و نظم جهانی را درک می کند.

 

برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که سلمان نسبت به عبدالله، محافظه‌کارتر است و شاید سعی کند تا در اجرای برخی اصلاحات محدود سیاسی و اجتماعی، بازنگری کند. یکی از اصلاحاتی که شاه قبلی عربستان قصد اجرای آن را داشت، اجازه دادن به زنان برای انتخاب شدن به عنوان نماینده پارلمان بوده است که به نظر می رسد سلمان در اجرای آن، بازنگری خواهد کرد.

 

سلمان حدود 80 سال سن دارد و به نظر می رسد از نظر سلامتی در وضعیت بدی قرار دارد. البته برخی مقام های سعودی این مساله را رد کرده اند. عبدالله شاه عربستان با اقدام خود در انتخاب شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز 70 ساله در ماه مارس گذشته، موجب شگفتی بسیاری شد.

 

فدریک وهری از "برنامه خاور میانه در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی" نیز گفت: عربستان هنوز با شوک های پس از بهار عربی روبرو است. چالش های بزرگی فراروی حکمرانان جدید ریاض وجود دارد.

 

وی افزود: تندروهای داعش که بخش های زیادی از عراق و سوریه را تصرف کرده اند، یک تهدید بزرگ برای حاکمیت عربستان به شمار می روند.

 

جیم فیلیپس محقق ارشد امور خاورمیانه در بنیاد هریتیج نیز گفت: حاکم جدید عربستان احتمالا سیاست معامله با وهابی ها را ادامه خواهد داد و به تامین مالی فعالیت های آنها ادامه می دهد.

 

وی تصریح کرد: من فکر می کنم نسل قبلی عربستان سعودی باید به دقت نسبت به این مساله آگاه باشند که مشروعیت آنها به شدت از سوی شبه نظامیان اسلامگرا با چالش روبرو شده و آنها باید اقدامات لازم را برای دور کردن حمایت از چنین جنبش هایی، انجام دهند.

 

چالش دیگری که حاکم جدید عربستان با آن روبرو است این است که چگونه اقتصاد وابسته به نفت را در شرایطی که قیمت جهانی نفت خام با افت روبرو شده، سر و سامان دهد. قیمت نفت خام طی 6 ماه گذشته بیش از 60 درصد کاهش یافته است.

 

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، عربستان سعودی امسال میزان هزینه های خود را 18 درصد کاهش خواهد داد که علت اصلی آن افت درآمدهای نفتی خواهد بود.

 

وهری نیز گفت: عربستان هزینه های خود در منطقه را کاهش خواهد داد، کمک خارجی به مصر کاهش می یابد ولی اعطای یارانه و پرداخت های رفاهی به مردم، دست نخورده خواهد بود.

 

ایران نیز همچنان یک چالش برای عربستان و حاکم جدید آن خواهد بود. ایران تسلط زیادی بر دولت عراق، حزب الله لبنان و مبارزان حوثی در یمن دارد.

 

موسی شطیوی، مدیر مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه اردن نیز گفت: عربستان سعودی قادر نبوده است تا مکانیسمی را برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه، طراحی و اجرا کند و در مرحله کنونی نیز قادر به انجام این کار نخواهد بود چرا که نیروهای نظامی ایران روی زمین هستند و به ایران به دنبال ایجاد روابط حسنه با آمریکا است.

ایجاد روابط حسنه بین آمریکا و ایران-به لطف ادامه مذاکرات هسته ای-، موجب ناامیدی بسیاری در عربستان سعودی شده است. ولی این مساله بعید است که این مساله موجب ایجاد تغییری رادیکال در اتحاد آمریکا و عربستان شود./982/د102/ک

 

ارسال نظرات