۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۲۴۵۲۷۱
معاون دبیر کل حزب الله در گفت‌و گوی اختصاصی با رسا مطرح کرد:

همراهی حزب الله در انقلاب مصر و تونس/ سند سیاسی حزب‎الله تغییر نخواهد کرد/ پایبندی به ولایت فقیه اصل اساسی منشور عقیدتی ماست

خبرگزاری رسا ـ معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه پایبندی به اصل ولایت فقیه اصلی ترین اساس منشور عقیدنی حزب الله است ابراز داشت: حزب الله به فرموده امام راحل(ره) و امام خامنه ای تا آخرین نفس مقابل استکبار می ایستد.
شيخ نعيم قاسم شيخ نعيم قاسم شيخ نعيم قاسم، معاون دبيرکل حزب الله لبنان

حمله اسرائیل به کاروان نظامی حزب الله و شهادت جمعی از فرماندهان حزب الله و پاسخ کوبنده رزمندگان مقاومت به فرماندهی سید حسن نصرالله چند وقتی است که در مرکز توجه رسانه های جهان قرار گرفته و همچنین معادلات قدرت را به نفع جریان مقاومت تغییر داده است. در این راستا خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا در بیروت با حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله لبنان به گفت و گو نشسته است تا وی به بیان نکاتی در مورد وضعیت کنونی حزب الله و وظایف مقاومت لبنان بپردازد و از واکنش‌های جدید و تاثیر پذیری‌های اسرائیل پرده بردارد که متن این گفت و گو پیش روست:
 
رسا ـ پس از هجوم اسرائیل در منطقه قنیطره، بر همگان روشن شد که مقاومت دیگر در زمینه عملی و تاکتیکی وارد مرحله جدیدی شده است. این همان مساله ای است که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله در گفتوگوی خود با شبکه المیادین لبنان بیان کرده و همچنین رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند. آیا اسرائیل نیز پس از دریافت پاسخ کوبنده حزب الله در منطقه شبعا به این نتیجه رسیده که مقاومت وارد مرحله جدیدی از توانمندی رسیده است ؟
 
مقابله با اسرائیل وضعیت روشنی دارد. اسرائیل با انواع و اقسام امکانات می‌خواهد از فرصت‌ها استفاده کند تا از طریق امنیتی یا نظامی به مقاومت ضربه وارد کند. همچنین اسرائیل دریافته است مقاومت پاسخ تمام اقدامات نظامی آن‌را مستقیما خواهد داد. این مساله پیش از ماجرای منطقه شبعا نیز روشن بود. زمانیکه اسرائیل در قنیطره گروهی از مقاومت را مورد هجوم قرار داد گمان می‌کرد این منطقه خارج از دایره بازدارندگی حزب الله است و اسرائیل می‌تواند به آسانی در مناطقی از سوریه به اقدامات تروریستی خود بپردازد. اما آنچه پس از آن رخ داد اسرائیل را به شدت غافلگیر کرد.
 
سوال اساسی این است که آیا اسرائیل نسبت به مرحله جدیدی که مقاومت آن‌را پس از پاسخش در شبعا شکل داده است، اذعان می‌کند یا نه؟ آنچه روشن است اینکه اسرائیل دریافته از خطوط قرمز تجاوز کرده و این تعدی او بی پاسخ نمی‌ماند، اما آیا این مساله در تمام تصمیم‌گیری‌های سیاسی و خط مشی اسرائیل لحاظ می‌شود یا خیر؟ این مطلب طی ماه‌ها و سال‌های آینده روشن می‌شود. اما ما معتقدیم اسرائیل سخنان سید حسن نصرالله را در زمینه توان مقابله همه جانبه حزب الله با دشمنی‌های این رژیم، تصدیق می‌کند. حال دیگر اگر اسرائیل بنای جنگ افروزی هم نداشته باشد اما این وضعیت جدید در تغییر رفتار این رژیم و دشمنی‌های آن مشهود خواهد بود.
 
رسا ـ پنج سال است که از تنظیم سند سیاسی حزب الله می‌گذرد. اولا بعضی معتقدند که این سند بهره ‌وری سیاسی و تبلیغاتی لازم را نداشته است و ثانیا با توجه به اینکه ارکان و انگیزه‌های آن هم‌چنان ثابت است، نظر شما نسبت به خواسته کسانی که می‌گویند باید سند جدیدی تنظیم شود چیست؟
 
سند مشی سیاسی حزب الله که بیانگر رویکرد سیاسی این حزب است درسال 1985میلادی تنظیم شده و سند جدید نیز با همان عناوین و تنها برخی اصلاحات در مورد متغیرات سیاسی در سال 2009 صادر شد. در حال حاضر نیز که پنج سال از صدور سند دوم می‌گذرد شاخص‌های سیاسی تغییری چشمگیری نداشته است که نیاز به اعمال اصلاحات در سند باشد. اما اینکه این سند اهتمام کافی به مسایل نداشته را نمی‌پذیریم زیرا این سند در تمام تصمیم‌گیری‌های سیاسی و در عرصه عملی راهنمای طریق بوده است. ما نیازی به بهره برداری قانونی و متنی از این سند نداریم بلکه عملا بدان ملتزم شده و بر اساس آن رویکرد سیاسی حزب الله را جهت دهی می‌کنیم.
 
رسا ـ اینکه مقاومت با ورود به جنگ با تروریسم در سوریه از تایید کمتری در جهان اسلام برخوردار می‌شود برای شما ناراحت کننده است؟ آیا به نظر شما مقاومت به دلیل ورودش در این جنگ نیاز به توجیه طرفدارانش دارد؟
  
نکته قابل توجه در این مساله اینکه همراهی چشمگیر مردم با حزب الله به دلیل این است که مقاومت، مقابله با اسرائیل را همواره اولویت اول خود می‌داند و این مساله جزء باورها و ارکان منطقی مردم منطقه است؛ اما باید گفت در مساله سوریه برخی از سیاستمدارانی که گرایشات اسرائیلی داشتند سعی کردند به تشویش اذهان عمومی پرداخته و مساله ورود مقاومت در جنگ سوریه را مذهبی جلوه دهند و با این کار هدف اصلی یعنی حفظ سوریه از نابودی و عدم استقرار اسرائیل در این کشور را دور از اذهان قرار دادند.
 
از این رو برخی از مردم منطقه با این تبلیغات رسانه‌ای سوء تحت تاثیر قرار گرفتند و این خود آغاز فتنه بود و فتنه نیزهمانطور که حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند زمانی که گسترده می‌شود شبهات را می‌آورد و وقتی برچیده می‌شود موجبات بیداری را فراهم می‌کند. الان نیز پس از گذشت چهار سال از قضیه سوریه حقیقت امر آشکار شده و همگان متوجه شدند که تمام این تبلیغات از اسرائیل و گروه‌های تکفیری پرورش یافته زیر سایه این رژیم نشأت می‌گیرد و این مساله در آگاه سازی و بیداری مردم منطقه بسیار موثر بوده و دیگر کسی نسبت به مقاومت نگرشی منفی ندارد. حزب الله ثابت کرد جنگ سوریه جنگی سیاسی است نه مذهبی و اقدامات مقاومت در این سرزمین دقیقا ضد اسرائیل و طرح‌های او در منطقه است. از این رو پس از کشف حقایق جنگ سوریه آمارها حاکی از آن است که حتی بسیاری از مسیحیان منطقه نیز اقدامات حزب الله و مقاومت در سوریه را تایید می‌کنند .
 
رسا- ماهیت حزب الله بر شاکله مقاومت است و از آنجایی که مقاومت تنها با سلاح امکان پذیر نیست آیا برای این حزب منشور فرهنگی عقیدتی نیز طراحی شده و اگر شده نکات بارز آن را مطرح کنید؟
 
حزب الله حزبی اسلامی است که مقاومت حاصل اندیشه این حزب است. مفاهیم اسلامی و ایمان به ولایت فقیه و این باور که جهاد اساس کار ماست و ما باید از تبعیت غرب و بیگانگان دوری جوییم و به فرموده رهبرکبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و پس از ایشان حضرت امام خامنه‌ای حفظه الله که باید سرزمین خود را از چنگال استعمارگران آزاد کنیم، تمام این موارد در ما این عقیده را نهادینه کرده است که مقاومت نتیجه مستتقیم ایمان اسلامی است.
 
لذا ما بر اساس قانون اسلام گام برمی‌داریم و این قانون بر اساس فرهنگ وعقیده استوار است و حزب الله نیز کنار دوره‌های آموزشی نظامی خود، مبانی اعتقادی را نیز در دل جوانان مقاوم نهادینه می‌کند. فعالیت‌های فرهنگی بسیاری در زمینه امور فرهنگی و عقیدتی در سطح مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها در حال انجام است که نتایج بسیار مطلوبی را در پی داشته است.
 
رسا- از نظر فرهنگی و عقیدتی آیا حزب الله نقشه راه مشخصی برای خشکاندن سرچشمه‌های تفکر افراطی گری دارد؟ 
 
کار فرهنگی دو جنبه دارد: یک جبهه به انسجام و آگاه‌سازی می‌پردازد و جبهه دیگر از خطرات افراط‌ گرایی و انحرافات فکری می‌گوید و از مخاطرات آن بر حذر می‌دارد. حزب الله در هر دو جبهه فعالیت‌ها و اقدامات منسجمی را پیگیری می‌کند. با استفاده از ابزار رسانه و بحث‌ها و مناظره ها به آگاه سازی هرچه بیشتر مردم پرداخته و با بیان پیامدهای خطرناک افراط و انحراف و تبیین ریشه‌های آن از انتشار افکار فاسد جلوگیری می‌کند. حزب الله از هیچ تلاشی برای نشان دادن چهره واقعی اسلام دریغ نمی‌کند و با استفاده از طرق علمی و عملیاتی نقشه دشمنان در راستای خدشه دار کردن چهره اسلام را خنثی می‌کند.
 
 
رسا- برخی از هم اندیشان جبهه مقاومت معتقدند که دخالت نظامی حزب الله در سوریه موجب دمیده شدن در آتش اختلافات مذهبی شده است. پاسخ شما به اینگونه افراد چیست؟
 
سابقا گفته شد که جنگ سوریه جنگی مذهبی نبوده بلکه کاملا ماهیتی سیاسی دارد و اسرائیل با استفاده از ابزار تکفیری‌ها آن را به راه انداخته و حمایت می‌کند. طبیعی است که دشمن برای گمراه ساختن افکار عمومی و همچنین سوء استفاده بیشتر از فضای متشنج منطقه سعی دارد این جنگ را مذهبی جلوه دهد؛ اما نزدیک به یک سال است که دیگر همه می‌دانند ماهیت اقدامات تروریستی صورت گرفته در سویه چیست و اسرائیل از آتش افروزی‌های طایفه‌ای و مذهبی چه هدفی را دنبال می‌کند. 
 
رسا- حزب الله فشار سیاسی سنگینی را در قبال حمایت از انقلاب مردم بحرین متحمل شد. اما کسانی هستند که می‌گویند حزب الله بر اساس تعصبات طایفه ای بین حمایت از سوریه و حمایت از بحرین فرق قایل می‌شود. نظر شما در این باره چیست؟
 
موضع ما چه در سوریه و چه در بحرین و مصر و هرجای دیگر موضع واحدی است. هر آنچه حق باشد موضع مانیز همان است. در مصر مردم علیه دیکتاتور ظالم، حسنی مبارک قیام کردند و او را ساقط کردند. مانیز در این قیام کنار مردم بودیم. همچنین در انقلاب‌های دیگر که به سقوط حکمرانان ظالمی چون قذافی و بن علی نیز انجامید همراه مردم بودیم. در بحرین هم برای اصلاح نظام دیکتاتوری این کشور ما همراه مردم بوده و از آنان حمایت می‌کنیم. لذا موضع گیری ما با تغییر مکان تغییر پیدا نمی‌کند. اما در سوریه قضیه فرق می‌کند. چرا که در این کشور سعی می‌شود رویکرد ضد اسرائیلی سوریه را به رویکرد حامی اسرائیل تغییر دهند و این تنها یک درگیری داخلی نیست. اگر یک درگیری داخلی بود چرا از هشتاد کشور جهان، تروریست در سوریه وجود دارد و بسیاری از کشورها منطقه با سلاح و پول به حمایت از تروریست‌ها می‌پردازند؟ لذا قضیه سوریه با بحرین اساسا متفاوت است./1321/ب901/ک
ارسال نظرات