۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۲۴۵۹۶۸
اثر علامه حسن‌زاده آملی؛

نمط دوم دروس شرح اشارات و تنبیهات ابن سینا به زیور چاپ آراسته شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب دروس شرح اشارات و تنبیهات ابن سینا (نمط دوم: طبیعیات) نوشته علامه حسن حسن‌زاده آملی به همت انتشارات آیت اشراق در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
کتاب دروس شرح اشارات و تنبيهات ابن سينا

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هر موجود زنده‌ای در این عالم امکانی در بقاء و مسیر تکاملی خود نیازمند تغذیه است، که نرسیدن غذا، موجب تحلیل و ضعف و در نهایت نابودی او می‌گردد، لکن غذای هر مغتذی مسانخ با او می‌باشد.

 

کتاب دروس شرح اشارات و تنبیهات ابن سینا (نمط دوم: طبیعیات) از موضوعات «مقدمه، تفاوت موجودات، همت والا، معنای وجه و وجه‌الله کجاست، تفاوت مرکز ثقل با مرکز حجم، قرآن کتاب دستورالعمل است، رعایت اصطلاحات، تذنیب و رؤیایی عجیب، ایمان به غیب و اهمیت کتاب تجرید الاعتقاد» مدون شده است.

 

استاد علامه حسن‌زاده آملی در سخنی در رابطه با نمط‌های چهارگانه گفته است: «بدان که نمط‌های چهارگانه اشارات و تنبیهات یعنی نمط سوم در علم نفس و هشتم در بهجت و سرور و نهم در مقامات نفس عارف بالله و دهم در صدور آیات شگفت از نفس، باید مورد اعتنا، و اهتمام فراوان قرار بگیرد و در عداد صحف کریمه‌ای که در معرفت نفس تدوین شده محسوب شود. قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و شرح قیصری بر فصوص الحکم و مصباح الانس و اشارات و تنبیهات و شفاء و اسفار و فتوحات مکیه روزی‌اش نشده، فهم تفسیر انفسی آیات قرآنی و جوامع روایی روز‌ی‌اش نمی‌شود.»

 

نگارنده در مقدمه نوشته است: «علم و دانش متنوع است، بخشی از آن مربوط به امور مادی و دنیوی است و بخشی دیگر مربوط به امور معنوی و اخروی است و تفاوت این دو همانند تفاوت بین دنیا و آخرت است و لذا در رأس همه علوم، علوم الهی است که شرافت هر علمی به شرافت موضوع آن است.»

 

در این کتاب به مباحث «دقت در فهم کلمات بزرگان، ثابت بن قره و جاذبه زمین، چرا حرکت جسم نیاز به وجود میل دارد، اقسام تخلخل و تکائف، مراعات ادب در گفتار، تذکر، آفت علم و رعایت حریم بزرگان، تذکیر، وهم و تنبیه و تبدل رأی بوعلی» پرداخته شده است.

 

نگارنده در رابطه با جسم متشابه در این کتاب نوشته است: «جسم متشابه در مقابل جسم مؤلّف از اجزاء مختلفه است، مثل اینکه جسمی داشته باشیم که بخشی از آن از چوب و بخش دیگرش از آن و بخش سومش از سنگ بوده باشد و اما جسم متشابه این‌گونه نمی‌باشد بلکه از یک جنس است. از یک طبیعت نوعیه است و شیخ می‌فرماید: محدّدالجهات اجزاء بالفعل که ندارد، اگر برایش اجزای فرضی هم در نظر بگیریم همه از یک طبیعت‌اند و نمی‌شود اجزای او گوناگون باشند.»

 

در این کتاب موضوعات «آثار قلمی شیخ الرئیس، روح بخاری چیست، حشر انسان با عوالم وجود، عظمت فارابی، نظام آفرینش حاکی از وحدات صنع است، فرق جسم و جسد، دقت در اصطلاحات و توصیه‌ای مشفقانه» مورد بررسی قرار گرفته است.

 

مؤلف در این کتاب درباره میل نگاشته است: «میل در لغت به معنی گرایش، فشار می‌باشد. (مال الیه) یعنی به سوی او گرایش پیدا کرد. و ما اگر قائل به جاذبه هم بشویم منافاتی با وجود میل ندارد، یعنی چه اینکه بگوییم طبیعت هر جزوی اقتضا دارد که به کل خود ملحق گردد یا بگوییم طبیعت کل اقتضا دارد که جزو خودش را به سوی خود بکشاند در هر دو صورت وجود میل ثابت می‌گردد. میل مربوط به حرکت استقامی است و نه حرکت استداری.»

 

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 37744650 ـ 025 تماس بگیرند.

 

گفتنی است، کتاب دروس شرح اشارات و تنبیهات ابن سینا (نمط دوم: طبیعیات) نوشته علامه حسن‌زاده آملی در 392 صفحه با تیراژ 1000 نسخه به همت انتشارات آیت اشراق در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است./992/پ202/ق 

ارسال نظرات