۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۲۴۷۰۴۲

کتاب «ماهیت پول و راهبردهای فقهی و اقتصادی آن» + دانلود

خبرگزاری رسا ـ کتاب «ماهیت پول و راهبردهای فقهی و اقتصادی آن» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.
کتاب «ماهيت پول و راهبردهاي فقهي و اقتصادي آن»

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «ماهیت پول و راهبردهای فقهی و اقتصادی آن» نوشته حجت الاسلام  احمدعلی یوسفی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

 

نویسنده در ابتدا هدف و ضرورت تحقیق درباره پول‌هاى فعلى را مورد بررسى قرار داده، سپس ضرورت به کارگیرى پول هاى مختلف را در مبادلات جهانى که در نفى یا اثبات فرضیه هاى تحقیق مورد نیاز است، با روش مناسب بررسى مى کند. در فصل دوم عناوین مرتبط با پول از دیدگاه حقوق دانان، اقتصاددانان و فقیهان مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته و ویژگى ها و ضابطه هر یک از عناوین مشخص گردیده است. فصل سوم با بهره گیرى از مباحث قبل به تحلیل فرضیه هاى تحقیق مى پردازد و ماهیت پول را از منظر خرد و کلان، بررسى مى کند. در ضمیمه آن، جهاتى از پول صدر اسلام که به نحوى در روشن گرى موضوع تحقیق کتاب مفید مى باشد، به مطالب کتاب اضافه شده است.

  

 در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: پول یکی از پدیده‌های پیچیدة اقتصادی است و باید به‌عنوان یک موضوع فقهی و اقتصادی بررسی شود. تاریخ پول از مبادلات پایاپای آغاز شده، به پول کالایی (غیرفلزی)، پول فلزی، پول کاغذی (اسکناس) و پول تحریری می‌رسد. هریک از این مراحل، تحولات بسیاری را از سر گذرانده است. امروزه بشر می‌کوشد تا در معاملات، برای انتقال ارزش مبادله‌ای خالص خود، از وسایل سریع، مطمئن و کم‌هزینه استفاده نماید.

 

کارت‌های اعتباری، کارت‌های انتقال الکترونیکی منابع مالی و پول‌های الکترونیکی از این مقوله‌اند. اما مال در لغت هر چیزی است که در نظر عرف دارای ارزش مبادله باشد. در طول تاریخ سه نظریة اساسی در مورد ارزش و مالیت اشیا در بین اقتصاددانان وجود داشته است.

 

نظریة ارزش ـ هزینة تولید یا کار یکی از آن‌هاست. نظریه‌های کانونیست‌ها، آدام اسمیت، ریکاردو و مارکس،‌ از نظریة فوق ناشی شده‌اند. نظریة ارزش ـ مطلوبیت و نظریة تلفیق یا «ارزش ـ هزینه و ارزش ـ مطلوبیت» دو نظریة اساسی دیگر است. نظریة تلفیق با نظریة بسیاری از عالمان فقه اسلامی سازگاری دارد.

 

مال از دیدگاه حقوق‌دانان نیز تعریف‌های متفاوتی یافته است. اما رأی فقیهان درباب مال هم متنوع است. برخی چون علامه حلی و شیخ طوسی، توجهی به جهت اثباتی تعریف مال نداشته‌اند و تنها طرف سلبی مال مورد توجه آنان بوده است.

 

در دیدگاه عده‌ای دیگر چون شهید اول، مقدس اردبیلی، صاحب جواهر و مرحوم شیخ انصاری نیز به قید عرفی و عقلایی بودن منفعت توجه داشته‌اند. عده‌ای چون محقق ایروانی و محقق نایینی هم مال را به عناصر تشکیل‌دهندة آن معرفی کرده‌اند. در پاره‌ای از تعاریف نیز تحلیل روانی رفتار عرف دربارة مال، ویژگی مشترک است.

  

علاقه مندان برای  دانلود کتاب «ماهیت پول و راهبردهای فقهی و اقتصادی آن» اینجا را کلیک کنند./998/د102/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
به سایت خاتم اوصیا دادید ولی این سایت کلا از دسترس خارج شده است
0
0