۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۵
کد خبر: ۲۴۷۰۹۷
گزارشی درباره هجمه‎های گسترده علیه بسیج مردمی عراق؛

فشار بر دولت عراق برای تغییر نام بسیج مردمی به گارد ملی/ چرایی تعلیق فعالیت‎های نظامی جریان صدر/ طرح "انحصار سلاح در دست دولت" ترفندی برای تضعیف بسیج

خبرگزاری رسا ـ جریان‌های مختلف سیاسی در ماه‎های اخیر پس از پیروزی‎های پی‎در‎پی بسیج مردمی عراق در جنگ با داعش به تخریب این گروه ایثارگر مردمی می‎پردازند.
بسيج مردمي عراق

 

احزاب و فراکسیون های سنی پارلمان عراق که پس از سرنگونی نظام دیکتاتوری صدام حسین و به قدرت رسیدن شیعیان همواره در حال سنگ اندازی بودند، این بار در اعتراض به ربایش زید الجنابی نماینده پارلمان و ترور قاسم سویدان از شیوخ عشایر اهل تسنن فعالیت های خود را در پارلمان به حالت تعلیق درآوردند.

 

محمد الکربولی از نمایندگان اهل تسنن در این باره گفت: وزیران و نمایندگان پارلمان ائتلاف ملی (الوطنیه) در نشستی که در منزل سلیم الجبوری رییس پارلمان برگزار کردند، تصمیم به تعلیق فعالیت خود در پارلمان کرده و این تعلیق تا انحصار سلاح در دست دولت ادامه دارد.

 

وی افزود: آنان از حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر عراق خواستند تصمیم جدی درباره انحصار سلاح در دست دولت بگیرد.

 

این سخنان، کاملا نیروهای بسیج مردمی عراق را مورد هدف قرار می دهد؛ نیروهایی که با وجود اینکه بخش اعظمی از جنگ با تروریست های داعش را برعهده دارند و شهرهای فراوانی با تلاش آنها آزاد شده است از سوی سیاستمداران اهل تسنن به شدت مورد هجمه قرار می گیرند.

 

ترور شیخ عشیره؛ بهانه ای برای ادامه اتهام زنی علیه بسیج مردمی

 

برخی از علمای فتنه گر اهل تسنن به همراه سیاستمداران سنی که به صورت غیرمستقیم از تروریست های  داعش حمایت می کنند، از نیروهای بسیج مردمی به عنوان گروه های مسلح یاد کرده و بر لزوم انحصار سلاح در دست دولت تأکید می ورزند.

 

آنان نیروهای بسیج مردمی که با کمترین امکانات ممکن و حقوق و مزایای چندین ماهه عقب افتاده در حال جانفشانی در جنگ با داعش هستند را به مسائلی نظیر قتل عالم اهل تسنن و سوزاندن مساجد و منازل در مناطق آزاد شده سنی متهم می کنند.

 

نمایندگان سنی پارلمان عراق این بار از ترور یکی از شیوخ عشایر معروف اهل تسنن برای فشار به بسیج مردمی استفاده کرده و مدعی هستند که وی از سوی نیروهای بسیجی به قتل رسیده است.

 

احمد المساری یکی دیگر از نمایندگان اهل تسنن در کنفرانس خبری به صراحت از دست داشتن بسیج مردمی در ترور قاسم سویدان الجنابی و 8 تن از همراهان وی سخن گفته است. البته این برای اولین بار نیست که چنین اتهاماتی متوجه نیروهای بسیج مردمی می شود و حتی در جنایت هایی که داعش به آنها اعتراف کرده است نیز شاهد اتهام پراکنی سیاستمداران سنی به بسیج مردمی هستیم.

 

اتهام های متعدد در حالی علیه نیروهای بسیج مردمی صادر می شود که مراجع تقلید و علمای عراق به شدت از این نیروها حمایت کرده و اعتراض خود را نست به این مساله نشان داده اند.

 

حمایت قاطع حضرت آیت الله سیستانی از بسیج مردمی

 

حضرت آیت الله سیستانی نیز که با توجه به اینکه بسیج مردمی پس از صدور فتوای جهاد کفایی و لبیک قشرهای مختلف ملت تشکیل شد، همواره به حمایت مستمر از این نیروها پرداخته و در مقابل شایعات علیه آنان ایستاده است.

 

این مرجع تقلید که از اتهام پراکنی علیه این مجاهدان عراقی آگاه است، در پیام های مختلف از آنان می خواهد از هرگونه اقدامی که سبب خدشه وارد شدن به بسیج مردمی شود به شدت پرهیز کنند. پیام 20 گانه حضرت آیت الله سیستانی کامل ترین اظهارنظر این مرجع تقلید را نشان می دهد.

 

وی پس از آزادی استان دیاله از لوث تروریست ها که با تلاش و مجاهدت نیروهای بسیج مردمی حاصل شد، از همه آنان تقدیر و تشکر کرد و خطاب به نیروها گفت که به وظیفه شرعی خود در قبال دارایی های مردم عمل کنند.

 

این مرجع تقلید همچنین به موسسه دارالایتام «العین» که زیر نظر دفتر وی فعالیت می کند، دستور داد به همسر و فرزندان شهدای بسیج مردمی جنگ با تروریست های داعش حقوق ماهیانه پرداخت کند.

 

بر این اساس به هر کدام از همسر و فرزندان شهدا مبلغ 100 دینار عراقی به صورت ماهیانه اختصاص خواهد یافت.

 

حضرات آیات سید محمد سعید حکیم، شیخ اسحاق فیاض و شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف نیز در دیدار با سالم الغبان وزیر کشور عراق از تلاش های نیروهای امنیتی و بسیج مردمی در جنگ با تروریست های داعش و آزادی شهرهای اشغال شده تقدیر و تشکر کرده و ابراز امیدواری کردند که عراق به سوی امنیت و صلح گام بردارد.

 

اما با وجود حمایت مراجع تقلید، سیاستمداران سنی همچنان به توهین و اتهام زنی به نیروهای بسیج مردمی ادامه داده و هر اتفاقی که در مناطق آزاد شده رخ می دهد را به این نیروها منتسب می کنند.

 

واکنش شیخ عشیره اهل تسنن به اتهامات منتسب به بسیج مردمی

 

این در حالی است که بسیاری از شخصیت های برجسته نسبت به این اتهامات واکنش نشان داده و تأکید دارند که این جنایت ها از سوی تروریست های داعش صورت می گیرد.

 

سمعان یوسف التمیمی، شیخ قبیله بنی تمیم در مقدادیه عراق به ادعای برخی جریان ها مبنی بر تعرض نیروهای بسیج مردمی به مردم و به آتش کشیدن مساجد واکنش نشان داد و گفت: نیروهای بسیج مردمی از اتهام به آتش کشیدن مساجد و منازل در مقدادیه کاملا مبرا هستند.

 

التمیمی افزود: ما در عملیات آزادسازی روستای توکل و سایر روستاها به مدت 2 روز مشارکت داشتیم و هیچ تعرضی از سوی نیروهای بسیج مردمی علیه ساکنان این مناطق و دارایی های آنان ندیدیم.

 

وی با اشاره به فداکاری های صورت گرفته از سوی مجاهدان، تصریح کرد: این تروریست های داعش بودند که بیش از 100 منزل را قبل از فرار منفجر کردند. از مسؤولان می خواهیم کمیته های تحقیق ویژه ای را برای شناسایی عوامل گسترش داعش در این مناطق تشکیل دهند.

 

انتشار پیام های کذب منتسب به حضرت آیت الله سیستانی نیز یکی دیگر از تاکتیک های تخریب وجهه بسیج از سوی داعش است که در یکی از این پیام های دروغین با تقدیر از نیروهای امنیتی و بسیج مردمی به دلیل پیروزی های اخیر در جنگ، بر لزوم تحت نظارت قرار گرفتن بسیج مردمی از سوی وزارت کشور با هدف حفظ هویت و ملی گرایی و عدم انتساب آنان به احزاب و طایفه های مشخص تأکید شده بود.

 

دفتر حضرت آیت الله سیستانی بلافاصله به این پیام واکنش نشان داد و تأکید کرد که این مرجع تقلید هیچ گونه پیامی درباره بسیج مردمی صادر نکرده و این پیام کاملا تقلبی است.

 

گرایش برخی شهروندان سنی به داعش

 

متاسفانه برخی از شهروندان اهل تسنن عراق بدون توجه به مجاهدت های صورت گرفته از سوی بسیج مردمی و آزادی شهرها و روستاها از لوث این تروریست ها تنها به شیعه بودن نیروها توجه دارند و به هر شیوه ممکن درصدد ضربه زدن به بسیج هستند.

 

آیت الله مدرسی از علمای شهر مقدس کربلا با اشاره به این مساله تصریح کرد: برخی شهروندان سنی عراق که همچنان از داعش حمایت می کنند، باید به هوشیاری رسیده و همزیستی مسالمت آمیز در کنار سایر مردم وطن را در پیش گیرند.

 

وی ادامه داد: از برادران اهل تسنن می خواهم از کشورهای حامی پروژه تجزیه عراق دور شده و بدانند که سیاست، تفکر، فرهنگ و شیوه نظام سابق دیگر به کشور بازنمی گردد، چرا که ملت عراق به آزادی رسیده و با وجود همه توطئه های دشمنان، هیچ کس نمی تواند آنان را بار دیگر دربند سازد.

 

انتقاد شدید مراجع تقلید نجف از عملکرد ائتلاف بین المللی

 

یکی از مشکلات مهمی که نیروهای بسیج مردمی با آن مواجه هستند، کمبود سلاح و تجهیزات نظامی به شمار می آید و آنان با وجود امکانات بسیار ضعیف تر از داعش با غیرت و تعصب مثال زدنی به جنگ با تروریست ها می پردازند.

 

این مساله با انتقاد شدید مراجع تقلید و علما مواجه شده است و آنان از ائتلاف بین المللی به اصطلاح مبارزه با تروریسم می خواهند به مسلح سازی این نیروها بپردازند.

 

حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف از عملکرد ائتلاف بین المللی به اصطلاح مبارزه با داعش به شدت انتقاد کرد و گفت: عراقی ها بسیار بیشتر از ائتلاف بین المللی با داعش به جنگ می پردازند. این ائتلاف اعلام کرده که جنگ با داعش سال ها طول می کشد.

 

شیخ همام حمودی نایب رییس پارلمان عراق نیز از عملکرد ائتلاف به اصطلاح مبازه با داعش به شدت انتقاد کرد و گفت: این ائتلاف به جای اینکه به عراق توجه کند، ارزش بسیاری برای داعش قائل است. نیروهای امنیتی و بسیج مردمی با داعش و سایر گروه های تروریستی و بازماندگان نظام دیکتاتوری صدام مشغول جنگ هستند.

 

وی افزود: نیروهای بسیج مردمی با غیرتی که دارند به یاری برادران خود در مناطق غربی کشور می پردازند.

 

حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف نیز در این باره گفت: نیروهای بسیج مردمی آماده آزادسازی سراسر عراق هستند اما برای تحقق این مساله به سلاح نیاز دارند. اگر ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش جدی است باید نیروهای مردمی را مسلح سازد.

 

عدم پرداخت حقوق و مزایای نیروهای بسیج مردمی و بی توجهی به خانواده های شهدا و مجروحان نیز از مشکلات این نیروها به شمار می آید.

 

حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی از بی توجهی نسبت به نیروهای بسیج مردمی به شدت انتقاد کرد و خاطر نشان ساخت: عدم پرداخت حقوق و مزایای نیروهای بیسج مردمی و تکریم شهدا از مشکلاتی است که با وجود تذکر فراوان، همچنان ادامه دارد.

 

وی تصریح کرد: دولت باید توجه فراوانی به نیروهای بسیج مردمی داشته باشد. هیچ عذری درباره بی توجهی به این قهرمانانی که در حال دفاع از کشور هستند، قابل قبول نیست.

 

امام جمعه کربلا ادامه داد: گرچه تلاش هایی در زمینه اهتمام به بسیج مردمی وجود دارد، اما این خدمات باید به مراتب بیشتر باشد و اثر این خدمات به روشنی در روحیه این برادران دیده شود.

 

تعلیق فعالیت های نظامی جریان صدر

 

شاید بتوان گفت مهمترین پیامد ترور قاسم سویدان، تعلیق فعالیت های نظامی گروه «سرایا السلام» و «الیوم الموعود» از سوی مقتدا صدر رهبر جریان صدر بود.

 

وی روز سه‌شنبه دستور داد فعالیت‌های تیپ «الیوم الموعود» و «سرایا السلام» تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در‌آید.

 

رهبر جریان صدر با صدور این فرمان برای پیگیری مسأله ترور یکی از شیوخ عشیره «الجنابی» و همکاری با طرف‌های مسؤول شفاف‌سازی حمله تروریستی صورت گرفته اعلام آمادگی کرد.

 

وی افزود: عراق تنها از نفوذی‌های بی اصل و نسب رنج نمی‌برد بلکه شبه‌نظامیان وقیح نیز خود رنجی برای کشور به شمار می آیند.

 

گمانه زنی های مختلفی در این باره وجود دارد اما به نظر می رسد دور کردن جریان صدر از اتهامات منتسب به بسیج مردمی مهمترین دلیل مقتدا صدر برای تعلیق فعالیت های نظامی گروه های وابسته به خود است.

 

وی به شدت تلاش می کند تا فشار و هجمه سیاسی بسیج مردمی را از جریان صدر دور سازد و به همین دلیل فعالیت های نظامی سرایا السلام و الیوم الموعود را متوقف کرده است.

 

اما سازمان بدر که قطب اصلی جنگ با تروریست های داعش به شمار می آید تأکید کرد که همچنان در صحنه باقی مانده و فعالیت های نظامی خود را به هیچ وجه تعلیق نخواهد کرد.

 

رزاق الحیدری نماینده فراکسیون بدر در پارلمان عراق با تأکید بر این موضوع گفت: برخی سیاستمداران با نیروهای بیسج مردمی که در حال جنگ با داعش هستند به شدت دشمنی می ورزند. اگر دفاع بسیج مردمی نبود این سیاستمداران که بسیج را متهم می کنند، هم اکنون ذبح شده و جسدشان در رودخانه ها بود.

 

وی افزود: برخی افراد و جریان های داخلی و خارجی با هجمه ای وقیحانه درصدد مخدوش ساختن خدمات بسیج مردمی هستند، این در حالی است که نیروهای بسیج مردمی توانستند پیشروی داعش به سوی بغداد را متوقف ساخته و ده ها شهر و روستا را آزاد کنند.

 

الحیدری از این افراد به عنوان حامیان داعش یاد کرد و خاطر نشان ساخت: موفقیت نیروهای بسیج مردمی برای برخی از شخصیت های سیاسی که می خواهند بار دیگر به قدرت بازگردند، خوشایند نیست.
 

 تظاهرات نیروهای بسیج مردمی در نجف

 

صدها تن از نیروهای بسیج مردمی نجف اشرف در اعتراض به هجمه های صورت گرفته علیه مجاهدان بسیجی در این شهر تظاهرات کردند.

 

تظاهرکنندگان که جمعی از فرماندهان بسیج مردمی نیز میان آنان حضور یافته بودند، در میدان آزادی در مرکز نجف تجمع کرده و اتهام زنی علیه نیروهای بسیج را به شدت محکوم کردند.

 

آنان تأکید کردند که پس از فتوای جهاد حضرت آیت الله سیستانی، لذت های دنیا را در راه عراق و ملت و مقدسات آن کنار گذاشته و به جنگ تروریست ها رفته اند اما برخی افراد و جریان ها به شدت در حال مخدوش ساختن تلاش های مجاهدان هستند.

 

حسن سالم از نمایندگان حزب صادقون وابسته به جنبش اهل الحق عراق نیز هجمه های صورت گرفته علیه بسیج مردمی را توطئه ای آمریکایی عنوان کرد و گفت: آمریکا به خوبی به این مساله پی برد که بسیج مردمی در برابر پروژه تقسیم عراق خواهد ایستاد.

 

وی افزود: آمریکا به مزدوران خود در کشورهای منطقه و برخی سیاستمداران داعشی عراق روی آورده تا به مخدوش ساختن چهره بسیج مردمی بپردازند.

 

حسن سالم تصریح کرد که این سیاستمداران با هجمه به بسیج مردمی نشان دادند که ثبات و عراق یکپارچه و پیروزی بر داعش را نمی خواهند.

 

دولت عراق پس از فشارهای شدیدی که علیه نیروهای بسیج مردمی وارد شده است، درصدد قانونمند ساختن این نیروها برآمده و قرار است این نیروها تحت عنوان گارد ملی فعالیت کنند.

 

احمد الاسدی سخنگوی رسمی بسیج مردمی از تغییر نام این نهاد به گارد ملی خبر داد و تأکید کرد که قانون گارد ملی در شورای نخست وزیری مورد تصویب قرار گرفت و کمیته ای برای بررسی و ارسال این لایحه به پارلمان برای تصویب آن تشکیل شد./980/ز501/ک

محمدرضا جاسم زاده جایروند

ارسال نظرات