۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۲۴۸۳۷۸

نشست «بررسی تطبیقی نسخه‌های خطی ایران پیش از اسلام و دوره اسلامی» برگزار شد

خبرگزاری رسا- نشست بررسی تطبیقی نسخه‌های خطی ایران پیش از اسلام و دوره اسلامی با حضور دکتر سعید عریان در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد
نشست «بررسي تطبيقي نسخه‌هاي خطي ايران پيش از اسلام و دوره اسلامي»

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر سعید عریان مشاور پژوهشی کتابخانه، عصر یک شنبه 3 اسفند ماه در نشست بررسی تطبیقی نسخه‌های خطی ایران پیش از اسلام و دوره اسلامی که در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: با  شناخت صحیح، اصیل و آگاهانه است که می‌توانیم به بازاندیشی و تحلیل در سنت گذشته بنشینیم، محاسن آن را تقویت کنیم و همچون چراغی فراراه آیندگان قرار دهیم، از ضعف‌ها و کاستی‌ها درس بیاموزیم و در جبران ترمیم نسخ خطی گذشته کوشا باشیم.


وی با اشاره به دوره نخست نسخ خطی قبل از اسلام افزود: این دوره شامل کهن‌ترین سند مکتوب است، چرا که تا پیش از آن اسطوره و حماسه است که قابل استناد نیستند و آن‌چه از سند به دست آمده از مورخان غیرایرانی یا منظومه‌های مختلف یونانیان و رومیان است. اسناد در دوره هخامنشی به سه زبان نوشته شده‌اند، زبان فارسی باستان موضوع تمامی نوشته‌های به‌دست آمده از این زبان تاریخ است.

 

دکتر سعید عریان با تاکید بر حفظ و نگاهداری و مرمت نسخ خطی گذشته افزود: این گام نخست برای بهره‌مندی از این ذخایر ارزشمند است. این گام، پایه و پشتوانه‌ای است که بتوان گام‌های بعدی را بهتر، کارآمدتر، صحیح‌تر و سریع‌تر برداشت. این فرآیند در مراحل بعدی با فعالیت‌های دیگری پیگیری می‌شود، از جمله تصویربرداری دیجیتالی از نسخه‌ها و اسناد و امکان دسترسی پژوهشگران بدان‌ها، معرفی و فهرست‌نگاری منابع مکتوب و در نهایت مقابله و تصحیح و تحقیق روشمند و عالمانه آنها.

 

وی  با تأکید بر شناخت صحیح نسخ خطی و متون کهن گفت: پس از شناخت صحیح، اصیل و آگاهانه است که می‌توانیم به بازاندیشی و تحلیل در سنت گذشته بنشینیم، محاسن آن را تقویت کنیم و همچون چراغی فراراه آیندگان قرار دهیم. از ضعف‌ها و کاستی‌ها درس بیاموزیم و در جبران ترمیم آنها بکوشیم.



مشاور پژوهشی کتابخانه در پایان خاطرنشان کرد: این شناخت و تحلیل سنت‌ها و میراث گذشته، نمودار ساختن برجستگی‌ها و رفع کاستی‌ها، از سویی گذشته پر افتخارمان را در یادها زنده می‌کند و نیرویی دوچندان برای پیمودن مسیر دشوار و طولانی آینده فرآهم می‌آورد و از سوی دیگر این نکته را به ذهن و ضمیر ما القاء می‌کند که همواره باید نگاه روبه آینده داشت و با بهره‌مندی از گذشته، مسیر روشن‌تری برای آتیه رقم زد زیرا یک لحظه توقف در گذشته به منزله سال‌ها عقب ماندن از پیشرفت آینده است./817/پ202/ق

ارسال نظرات