۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۸
کد خبر: ۲۵۰۱۳۹

نگاهی کوتاه به شکل گیری و نابودی جنبش حزم سوریه

خبرگزاری رسا ـ جنبش حزم که ماهیتی اخوانی داشت در بستری از حمایت آمریکا و غرب تشکیل شد و در مدتی کوتاه نیز فروپاشید.
گروه تروريستي النصره

  

به گزارش خبرگزاری رسا، جنبش "حزم" که ماهیتی اخوانی داشت در 25 آوریل 2014 با حمایت "سلیم ادریس"  فرمانده ستاد کل ارتش آزاد سوریه شکل گرفت که 22 گروه از گروه‌های مسلح مخالف سوری زیرشاخه این جنبش قرار داشتند. آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس بر این باور بودند که این جنبش، از مخالفان میانه رو در سوریه هستند که می‌تواند کشورهای خلیج فارس را از تنگنای حمایت از گروه‌های تروریستی سوریه خارج کند؛ چرا که این کشورها همواره از سوی مردم خود متهم می‌شوند که به حمایت از گروه‌های تروریستی مخالف سوری از جمله جبهه النصره می‌پردازند.

 

آمریکا با پیشرفته ترین تسلیحات نظامی از این گروه حمایت کرد و موشک‌های ضد زره "تاو" را به این گروه داد تا این گروه به بزرگترین گروه مسلح مخالف سوری تبدیل شده تا با ارتش سوریه به جنگ بپردازد. اما این گروه به سرعت با حملات کوبنده جبهه النصره که اعلام کرده بود به تسویه حساب با این گروه می‌پردازد، نابود شد.

 

در درگیری‌های میان جبهه النصره و جنبش حزم 90 نفر از اعضای این جنبش کشته شده و انبار تسلیحات این جنبش به دست جبهه النصره افتاد و شهر "اتارب" که پایگاه اصلی جنبش حزم بود به کنترل جبهه النصره در آمد.

 

پس از بسته شدن پرونده جنبش "حزم" در مدت کوتاهی، اعلام شد که تعداد زیادی از نیروهای این جنبش به گروه‌های دیگر پیوستند و رویای آمریکا، کشورها حاشیه خلیج فارس و ترکیه  بر باد رفت. بار دیگر جریانات به سود گروه‌های تروریستی به پایان رسید و امریکا علاوه بر اینکه نتوانست حکومت بشار اسد را ساقط کند به افزایش هراس غرب و کشورها حاشیه خلیج فارس از تروریسم افزود.

 

پس از فروپاشی این جنبش  اوضاع به سود کشورهای حامی مخالفان سوری نبود؛ چرا که جبهه النصره که تا به حال این کشورها گمان می‌کردند از مخالفان میانه رو سوری است، دیگر به کابوسی همانند داعش تبدیل شده بود. داعش در اولین اقدام خود گروه‌های تروریستی که با وی بیعت نکردند را نابود کرد و گرو‌ه‌های زیادی به خاطر متهم نشدن به خروج از اسلام و نابودی با داعش بیعت کردند.  جبهه النصره نیز همانند داعش دست به چنین اقدامی زد و جنبش حزم را نابود کرد. این دقیقا همان مساله‌ای بود که کشورهای عربی و غربی از آن در هراس بودند.

 

سوالی که امروز مطرح است اینکه آیا سرنوشت مخالفان سوری که تحت حمایت عربستان سعودی و ترکیه آموزش داده می‌شوند همانند سرنوشت جنبش حزم و یا گروه‌هایی که به دست داعش نابود شدند خواهد بود؟ امریکا و کشورها حاشیه خلیج فارس از آموزش این نیروها چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ آیا این اقدامات به جز خونریزی و جنایت نتیجه دیگری در پی خواهد داشت؟
فروپاشی جنبش "حزم" این پیام را برای آمریکا و هم پیمانان وی در بر داشته است که هرگونه اقدام مداخله جویانه این کشورها به سود گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه تمام خواهد شد.


در پایان این امر قابل پیش بینی است که جبهه النصره نیز مانند داعش تمام گروه‌های تروریستی فعال در سوریه را تابع خود کرده و تحت فرماندهی سازمان تروریستی القاعده رهبری کند. از این رو تمام مسوولان بلند مرتبه و سردمداران کشورهای عربی و غربی باید پیش از اینکه تروریسم بیش از این در منطقه و حتی در کشورهای اروپایی ریشه بدواند مساله سوریه را از طریق سیاسی حل و فصل کنند./1321/ب902/ک


عبدالحسین عبیاوی

ارسال نظرات