۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۲۵۰۲۷۶

نشست نقد دانشنامه فاطمی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نشست نقد دانشنامه فاطمی سلام الله علیها، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار می‌شود.
نشست نقد دانشنامه فاطمي

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست نقد دانشنامه فاطمی سلام الله علیها، شنبه 16 اسفند 1393 از ساعت 15 تا 17 در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار می شود.

 

در این نشست آیت الله محمد هادی یوسفی غروی، آیت الله علی اکبر رشاد، حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی به عنوان سخنران و نیز آیت الله سید مصطفی محقق داماد، استاد دکتر صادق آیینه وند و حجت الاسلام والمسلمین استاد حسن طارمی به عنوان ناقدان، سخنرانی خواهند کرد.

 

گفتنی است که دانشنامه‌ فاطمی سلام الله علیها، دائرةالمعارفی است دارای«ساختار موضوعی» شش جلدی و مشتمل بر یکصدوهفده مدخل کلان در دو بخش عمده:

 

1. تبیین زندگانی، سیره و تعالیم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها( به مثابه‌ الگوی عینی زن مسلمان)

 

2. تحلیل علمی نظری مباحث مربوط به حرمت و حقوق زن، هویت و منزلت نهاد خانواده، با استناد به منابع اندیشه‌ی دینی و توجه به آرای جدید و نظرها و نیازهای معاصر.

 

این دانشنامه اهداف زیر را دنبال می کند:

 

1.تبیین جامع و علمی تاریخ زندگانی و منزلت الهی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، به منظور رفع ابهامات و پاسخ‌گویی به شبهات کلامی تاریخی و نیز افشاء و تحلیل تحریفات و انحرافات.

 

2.توصیف و تحلیل بینش، منش و کنش (تعالیم، اخلاق و سیره‌) آن بزرگوار، به مثابه نمونه‌ انسان کامل، به منظور ارائه‌ الگوی عینی زن مسلمان.

 

3.تبیین ماهیت و مرتبت، حرمت و حقوق زن، مبانی و منزلت نهاد خانواده، و حقوق و تکالیف ارکان آن از منظر اسلام، به شیوه‌ای اجتهادی و نظریه‌پردازانه و روزآمد، به منظور گره‌گشایی و روشنگری، رفع شبهات و تحریف‌زدایی در این زمینه‌ها

 

4.نقد نظرها و نظریه‌های معارض با اندیشه‌ی دینی و نگرش‌های متحجرانه و متجددانه دریاره‌ی زن و نهاد خانواده در جوامع اسلامی.

 

محصول تلاش جمعی همکاران دانشنامه، اثری است که سعی شده است این ویژگیها را داشته باشد:

 

1.مرجعیت علمی: در مجموعة حاضر، سعی شدهاست حاصل پژوهش، حاوی مهم‌ترین و تحلیلی‌ترین اطلاعات باشد و کم‌وبیش خواننده را از مراجعه به منابع دیگر‌ـ جز برای آگاهی از جزئیات و تفصیل بیشتر‌ ـ بی‌نیاز سازد و نیز مرجعی برای اهل تحقیق باشد.

 

2. ارائه الگوی زن مسلمان: هدف اساسی تولید این دانشنامه، آشنایی با حضرت فاطمه سلام الله ع برای الگوگیری از رفتار و منش ایشان است؛ ازاین‌رو، افزون بر گزارش جامع از زندگی و منزلت ایشان، سیرة ایشان در امور اخلاقی، عبادی، معنوی، همسرداری، خانه‌داری، تربیت فرزند و امور فرهنگی ـ اجتماعی و سیاسی، بررسی و هر کدام در مقاله‌ای مستقل تألیف شده است.

 

3. دفاع عالمانه از حقایق تاریخی: در این دانشنامه، با زبان و روش علمی و استناد به منابع معتبر شیعه و اهل‌سنت، به دفاع از حقایق و رخدادهای تاریخی، همان‌گونه که بوده، پرداخته شده و از اظهارنظرهای غیرمستند و دخالت دادن احساسات، پرهیز گردیده است.

 

 لازم به یادآوری است که نشست نقد دانشنامه فاطمی سلام الله علیها 16 اسفند 1393 از ساعت 15 تا 17 در تالار علامه جعفری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به آدرس تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، کوچه پژوهشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می­شود./998/د102/ق

ارسال نظرات