۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۲۵۰۵۵۵

شماره 17 ماهنامه حاشیه به ضمیمه ذریعه به چاپ رسید + دریافت شماره های گذشته

خبرگزاری رسا ـ هفدهمین شماره ماهنامه فرهنگی و اجتماعی حاشیه به ضمیمه ذریعه (ویژه کتاب و فرهنگ کتابخوانی) سال سوم، ویژه دی‌ 1393 به صاحب‌امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیرمسؤولی علی‌اکبر رشاد منتشر شد.
شماره 17 ماهنامه حاشيه  ضميمه ذريعه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 17 ماهنامه حاشیه دربردارنده عناوین زیر است: مکتوب ماه، اخبار ماه، استاد ماه، فاضل ماه، پرونده ماه و آفرینش‌های ادبی طلاب» است.

 

در بخش اخبار ماه به مباحث «شاگرد پیشیمان میرزا جواد آقا، گاهی‌ گام‌های سنگین عملی راه به جایی نمی‌برد، زبان گویای اسلام، برای قول مادر به امام حسین علیه‌السلام، جامع معقول و منقول، محیط آمریکا برای تبلیغ اسلام مستعد است، امت واحده همت واحده و در حاشیه با حاشیه» پرداخته شده است.

 

در این شماره مباحث «سیاست انقلابی در متن اصالت حوزوی (کندو کاوی در سبک طلبگی مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی)، عین الیقین، امید شفاعت، مردی از جنس خمینی قدس سره، ما حاج آقا را باور داشتیم، مردی از جنس جامعیت، قرارگاهی برای نیروهای متنوع انقلاب، برای نام امام، سنتی اصیل و انقلابی مستقل، یاد استاد و شئونات آخوندی» مورد بررسی قرار گرفته است.

 

این ماهنامه در بخش ما حاج آقا را باور داشتیم، در رابطه با مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی به نقل از تنها پسر وی حجت‌الاسلام محمدسعید مهدوی‌کنی نوشته است: «آنچه که ما از بچگی از ایشان در خاطرمان هست، استقامت در مسیر بدون درشتی است. چون ایشان به این درشتی نیاز نداشت و باوری که خودش در مسیر داشت، به اطرافیان نیز سرایت می‌کرد. حاج‌آقا در حوزه فقه، متأثر از امام خمینی قدس سره، بودند نگاه پیشرو امام نگاه سنت‌شکن و توجه ایشان به مسئله زمان و مکان، واقعش این است که ساختار سیاسی و فکر اجتماعی حاج آقا متأثر از امام خمینی قدس سره است.»

 

در فصل فاضل ماه درباره «در جستجوی اصول تحول فرهنگی جامعه در قرآن کریم و پایبندی به وحدت اسلامی لازمه مرام و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام» نکاتی به نگارش درآمده است.

 

پرونده ماه به موضوعات «حوزه و حکومت در میدان فرهنگ، فقه و مسؤولیت دشوار امروز، تحول فرهنگی از مسیر تعامل حوزه و دولت ممکن می‌شود، برای نقش‌آفرینی عالم عامل‌بودن کافی نیست، اسلام حکومت یا اسلام توضیح المسائل و مسائل حوزه سکولار است» اختصاص داده شده است.

 

ماهنامه حاشیه در گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام ناصر سقای بی‌ریا در رابطه با نقش حوزه علمیه در مسائل فرهنگی آورده است: «حوزه عملیه با یک تجربه جدید با نام انقلاب اسلامی روبه‌روست و پاسخ به این نیازها در بستر زمان ممکن می‌شود. مهم، فهم این نیازها و احساس ضرورت و حرکت در این مسیر است.»

 

خواهرانه به «بابای خوب من، بهترین روزهای عمر من، نور امامت و ادبیات بر مدار دین» و  آفرینش‌های ادبی طلاب به «برای شروع، هیاهوی خاموش، سفر به صفر مرزی و برکت علم» پرداخته است.

 

در ضمیمه این شماره از ماهنامه که ذریعه نام دارد درباره «حوزه باید عقب نباشد، آقابزرگ و رسالت کتاب، نقد و جواب فی شرط البلاغ، فلسفه المیزان، نگاهی به فلسفه تاریخ شیعه، کتاب‌گریزی بالینی و فوریت‌های مطالعاتی، کتاب تبلیغ، از بس که غم حسین در خاطر ماست و کتاب‌هایی برای دانستن گریستن و زیستن با کربلا» نکاتی نوشته و در 23 صفحه تدوین شده است.

 

علاقه‌مندان جهت تیهه این ماهنامه می‌توانند با شماره تلفن تماس بگیرند.

 

قابل ذکر است، هفدهمین شماره ماهنامه فرهنگی و اجتماعی حاشیه به ضمیمه ذریعه (ویژه کتاب و فرهنگ کتابخوانی) سال سوم، ویژه دی‌ 1393 به صاحب‌امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیرمسؤولی علی‌اکبر رشاد در 64 صفحه و به قیمت 2000 تومان منتشر شده است.

 

برای دریافت شماره های گذشته اینجا را کلیک کنید./992/ن602/ق

ارسال نظرات