۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۵۱۲۱۱
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری:

فرمایشات رهبری درباره سبک زندگی به ادبیات انقلاب نزدیک است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره داستان انقلاب با بیان این که امروز به سمت سبک ادبیات انقلاب اسلامی می‌رویم، گفت: متأسفانه در فضای امروز جامعه جهانی برای اثبات نظریه ها، مهر تایید نام‌های غربی همچون «گئورگ لوکاچ» باید وجود داشته باشد.
عليرضا قزوه

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از حوزه هنری، علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری داستان انقلاب، ضمن ذکر یاد مرحوم امیرحسین فردی مدیر پیشین مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، اظهار کرد: ایشان با غیرت و درک درست از انقلاب اسلامی ادبیاتی مناسب با این انقلاب را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: وقتی انقلابمان را با انقلاب مصر مقایسه می کنیم، قدر این انقلاب را می دانیم. چرا که امروز می بینیم کسی که در مقابل انقلابیون مصر ایستاد و آن استبداد را داشت، آزاد است.

 

سندهایی از رژیم شاهنشاهی وجود دارد که هنوز روایت نشده است

 قزوه با بیان این که سندهایی از روزهای قبل از انقلاب وجود دارد که هنوز روایت نشده است، گفت: سفیری در مصر داشتیم که او را در هند دیدم، درباره مبارک و انورسادات صحبت می کرد و می گفت این دو نفر در دوره ای که افسر بودند از ساواک شاه پول می گرفتند و آن همه حمایتی که انورسادات از شاه می کرد و شاه او را دوست صمیمی خود می دانست به خاطر این بود که این پرونده بازگو نشود. بسیاری از سندهای ما از زمان حمله انگلیس در دوره مشروطه در هند رو می شود.

 

عکس امام رحمةالله علیه را در مرشدآباد هند دیدم

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری با اشاره به یکی از سفرهایش به شهر مرشدآباد هند، اظهار کرد: در این سفر به دیدن دو برادر که نُواب بودند رفتیم و ما را به حسینیه شان بردند تا آنجا را ببینیم و در آنجا تابلویی بود و زمانی که پارچه روی آن را کنار زدند، دیدیم که عکس آیت الله خویی و حضرت امام خمینی رحمةالله علیه است. این ها همه روایت و اتفاقات زیبایی است و از این اتفاقات زیاد است و باید برویم و این ها را ببینیم و خسته نشویم و وسعتی به فضای داستان انقلاب بدهیم.

وی با بیان این که اگر ماجرای جنگ تحمیلی اتفاق نمی افتاد داستان انقلاب بهتر روایت می‌شد، عنوان کرد: شاخه تنومند ادبیاتی که می توان به آن افتخار کرد در داخل ادبیات انقلاب اسلامی، یکی ادبیات جنگ تحمیلی و دیگری ادبیات آیینی، چه در شعر و چه در داستان است.

 

از تعارف هایمان بکاهیم و به تعریف ها برسیم

این شاعر متعهد و آیینی کشور خاطرنشان کرد: امروز به سمت سبک ادبیات انقلاب اسلامی می‌رویم و این‌ها جزو افتخارات است و در این مسیر نکته‌ای که نباید از آن غفلت کنیم این است که تعریف هایمان را بر مبنای علمی بنا کنیم و از تعارف هایمان بکاهیم و به تعریف ها برسیم تا بتوانیم در این زمینه نظریه داشته باشیم تا با نظریه ای در رابطه با ادبیات انقلاب اسلامی بتوانیم حرف تازه‌ای بزنیم. متاسفانه در فضای امروز جامعه جهانی در همه رشته‌های علمی برای اثبات نظریه ها مهر تایید نام‌های غربی باید بر روی آن‌ها باشد و این خیلی بد است و به طور حتم باید نظریات امثال «گئورگ لوکاچ» باشد تا نظریات ادبیمان قابل قبول واقع شود. در صورتی که هیچ چیزی از آن ها کم نداریم و نظریه پردازان بسیاری در کشورمان داریم.

 

فرمایشات رهبری درباره سبک زندگی به سبک ادبیات انقلاب نزدیک است

وی گفت: فکر می کردم که بر مبنای کدام نظریه می توانیم به نظریه سبک ادبیات انقلاب اسلامی نزدیک شویم و دیدم اتفاقا فرمایشاتی که مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی ایرانی اسلامی دارند می تواند خیلی نزدیک به سبک ادبیات انقلاب اسلامی باشد. در این مسیر می بینم وقتی خیلی از دوستان صحبت می کنند حرف ها با هم متناقض است و این از یک جهت که هر کس نظر خود را می گوید بد نیست. اما باید نظرات واحد خود را هم ارائه دهیم و حرکتی ایجاد کنیم.

 

بزرگان ادبیات کم کاری می کنند

قزوه با بیان این که باید فعالیت های دانشگاه ها را در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی جدی بگیریم، اظهار کرد: باید ادبیات انقلاب اسلامی را در 30 استان به طور جدی رصد کنیم و استاد بفرستیم و با امید و شوق آثارشان را ببینیم. روزی در سال های حدود 62 و 63 از 7 صبح هنرمندان و اهالی ادبیات کار می کردند و شخصیت هایی چون سید حسن حسینی، قیصر امین پور، رضا رهگذر بودند و همه کار می کردند. اما امروز که نگاه می کنیم می بینیم که جای آن بزرگان خالی است و برخی بزرگان ادبیات امروز هم کم کاری می کنند.

 

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری با تاکید بر این که پس از 4 دهه گذشت از پیروزی انقلاب اسلامی باید به سبک ادبی در این زمینه برسیم، عنوان کرد: ما این مسیر را باید درست ادامه دهیم، باید فکر کنیم و از ظرفیت های موجود استفاده کنیم، یکی از ظرفیت هایی که از آن غفلت شده، استفاده از آثار فارسی زبانان است. در افغانستان، تاجیکستان و پاکستان شخصیت های بسیاری هستند که برای انقلاب ما شعر و داستان دارند و می توانیم به این منبع رجوع کنیم./998/د102/ق

ارسال نظرات