۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۲۵۴۸۰۶
نیویورک‌تایمز گزارش داد؛

تلاش سناتورهای آمریکایی برای تأثیرگذاری بر توافق هسته‌ای با ایران

خبرگزاری رسا ـ در ادامه تلاش‌های کنگره به منظور اعمال نفوذ در توافق هسته‌ای با ایران، سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه ضمن درخواست برای درج برخی زیاده‌خواهی‌ها قصد دارند طی ماه جاری لایحه‌ای را در این راستا نهایی و تصویب کنند.
امريکا

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، رهبران کمیته روابط خارجی خارجی آمریکا شب گذشته طی مذاکراتی تلاش کردند با نرم‌تر کردن لحن خود، دوره زمانی بررسی لایحه پیشنهادی خود به منظور افزایش نفوذ کنگره بر توافق هسته‌ای مدنظر رئیس جمهوری این کشور با ایران را کاهش دهند.

 

 

نیویورک‌تایمز نوشت که لایحه بررسی توافق هسته‌ای ایران، که اولین تلاش کنگره برای نقش‌آفرینی و قدرت‌نمایی در مذاکرات جاری برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران در مقابل برداشتن تحریم‌های اقتصادی است، امروز (سه‌شنبه) بعد از ظهر به طور رسمی در نشست کمیته روابط خارجی سنا مطرح خواهد شد. سناتور باب کورکر، رییس جمهوری‌خواه این کمیته و سناتور بنیامین کاردین، همتای دموکرات او، به دنبال تا صبح سه‌شنبه دستیابی به یک اجماع دوحزبی  هستند، این دو تلاش مشترکی را برای دفع کردن هرگونه تهدیدی از سوی اعضای هر دو حزب این کشور علیه این لایحه آغاز کردند.

 

 

یکی از اعضای دموکرات آشنا به مذاکرات شب گذشته گفت که سناتور کاردین خوشبین است که بر سر تصویب این لایحه تا صبح سه‌شنبه توافقی حاصل شود.

 

 

برای دستیابی به این موافقت مشترک، کورکر و کاردین بر صرف‌نظر کردن از یا کاهش دادن دو شرط پیشنهادی تمرکز دارند. یک، در مورد ملزم کردن رییس جمهوری به اینکه طی هر 90 روز عدم حمایت ایران از حملات تروریستی علیه آمریکایی‌ها را تأیید کند، موضوعی که بخشی از مذاکرات هسته‌ای نیست. شرط دیگر اینکه تا پایان دوره 60 روزه بررسی کنگره، رئیس جمهوری از کاهش هرگونه تحریمی منع شود.

 

 

بزرگترین تهدید مطرح علیه این لایحه همچنان از سوی اوباما است، وی می‌گوید که این اقدام مذاکرات بین‌المللی برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران را تضعیف می‌کند. مقامات کاخ سفید روز دوشنبه وعده دادند که رئیس جمهوری این مصوبه را در شکل کنونی خود "قطعا وتو" خواهد کرد و اینکه وی روز دوشنبه ساعت‌های متمادی را صرف بحث و گفتگو با رهبران یهودی بر سر توافق ایران کرد.

 

 

طی دو نشست بحث و گفتگو که در پشت‌های درهای بسته در اتاق روزولت کاخ سفید برگزار شد، اوباما به دنبال توضیح و تبیین ابتکار خود برای رهبران یهودی و حامیان قدیمی اسرائیل کرد، کسانی که پیشتر نسبت به تأثیر مذاکرات هسته‌ای ایران بر امنیت اسرائیل نگرانی عمیق خود را بیان کرده‌اند. دستیاران و اعضای کنگره عنوان داشته‌اند که اوباما امیدوار است تا رهبران بانفوذ یهودی را به حمیات از تصمیم‌اش در مقابله با رأی کنگره در مورد توافق هسته‌ایِ همچنان کامل نشده که ماه جاری از سوی ایران، ایالات متحده و شش قدرت جهانی اعلام شد، وادارد.

 

 

در این بین، جمهوری‌خواهان نیز اصلاحات مدنظر خود را اعلام کردند، مواردی که می‌تواند به صورت گسترده‌ای گفتگوهای هسته‌ای را پیچیده کند. سناتور مارکو روبیو، که روز دوشنبه اعلام کرد به دنبال کسب نامزدی جمهوری‌خواهان (در انتخابات ریاست جمهوری) است، روز سه‌شنبه با سفر به واشنگتن به دنبال پیگری اصلاحیه خود بر این لایحه مبنی بر مشروط کردن توافق هسته‌ای با ایران به شناسایی حق موجودیت اسرائیل از سوی ایران است.

 

 

علاوه بر آن، بازماندگان گروگان‌های آمریکایی (لانه جاسوسی این کشور) در ایران از سناتور جمهوری‌خواه جانی آیزاکسون خواستند تا برای درج پرداخت غرامت به آن‌ها را به عنوان یکی از شروط توافق نهایی فشار وارد آورد. سناتور جمهوری‌خواه ران جانسون نیز به دنبال این است که توافق را در قالب یک "معاهده رسمی" تعریف کرده که نیازمند تأیید از سوی دوسوم اعضای سنا است.

 

 

این شروط در حالی برای درج در لایحه پیشنهادی سنای آمریکا ارائه شده است که به گفته تام زامورا کولینا، مدیر سیاستگذاری موسسه کنترل سلاح پلاوشیرز، "هرچه این لایحه شکل بدتری به خود بگیرد، رئیس جمهوری راحت‌تر می‌تواند آن را وتو کرده و دموکرات‌ها این وتو را حفظ کنند."

 

 

با این حال رهبران جمهوری‌خواه کنگره به مقابله با دولت این کشور پیش از ضرب‌الاجل 30 ژوئن برای دستیابی به توافق نهایی، مشتاق هستند. سناتور جان کورنین، مرد شماره دوی جمهوری‌خواهان در سنا گفت که این لایحه احتمالا طی این ماه به رأی گذاشته شود و کوین مک‌کارتی رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرد که وی به دنبال تصویب سریع لایحه تأیید شده از سوی سنا در مجلس نمایندگان است./982/د102/ک

 

ارسال نظرات