۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۲۵۵۸۱۲
نگاهی کوتاه به عملکرد آل خلیفه در مقابل انقلاب مردمی بحرین؛

نشانه های شکست بر چهره آل خلیفه

خبرگزاری رسا ـ رژیم آل‎خلیفه پس از گذشته چهار ماه از بازداشت شیخ علی سلمان در توقف قطار انقلاب مسالمت آمیز ملت بحرین ناکام مانده است.
نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، قریب به چهار ماه است که از بازداشت شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین می‎گذرد. بازداشت این عالم بحرینی با واکنش و تحلیل‎ها بسیاری از سوی علما و کارشناسان سیاسی مواجه بوده است.

 

رژیم آل‎خلیفه با بازداشت شیخ علی سلمان، ماجراجویی خطرناک و حساب نشده‎ای در صحنه سیاسی و امنیتی بحرین ایفا کرد و سبب پیچیده شدن بحران در این کشور شده است.

 

جلوه‎هایی از همبستگی جهانی با شیخ علی سلمان

 

شیخ حسن الجنابی از علمای الازهر مصر، انقلاب بحرین را شگفت آور توصیف کرد و گفت: علما، در کنار مردم در تظاهرات شرکت می کنند و بر روی پلاکارهای تظاهرکنندگان سخنانی نیکو نوشته شده است. معترضان بحرینی سلاح حمل نمی کنند، کسی را نمی زنند و کسی را نمی کشند. آن ها فقط برای احقاق حقوق خود، انقلابی مسالمت آمیز به پا کرده اند. آیا نباید صدای چنین کسانی شنیده شود؟

 

حزب الله لبنان بازداشت شیخ سلمان را توهین به مردم بحرین و احساسات آزادی خواهان این کشور و جهان و همچنین نشانه خشم رژیم آل خلیفه از شکست در انتخابات صوری اش در سال گذشته دانست که به سبب جمعیت الوفاق و سایر گروه‎های معارض بحرینی تحریم شده بود و خاطرنشان ساخت: اقدام آل‎خلیفه نشانه آزردگی این رژیم از انتخابات دمکراتیک جمعیت الوفاق است که به انتخاب مجدد شیخ سلمان به عنوان دبیرکل این جمعیت انجامید.

 

سازمان عفو بین الملل بازداشت شیخ علی سلمان را نقض آشکار آزادی بیان، تجمعات مسالمت آمیز و فعالیت احزاب توصیف کرد و از مقام های بحرین خواست وی را بدون هرگونه قید و شرطی، فورا آزاد کنند و تصریح کرد: در صورتی که شیخ علی سلمان محکوم شود، این سازمان وی را «زندانی رای و عقیده» به حساب خواهد آورد. هدف قرار دادن شیخ علی سلمان و محاکمه دیگر فعالان بحرینی بیانگر فقدان سعه صدر مقام های بحرینی در مقابل انتقادات و در عین حال تلاش برای سرکوب خواسته های مشروع مدافعان اصلاحات و حقوق بشر در این کشور است.

 

اسماعیل انصاری، رییس سازمان حقوق بشر مصر، خواستار توجه رژیم حاکم به انقلاب مردم بحرین شد و خاطرنشان ساخت: انقلاب‎های مردمی، نتیجه عملکرد اشتباه حاکمان است. تا وقتی که رژیم های حاکم، در حق ملت‎های خود مرتکب اشتباه نشوند، ملت ها به خیابان ها نمی ریزند.

 

لیز تروسل، سخنگوی دبیر کل کمیساریای حقوق بشر از بازداشت شیخ علی سلمان ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی بازداشت شدگان و احترام گذاشتن به ابتدایی‌ترین حقوق آنان شد.

 

فرج فنیش، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای کمیساریای حقوق بشر نیز گفت: فعالان سیاسی زیادی در بحرین بازداشت شده‌اند، همچنین مجازات‌های سختی علیه کسانی که خواستار استفاده از حق آزادی بیان هستند اعمال می‌شود واین گونه اقدامات به نوعی نگران کننده است.

 

محمد الخزاعی رییس شورای استانداری نجف اشرف نیز با تاکید بر این که انقلاب بحرین، همچنان ادامه دارد، گفت: شیخ علی سلمان، صدای مظلومیت و حق طلبی ملتی است که زیر چکمه طاغوت و پادشاهی بحرین، لگدکوب شده است.

 

حسن جعفری، رییس حزب رفاه ملی افغانستان، ضمن حمایت از ملت بحرین گفت: ما صدای مظلومیت ملت بحرین را شنیدیم و از مطالبات آن ها حمایت و پشتیبانی می کنیم. نه تنها ملت افغانستان، بلکه همه آزادی خواهان جهان، مطالبات ملت بحرین را تایید می کنند.

 

همبستگی علما با شیخ علی سلمان

 

علمای بحرین در چند ماه گذشته با برگزاری همایش، تظاهرات، تحصن و مراسمات گوناگون به حمایت از شیخ علی سلمان پرداختند. آنان بازداشت علما، رهبران سیاسی و دینی اقدامی احمقانه توصیف کردند و این گونه اقدامات را در راستای محدود کردن آزادی بیان و مذهب در بحرین دانستند. علمای بحرین پشتیبان شیخ علی سلمان هستند و اجازه نخواهند داد که رژیم آل‎خلیفه علیه این عالم انقلابی تعرض کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین دقاق، نماینده رهبر شیعیان بحرین در قم، بازداشت علما و انقلابیان را بی ثمر خواند و تصریح کرد: رژیم آل‎خلیفه چهار سال است انواع گزینه‎های سرکوب را علیه مردم بحرین آزمایش کرده ولی هیچ کدام نتیجه مورد دل‎خواه این حکومت ظالم را نداده است.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی بازداشت شیخ علی سلمان را تاسف بار خواند و گفت: حاکمان بحرین نباید دست به اقدامی بزنند که اوضاع کشورشان را روز به روز پیچیده‌تر کند و همچنین مایه انزجار همه شیعیان جهان و آزادگان دنیا شود. شیخ علی سلمان باید هرچه زودتر آزاد شود و حقوق مردم بحرین طبق موازین عادلانه به آنها داده شود.

 

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به کشتار بی‌رحمانه مردم مسلمان بحرین، تخریب مساجد و حسینیه‌ها، سوزاندن قرآن و هتک حرمت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان این کشور از سوی رژیم آل‌خلیفه، دستگیری شیخ علی سلمان را نقض آشکار حقوق مردمی دانست و بیان داشت: همه افراد بی‌گناه در زندان رژیم آل خلیفه باید آزاد شوند و همچنین همه نهادهای بین‌المللی باید سکوت خود را بشکنند و جلوی تضییع حقوق ملت مظلوم بحرین را بگیرند.

 

آیت‌الله علوی گرگانی با تأکید بر این‌که دشمن در تمام عصر و زمان‌ها بیشترین ضربه را از روحانیت خورده است، گفت: امروز می‌بینیم که در عربستان نسبت به آیت‌الله شیخ نمر و همچنین در بحرین نسبت به علمایی همچون حجت‌الاسلام آقای شیخ علی سلمان اهانت کرده و آنها را بازداشت می‌کند. جای تأسف است که حکومت‌های غاصب رفتار بدی با روحانیت و علمای دین دارند؛ آنها می‌خواهند اهداف شوم خود را پیش ببرند، آنها سیلی و ضربه‌ای را که از روحانیت در عصر و زمانهای مختلف خورده‌اند از هیچ گروه و فردی نخورده‌اند.

 

آیت‌الله سید علی سیستانی نیز بازداشت شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین را محکوم کرده است.
 
پاسخ شیخ علی سلمان به حمایت جهانی از وی

 

حجت الاسلام علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین، از داخل زندان خواهان ادامه جنبش مسالمت آمیز مردمی شد و آن را تنها راه تحقق خواسته ها و مطالبات مشروع و برحق مردم دانست و گفت: مرا به جرم روحانی شیعه و دبیرکل جمعیت الوفاق بودن، مورد حمله قرار داده و بازداشت کردند.

 

وی پیگیری دست‎یابی به حقوق انسانی و آزادی وظیفه‌ای همه مردم بحرین خواند و افزود: من برای تحقق برابری بین شهروندان، برقراری عدالت در توزیع منابع ملی، و مشارکت مردم در اداره امور کشور تمام تلاش صلح‌آمیز خود را انجام خواهم داد.

 

خشم مردم بحرین از تداوم بازداشت شیخ علی سلمان

 

رژیم بحرین با تداوم بازداشت شیخ علی سلمان خشم بحرینی‌ها را شعله‌ورتر کرده است. بازداشت این رهبر انقلابیان بحرینی پس از آن صورت گرفت که وی مردم را به برگزاری تظاهراتی در محکومیت انتخابات پارلمانی فرمایشی در کشور که در ماه دسامبر گذشته و با تحریم گسترده مردمی برگزار شد، فراخوانده بود.

 

هزاران بحرینی در چهار ماه گذشته پس از تصمیم دادگاه رژیم بحرین برای بازداشت شیخ علی سلمان بارها به خیابان‎ها آمدند و تظاهرات‎های گسترده‎ای را در مناطق مختلف مانند المصلی، الدیه و بلاد قدیم برگزار کردند. تظاهرات کنندگان بحرینی با هشدار نسبت رویکردهای نظام حاکم در هدف قرار دادن نمادهای دینی، منامه را مسؤول اصلی پیامدهای این گونه اقدامات تحریک آمیز خوانده و تاکید کردند: پیامدهای هر گونه هدف قرار دادن رهبران دینی و سیاسی برای حکومت بحرین بسیار گران تمام خواهد شد و عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.


 سرکوب خواسته‎های مشروع مردم بحرین

بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی شاهد انقلاب مردمی

علیه رژیم آل‌خلیفه است. مردم خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند.این درخواست‌ها با سرکوبگری رژیم بحرین با همدستی برخی کشورهای عربی از جمله عربستان روبه‌رو شده است. رژیم بحرین در راه سرکوب بحرین همچنین عناصر پاکستانی را به خدمت گرفته است.نیروهای نظامی مشترک شورای همکاری خلیج فارس موسوم به سپر جزیره نیز در این راه به رژیم بحرین کمک می‌کنند و در از آغاز انقلاب تا کنون، صدها نفر شهید یا زخمی شده و یا به زندان افتاده و شکنجه شده‌اند.

 

رژیم بحرین برای خاموش کردن شعله اعتراضات شمار زیادی از رهبران انقلاب را بازداشت و با پرونده سازی به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم کرده است. با وجود همه این اقدامات، جنبش مردم بحرین برای دستیابی به خواسته‌های خود همچنان ادامه دارد و آنها با برپایی تظاهرات خواهان برآورده شدن این خواسته‌ها هستند.

 

تعرض به خانواده شیخ علی سلمان

 

اما مطلبی که اهمیت آن کمتر از بازداشت این رهبر بارز انقلابی نیست؛ برخورد نامناسب نیروهای رژیم آل‎خلیفه با خانواده وی است. آنان به بهانه‎های مختلف شش بار به خانه وی در منطقه البلاد القدیم در جنوب شهر منامه یورش بردند و اسباب و اثاثیه خانه را تخریب و به خانواده شیخ سلمان متشکل از همسر و دختر چهار ساله اش تعدی کردند.

 

انتشار تصاویر نیروهای نقابدار دستگاه‎های امنیتی بحرین درحال بالارفتن از خانه شیخ علی سلمان به بهانه برداشتن دوربین های مداربسته خانگی یا پلاکارها و تصاویر وی، اکنون به مسأله ای روزمره و عادی تبدیل شده است. گاهی این کار در طول یک روز بیش از دو بار تکرار می شود.در یکم ماه اوت سال 2013 میلادی یک ویدیوی گرفته شده از طریق دوربین مداربسته منتشر شد که پنج نیروی نقابدار با لباس غیرنظامی صبح زود از دیوار خانه شیخ علی سلمان بالا می روند و وزارت کشور بحرین مجبور شد که اعتراف کند این افراد وابسته به وزارت کشور هستند و درحال بازکردن یک دوربین مداربسته خانگی بودند.

 

نشانه‎های شکست آل‎خلیفه

 

رژیم آل‎خلیفه با آنکه از کمک های مالی و نظامی کشورهای عربی بویژه عربستان بهره می‎گیرد در مدیریت امنیتی بحران شکست خورده و نمی‎تواند قیام مردمی این کشور را متوقف کند.


عدم توانایی رژیم آل‎خلیفه در مهار اعتراضات و تظاهرات‎های روزانه مردم بحرین که از سال 2011 میلادی تشدید شده است، را از نخستین عوامل نشانه‎های شکست آل‎خلیفه در چهار سال گذشته می‎توان تلقی کرد. رژیم آل‎خلیفه برای توقف تظاهرات مسالمت آمیز مردم بحرین به هر اقدام شنیعی تن داد و حقوق بشر را زیر پا نهاد.


حکومت آل‎خلیفه به توصیه کشورهایی مانند عربستان و انگلیس گزینه سرکوب، قلع و قمع را درپیش گرفت ولی استمرار تظاهرات‎ شبانه روزی مردم بحرین نشان می‎دهد که این گزینه نیز کارساز نبوده است.


 آیت  الله شیخ عیسی قاسم در این رابطه می گوید: نظام باید بداند که تلاش برای توقف تظاهرات اعتراضی ممکن نیست.


بازداشت انقلابیان بحرینی در داخل و خارج از کشور، تخریب نمادهای مذهبی مانند مساجد، حسینیه و قبرستان‎ها، به آتش کشیدن قرآن، شکنجه زندانیان، بازداشت کودکان، یورش به منازل، مراسمات عزا و آیین‎های مذهبی، بازداشت رهبران انقلاب و کشتار بخشی از جنایت‎های رژیم آل‎خلیفه است که به اصطلاح در راستای بازگشت امنیت به بحرین انجام داده است ولی علی رغم همه این اقدامات مردم بحرین از آرمان‎های انقلابی خود دست برنداشته‎اند.


رژیم آل‎خلیفه سپس گزینه دیگری در مواجهه با انقلاب مردمی بحرین درپیش گرفت و شورای اسلامی علمای بحرین را منحل و تعدادی از رهبران این کشور مانند شیخ علی سلمان را با هدف متوقف ساختن قطار انقلاب مردم این کشور بازداشت کرد ولی این نقشه رژیم آل‎خلیفه با حضور چشم گیر مردم در تظاهرات‎ها و حمایت از علما بار دیگر شکست خورد.


از بین بردن مشروعیت و محبوبیت شیخ علی سلمان یکی دیگر از علل بازداشت این عالم بحرینی است. رژیم تصورمی‎کرد که با بازداشت شیخ سلمان می‎تواند محبوبیت و مشروعیت وی را کاهش دهد ولی تجمع، کنفرانس، همایش و تظاهرات‎های متعدد مردم به رژیم آل‎خلیفه ثابت کرد که محبوبیت دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین بیشتر و بلکه جهانی شده است.


حسن المروزقی، دبیرکل تجمع ملی دموکراتیک بحرین، در ادامه نسبت به آینده ای مبهمی که به علت ادامه سیاست آل خلیفه در انتظار بحرین است، هشدار داد و گفت: رژیم حاکم در بحرین به وقتش پشیمان می شود./994/ز502/ک

ارسال نظرات