۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۲۵۵۸۹۴

یادداشتهایی که «گنجینه گرانبار» شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «گنجینه گرانبار» با هدف گرامیداشت یاد آیت الله سید مرتضی نجومی و احیای آموزه های این عالم بزرگوار نگارش شد.
گنجينه گرانبار
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، «گنجینه گرانبار» نام کتابی است به قلم علی محمد حاجی علیانی با موضوع شرح زندگی آیت‌الله «سیدمرتضی نجومی» و بیان برخی خصایل اخلاقی ایشان که در 184 صفحه با همکاری نشر باغ نی به چاپ رسید.
 
در این کتاب، تلاش شده تا با استفاده از خاطرات خانواده، دوستان و اطرافیان مرحوم آیت‌الله «سیدمرتضی نجومی» به بیان سرگذشت ایشان و شرح برخی فضایل و خصایل اخلاقی‌ این عالم بزرگوار پرداخته شود.
 
 
عناوین برخی مطالب مندرج در کتاب، عبارت است از: زندگی‌نامه، یادی از نجف و نکته علامه‌زین الدین، میعادگاه‌های دلداری، وقایع احوال، دلالتی در هنر خط، دعای حج و اجابت فوری، یک مشاهده برزخی، اخلاق و تربیت خانوادگی، یادهای نیک، زیارت‌ ناهماهنگ، بی‌جرم و بی‌جنایت، صحبت یاران همدم و حال‌ها و حاشیه‌ها.
 
علی محمد حاجی  علیانی، مؤلف کتاب گنجینه گرانبار، در این گفت و گو با اشاره به چگونگی  آشنایی خود با  آیت الله نجومی در سال 1377 و آغاز رفت و آمدهای خود به مسجد نواب، حضور در جلسات تفسیر  معظم له را سعادتی برای خود خواند و افزود: همیشه بعد از نماز، استاد نجومی را تا منزل همراهی می کردم و گاهی نیز در منزل می رفتم و پیش از اذان، منتظر می ماندم تا از خانه تشریف بیاورند و بتوانم چند دقیقه ای تا مسجد ملازم او باشم.
 
وی گفت: روز به روز به مصاحبت با مرحوم انس بیشتری می گرفتم و در پرتو صحبت او به مطالعه و تحقیق علامند شدم و در همان زمان بیش از هر موضوع دیگری در ادبیات فارسی و مطالعه زندگینامه ها وقت گذاشتم.
 
حاجی علیانی عنوان داشت: حاضر شدن و کار کردن در کتابخانه ایشان و نشستن پای تفسیر قرآن او و هر شب شرکت در نماز جماعت وی موجب شد که بیشتر مجال نوشتن گفته ها و نکته های معظم له را داشته باشم و به هر مناسبت و موقعیتی مطالبی یادداشت می کردم.
 
مؤلف کتاب گنجینه گرانبار با اشاره به این مطلب که از هر لحظه و دیدار و  همراهی با استاد نهایت استفاده را می کردم، خاطرنشان ساخت: هر گاه از اساتید خود و رفقای حوزه و درس ها و بحث ها و تألیفات و کارهای هنری و حالات معنوی و خواب های صادقه و واقعه خود سخنی و خاطره ای می گفت، در همان لحظه آن را با دقت یادداشت می کردم و تاریخ می زدم.
 
حاجی علیانی ضمن بیان این نکته که کلیه یادداشت ها و نوشته های خود را معظم له تصحیح یا تکمیل  نموده اند، گفت: غیر از نقد حیات آیت الله نجومی و شنیده ها و دیده های خودم در پی این بودم که سرگذشت علمی و هنری استاد نجومی را مطالعه کنم یا از خودشان بشنوم، از این رو، روزی از حاج آقا پرسیدم ما چگونه با زندگینامه شما آشنا بشویم، فرمودند: در سال 1364 مجله کیهان فرهنگی مصاحبه ای با بنده انجام داده که در سال دوم شماره 2 چاپ و منتشر شده است.
 
وی همچنین علت نام گذاری این کتاب را چنین توصیف نمود که در مرحله ای که باز هم یادداشتهای خود را خدمت حضرت آیت الله نجومی بردم، فرمودند: این نوشته ای شما روزی گنجینه ای گرانبار خواهد شد.
 
بعد از ارتحال معظم له هجران تلخ او مرا به سمت خاطراتم کشاند و به انتخاب و بازنویسی آنها سوق داد تا هم وسیله گرامیداشت آن مرحوم شود و هم احیای سالها خاطره شیرین از عشق و شباب و رندی گردد.
 
علی محمد حاجی علیانی بیان داشت: مجموعه حاضر نتیجه 12 سال یادداشت تدریجی و حدود یکسال نگارش و ویرایش است و نام آن نیز بنا به پیش فرموده ایشان «گنجینه گرانبار» شد./967/ن601/ق
ارسال نظرات