۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۲۵۶۴۵۹
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

نوزدهمین جلد دانشنامه جهان اسلام بدون اغراق بهترین دائرةالمعارف است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفت: جلد 19 دانشنامه جهان اسلام بدون اغراق در جهان اسلام بهترین دائرةالمعارف است که برای آن رقیبی نمی‌شناسیم اما در معرفی کار خود کوتاهی کردیم.
غلامعلي حداد عادل

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی عصر امروز در مراسم رونمایی از جلد 19 دانشنامه جهان اسلام که در بنیاد دائرةالمعارف اسلامی برگزار شد، گفت: همان‌گونه که افتتاح یک سد بزرگ جای خوشحالی دارد رونمایی از دانشنامه جهان اسلام نیز با وجود این‌که هزینه آن کمتر از ساخت سد است جای خوشحالی دارد.

 

وی افزود: طرح برخی از مقالات این جلد دانشنامه از 10 سال پیش برنامه‌ریزی شده بود که اگر بگوییم در تالیف این جلد جدید صدها متخصص و دانش‌آموخته دانشگاهی معارف علوم انسانی از داخل و خارج ایران سهیم بودند سخن به گزاف نگفتیم.

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ضمن تبریک به جامعه علمی عنوان کرد: تشبیه این کتاب 890 صفحه‌ای به یک طرح بزرگ عمرانی تشبیه نادرستی نیست حق ما است که درباره این دانشنامه به جامعه علمی تبریک گفته شود.

 

حداد عادل در ادامه گفت: بدون تردید ما در جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری هستیم که شایستگی خود را برای تالیف یک دائرة المعارف مستقل به اثبات رساندیم، در طول 32 سال اخیر که دانشنامه جهان اسلام در حال کار است ما در هیچ کشور اسلامی دیگری شاهد تالیف دائرة‌المعارفی که وسعت جهان اسلام را در برگرفته و صرفا قومی و ملی نباشد نبودیم.  

 

وی افزود: ما امروز سهم ترجمه را به 8 دهم درصد رساندیم ممکن است در این جلد به دو یا سه درصد نیز برسد این نشان می‌دهد که این دائرةالمعارف ایرانی به اعتبار همت نیروی انسان ایرانی و به اعتبار محتوا اسلامی است.

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اظهار داشت: این مجموعه امروز با وجود افراد شایسته در یکی از موسسات دائرةالمعارفی کشور به صورت تخصصی کار شده و ما 19 جلد تالیف کردیم که 40 جلد دیگر آن را پیش رو داریم.

 

حداد عادل با اشاره به وجود دانایی و عمل در ایجاد این دانشنامه ابراز کرد: امروز با وجود سرعت همراه با صحت صحبت از انتشار سالی دو جلد آرزو نیست امیدواریم با افزایش این سرعت روزی شاهد آخرین جلد دانشنامه باشیم.

 

وی در ادامه با اشاره به این‌که زیرساخت‌های نرم‌افزاری لازم در این بنیاد آماده شده است، گفت: حداقل صد نرم‌افزار مدون و نامدون در اختیار داریم که می‌توانیم بر طبق آنها عمل کنیم و این موارد در سال‌های اول موجود نبوده است، امروز در بخش مدخل، استناد، عملی، اعلام، تصویر، حروف‌نگاری، و حروف چینی ما تجربه‌های زیادی در اختیار داریم که سبب تسریع کار می‌شود.

 

رییس فرهنگستان ادب و زبان فارسی، افزود: همچنین امکاناتی چون کتابخانه، نیروی شایسته، مدیریت خوب، نرم‌افزارهای مالی و حسابداری زمینه ساز سرعت بوده است.

 

حداد عادل ضمن درخواستی از وزارت علوم، گفت: امروز درخواست ما از وزارت علوم اجازه تاسیس دوره کارشناسی ارشد در زمینه دانشنامه‌نویسی است زیرا ما شایستگی تربیت حدود 10 نفر در عرصه دانشنامه‌نوسی را داریم.

 

وضع علمی امروز کشور به هیج وجه قابل مقایسه با گذشته نیست

وی بیان داشت: امروز در کشور ما امکانات خارج از بنیاد نسبت به 30 سال گذشته بیشتر شده و این به ما امکان سرعت می‌دهد من گواهی می‌دهم که وضع علمی امروز کشور به هیج وجه قابل مقایسه با گذشته نیست اگر چه هنوز راه درازی در پیش داریم و باید با تلاش بیشتر و استفاده از امکانات داخلی و خارجی کاری کرد که این سرعت بیشتر شود.

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در توصیه‌ای به مدیران گروه‌ها در بنیاد اظهار داشت: توصیه من به مدیران گروه در بنیاد این است که به همه خبرهای علمی دقت کرده و در موضوعاتی که به دایرةالمعارف مربوط می‌شود شرکت کنند با حضور در این مجامع و محافل شایشتگان برای نوشتن مقاله را تشخیص خواهند داد، از امکانات بالقوه جامعه برای تسریع در کار خود استفاده کنید.

 

این دائرةالمعارف مطابق با استانداردهای جهانی است

حداد عادل در ادامه گفت: شکوه دانشنامه ما چنان که باید در جامعه شناخته شده نیست استناد به دانشنامه در مجلات و کتاب‌ها کم است، امروز که ما دائرةالمعارف داخلی می‌نویسیم و با استاندارهای جهانی مطابق است برخی از آن استفاده نمی‌کنند و این درست نیست.

 

وی افزود: این دائرةالمعارف در جهان اسلام بدون اغراق بهترین دائرةالعارف است که برای آن رقیبی نمی‌شناسیم اما در معرفی کار خود کوتاهی کردیم، تاکید و درخواست من این است که هنگام رونمایی جلد 20 جزوه معرفی آن نیز منتشر شود.

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان خاطرنشان کرد: چند صد میلیون خرج انتشار یک جلد کتاب می‌کنیم اشکالی ندارد که مقداری هم در معرفی کار خود خرج کنیم./807/پ201/ق

ارسال نظرات