۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۲۵۷۱۵۶

شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی در کتاب «حکمت های رضوی»

خبرگزاری رسا ـ «حکمت‌های رضوی»، یازدهمین اثر از سلسله کتاب‌های راه زندگی است که به همت موسسه انتشارات به نشر، چاپ و منتشر شده است.
حکمت هاي رضوي

 

به خبرگزاری رسا در مشهد، این کتاب از سوی حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی به رشته نگارش درآمده است که ترجمه و توضیح 40 حدیث از امام رضا علیه السلام را در بردارد و به تبیین موضوعات اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، فقهی، تفسیری و تاریخی با ترجمه‌ای روان و به کار گیری اشعاری متناسب پرداخته است.

 

نویسنده کتاب «حکمت‌های رضوی»، در خصوص مؤلفه‌های سبک و سیره رضوی گفت: احادیث گران سنگ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام دومین منبع معرفت بخش پس از قرآن کریم است که در کنار تبیین مفاهیم قرآنی، تعالیم ارزشمند دیگری را نیز به مخاطب خود عرضه می کند.

 

وی گفت: احادیث و کلمات نورانی معصومان علیهم السلام در زمینه‌های مختلف، از مطمئن‌ترین منابع برای آشنایی با اسلام اصیل و معارف دینی محسوب می‌شود و احادیث اخلاقی و تربیتی در بین این منابع غنی از جایگاه وی‍ژه ای برخوردار است.

 

وی با اشاره به احادیثی از امام هشتم شیعیان، ابراز داشت: از حضرت رضا علیه السلام نقل شده است که علوم و احادیث و معارف ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزید، زیرا مردم اگر با زیبایی‌های سخنان ما آشنا شوند از ما پیروی خواهند کرد.

 

محدثی افزود: وجود مبارک حضرت امام‌رضا علیه السلام افتخار بزرگی برای همگان است، آن حضرت در زهد، تقوا، اخلاق، آداب معاشرت، احترام به حقوق دیگران همچنین در عرصه‌‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نمونه و الگوی کامل بشریت هستند، پس ما باید به بهترین شکل ممکن از این الگوی زیبا بهره‌مند شویم و سبک زندگی خود را با محوریت سیره و سنت رضوی ترسیم کنیم.

 

وی بیان داشت: هر چه ما تلاش کنیم تا سبک زندگی اسلامی و رضوی را به جامعه معرفی کنیم، در زمینه الگو گیری و آشنایی افراد با سیره عملی بزرگان دین موفق عمل کرده ایم.

 

نویسنده کتاب «حکمت های رضوی» در ادامه خاطرنشان کرد: چون کودکان و نوجوانان ذهن و قلب آماده‌ای برای آموختن دارند، تاثیر تعلیمات دینی در ساختار فکری و روحی آن ها بیشتر است.

 

وی ابراز داشت: قالب‌های قصه، خاطره، داستان و حکایت بر کودکان و نوجوانان بسیار اثرگذار است، بنابراین اگر جلوه‌هایی از سیره پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام را در قالب و حکایت به این طیف از افراد بیاموزیم، موثرتر واقع می‌شود.

 

محدثی با اشاره به موانع و مشکلات گسترش سبک زندگی رضوی در جامعه، اضافه کرد: مدل سازی‌هایی که در جامعه وجود دارد از جمله تفکر غربی، زندگی پر زرق و برق کنونی، تبلیغات سوء و رسانه‌های مجازی بیگانه، همه مانعی بر سر راه ترویج سبک زندگی رضوی هستند.

 

وی ابراز داشت: وقتی که ما به سمت سبک زندگی اسلامی حرکت نمی‌کنیم، در واقع از هویت خود فاصله گرفته‌ایم و به سمت افکار غلط غربی‌ها حرکت کرده‌ایم.

 

نویسنده این کتاب اضافه کرد: اسلام به ما وعده داده است که حیات طیبه و زندگی گوارا و دل چسب را به ما هدیه خواهد داد و شرط رسیدن به این هدیه ارزشمند عمل کردن به شیوه اهل بیت علیهم السلام است و این بدان معنا نیست که فقط در نقش شنونده باشیم و در عمل کوتاهی کنیم، زیرا اگر این گونه باشد دچار ضعف ایمان هستیم و فقط نام مسلمان را یدک می‌کشیم.

 

محدثی، تطبیق سیره رضوی با شرایط امروزی را از راه‌های رسیدن به یک برنامه هدفمند ذکر کرده و عنوان کرد: مبلغان ما باید این هنر و مهارت را داشته باشند که محتوای اصیل دینی را با نیازهای امروزی مطابقت دهند. این کار نیازمند این است تا خلاهای موجود را شناسایی کنیم و با استفاده از فکرهای خلاق و خوب بتوانیم نیازهای مختلف جامعه را در قالب فیلم، سریال، انیمیشن، تئاتر و ... به شکلی که در راستای این هدف باشد، تولید کنیم./1308/د102/ق

ارسال نظرات