۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۲۵۷۵۹۹
محور مقاومت از بیروت تا صنعا (1)؛

ارزیابی وضعیت جنوب بیروت و غزه/ صدهزار موشک حزب الله آماده شلیک به اسرائیل

خبرگزاری رسا ـ حزب الله لبنان توانسته است در شرایط فعلی علاوه بر ارتقای توان تسلیحاتی خود به قدرت تأثیرگذار منطقه ای تبدیل شود و سیاست‌های خود را بدون هرگونه تزلزلی پیش برد.
موشک‌هاي حزب الله لبنان



به گزارش خبرگزاری رسا، خاورمیانه در حالی این روزها شاهد تحولات مهمی است که اساس این تحولات ناشی از درگیری محور مقاومت با محور شرارت است. محور مقاومت در سال‌های اخیر و به ویژه پس از آغاز بحران سوریه، حمله رژیم صهیونیستی به غزه، اشغال موصول از سوی داعش و تجاوز رژیم آل سعود به یمن فشار شدیدی را متحمل شده است اما با این وجود شاهد آن هستیم که محور مقاومت نه تنها تضعیف نشده بلکه روز به روز بر توانمندی‌های نظامی، سیاسی و میدانی خود افزوده است.


در این مطلب که بخش اول از یادداشت‌های « محور مقاومت از بیروت تا صنعا » است وضعیت مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

 
بررسی وضعیت حزب الله لبنان در بیروت، جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی در غزه از آنجا حائز اهمیت است که مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین خط مقدم جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهند و بارها به طور مستقیم و غیر مستقیم از سوی رژیم صهیونیستی با حمله مواجه شده اند.

 


آزادسازی جنوب بیروت در سال 2000، شکست رژیم صهیونیستی در جنگ سی و سه روزه سال 2006 در بیروت و همچنین ناکامی در سلسله تجاوزهای رژِم صهیونیستی به غزه که با مقاومت جانانه نیروهای جهاد اسلامی و حماس مواجه شد موجب ایجاد تغییر اساسی در موازنه قوا شده است.

 

توانایی حزب الله برای نبرد همزمان با تکفیری‌ها و ارتش اسرائیل


بر کسی پوشیده نیست حزب الله لبنان که توانسته است علاوه بر تقویت نیروی نظامی، تسلیحات ویژه ای را از همپیمانان خود در ایران و سوریه به دست آورد به جدی ترین خطر برای موجودیت این رژیم تبدیل شده است.
 

رژیم صهیونیستی و همپیمانان عربی و غربی آن که با ایجاد بحران در سوریه و سرازیر کردن تروریست‌ها و تسلیحات نظامی تلاش داشتند خط محور مقاومت را قطع و جریان‌های تکفیری را به جان حزب الله لبنان بیندازند نه تنها از این ترفتند چیزی عایدشان نشد بلکه موجبات تقویت تاکیتک‌های هجومی حزب الله را فراهم آوردند. تجربه موفق نیروهای حزب الله در القلمون و القصیر نشان داد که حزب الله علاوه بر استراتژی نظامی دفاعی توانایی هجومی خود را نیز افزایش داده است که این امر در جنگ احتمالی با رژیم صهیونیستی احتمال ورود حزب الله به مناطق اشغال شده از قبیل الجلیل را افزایش می‌دهد.

 


از سوی دیگر هدف قرار دادن نیروهای حزب الله در القنیطره و پاسخ کوبنده حزب الله در مزارع شبعا این پیام را به صهیونیست‌ها مخابره کرد که نیروهای مقاومت اسلامی لبنان حاضر به نبرد همزمان در چند جبهه هستند و نبرد با گروه‌های تکفیری از آمادگی مقاومت اسلامی نکاسته است.

 

 

 

هراس اسرائیل از صد هزار موشک آماده به شلیک حزب الله

 
رژیم صهیونیستی سال ها است که منتظر حمله به لبنان و از بین بردن انبار مهمات حزب الله و به ویژه موشک‌های دور برد و نقطه زن این جنبش است.  حزب الله که روز به روز به تقویت نیروی موشکی خود پرداخته است علاوه بر افزایش برد و دقت موشک‌های خود از تسلیحات جدیدی مانند پهپاد برخوردار شده است. صهیونیست‌ها که به خوبی می‌دانند حمله به جنوب لبنان تا چه میزان می‌تواند برای آنان هزینه بر باشد تا کنون دست به این حماقت نزده و تنها به عملیاتی غیر مؤثر و تبلیغاتی بسنده کرده اند.
 


مسؤولان صهیونیست بارها نگرانی خود را از موشک‌های حزب الله و امکان ورود نیروهای مقاومت به منطقه اشغالی الجلیل ابراز داشته اند. برای مثال عاموس گلعاد" رییس بخش سیاسی و امنیتی وزارت جنگ اسرائیل یک ماه پیش در مصاحبه با رادیو اسرائیل گفت: حزب الله در جنگ 2006، حدود 14 هزار موشک شلیک کرد و ارزیابی های کنونی بیانگر آن است که 100 هزار موشک در لبنان در اختیار دارد.
گلعاد افزود بعید نمی داند جنگ دیگری در مرز لبنان به وقوع بپیوندد.

 

این مقام صهیونیست با اذعان به اینکه توانمندی های طرف مقابل (حزب الله) به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است، حفظ توان بازدارندگی "اسرائیل" و توسعه نظامی و اطلاعاتی این رژیم را ضروری دانست.

 

افزایش قدرت چانه زنی حزب الله در فضای سیاسی لبنان

 
حزب الله به موازات ارتقای توانمندی‌های نظامی، قدرت چانه زنی خود در فضای سیاسی لبنان را افزایش داده است. این جنبش که در ابتدای ورود نظامی به سوریه با حمله شدید احزاب همپیمان عربستان سعودی از جمله 14 مارس مواجه شد، رفته رفته توانست با آگاه سازی افکار عمومی از خطر تکفیری‌ها برای کشور و با نتیجه دادن اقدامات خود در سوریه و لبنان، جریان المستقبل را وادار به تن دادن به مذاکره برای حل اختلافات و گام برداشتن در مسیر انتخاب رییس جمهور آینده لبنان کند. حال اینکه مسؤولان المستقبل مذاکره با حزب الله را منوط به خروج از سوریه کرده بودند.

 
علاوه بر این حزب الله لبنان تلاش دارد با حمایت از میشل عون رهبر جنبش آزاد ملی لبنان، فردی را به تصدی پست ریاست جمهوری برساند که علاوه بر حمایت از محور مقاومت، به هیچ وجه به دخالت‌های خارجی تن نداده و لبنان را به دور از فشارهای خارجی اداره کند. این امر که در زمان ریاست جمهوری فؤواد سنیوره، سعد الحریری و میشل سلیمان سه رییس جمهور قبلی لبنان به هیچ وجه رعایت نشد، هزینه‌های بسیاری را متحمل این کشور کرد.

 

 

 

عملیات پاکسازی شرق لبنان از لوث تکفیری‌ها

 


حزب الله با افزایش همکاری خود با ارتش لبنان تلاش دارد طی روزهای آینده عملیات جدیدی را برای پایان دادن به حضور گروه‌های تکفیری در سلسله جبال شرقی لبنان آغاز کند. این عملیات که با نظر موافق اغلب مردم و گروه‌های سیاسی لبنانی مواجه شده است می‌تواند تأثیر بسیار ویژه ای را در آینده نزدیک بر شرایط لبنان داشته باشد. سید حسن نصرالله در گفت‌وگو با سانا تأکید کرده بود که این عملیات در فصل بهار صورت خواهد پذیرفت.

 


برای تشریح وضعیت کنونی مقاومت اسلامی لبنان باید تاکید کرد حزب الله همانگونه که قدرت نظامی خود را تقویت کرده، از بعد سیاسی نیز به قدرتی منطقه ای تبدیل شده که می‌تواند تأثیرات ویژه ای را بر معادلات منطقه ای و بین المللی بگذارد. حزب الله هیچگاه اسیر جوسازی ها و فشارهای رسانه ای نشده و همواره توانسته با ثبات بر آرمان‌های مقاومت، از خود و هم پیمانان خود دفاع کند.امری که در تجاوز آل سعود به یمن نمود بارزی داشت؛ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در واکنش به این تجاوز انتقادهای گزنده ای را متوجه آل سعود کرد که این موضوع با واکنش شدید رسانه های لبنانی و سعودی مواجه شد. حزب الله لبنان نه تنها در برابر هجمه شدید محافل سیاسی و رسانه های عربی عقب نشینی نکرد بلکه توانست نقش مهمی را در رسوا سازی جنایت‌های آل سعود ایفا کند. نقشی که با توجه به تجربه کم انصار الله یمن و تنها بودن این جنبش مردمی در جهان عرب کمک بسیاری به مقاومت آن در برابر تجاوز آل سعود داشته باشد.

 

وضعیت حماس و جهاد اسلامی در غزه

 

در نوار غزه اما وضعیت کمی متفاوت است؛ محاصره غزه و تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی که ضربه سختی به زیرساخت‌های این منطقه وارد کرد، فلسطینیان را با شریط دشواری مواجه کرده است. البته جنبش‌ جهاد اسلامی و جنبش حماس و سایر جنبش‌های مقاومت طلب فلسطینی توانسته اند از لحاظ نظامی خود را در آمادگی خوبی قرار دهند و این در جنگ 51 روزه کاملا مشهود بود. جنبش های مختلف مقاومت طلب که توانسته بودند هماهنگی خوبی با یکدیگر پیدا کنند خسارات اقتصادی و نظامی بسیاری را به رژیم صهیونیستی وارد کردند و با شلیک موشک‌ به اقصی نقاط فلسطین اشغالی معادله جدیدی را در نبرد با رژیم صهیونیستی ایجاد کردند. 


با این وجود مشکلات سیاسی بین حماس و حکومت خودگردان و عدم تشکیل حکومت وحدت ملی فلسطین و همچنین تیره شدن روابط این جنبش با دولت مصر نوار غزه را در شرایط ناگواری قرار داده است. این در حالی است که کشورهای حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی صرف مبالغ مالی برای ساخت و ساز در غزه را به دست کشیدن حماس از سلاح و قطع رابطه با ایران مشروط کرده اند. جنبش حماس در یک سال اخیر رابطه خود با ایران و حزب الله لبنان را که در پرتو بحران سوریه تیره شده بود، بهبود بخشید.
 

  


از سوی دیگر جنبش حماس این روزها تلاش دارد با استفاده از جسد دو سرباز صهیونیست که در جنگ 51 روزه به دست نیروهای مقاومت اسلامی افتاد، تعدادی از اعضای خود را از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد کند. این اقدام می‌تواند روحیه تازه به نیروهای مقاومت اسلامی ببخشد و ضربه جدیدی به صهیونیست‌ها وارد کند. مقاومت اسلامی فلسطین این روزها با برگزاری مانور در خیابان‌های غزه و آزمایش موشک‌های جدید خود پیام قدرت را به رژیم صهیونیستی مخابره می‌کنند.

 

 

درهمین راستا جنبش جهاد اسلامی نیز که در نبرد اخیر با رژیم صهیونیستی توانست نقش پر رنگی را ایفا کند، ضمن تقویت رابطه خود با جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان و همچنین دوری از ورود به مسائل حاشیه ای روز به روز قدرت خود را افزایش داده و به یکی از جنبش‌های پرنفوذ در غزه تبدیل شده است. این جنبش به ریاست رمضان عبدالله شلح که بارها بر لزوم مقاومت مسلحانه در برابر رژیم صهیونیستی تأکید کرده، بیشتر از سایر گروه‌ها به عدم نتیجه گیری مذاکره سیاسی با رژیم صهیونیستی معتقد است. جهاد اسلامی در مدت اخیر توانسته سلاح‌ها و موشک‌های پیشرفته  بسیاری را در اختیار بگیرد و بدون شک در آینده می‌تواند تأثیرگذارتر از امروز ظاهر شود.

 

جنبش جهاد اسلامی همواره با انتقاد از حکومت خودگردان فلسطین در کرانه باختری، بر لزوم اتصال مقاومت اسلامی در نوار غزه و کرانه باختری تأکید کرده است. این جنبش با وجود اختلاف نظرهایی که با جنبش حماس دارد هیچگاه وحدت مقاومت اسلامی را بر هم نزده و با وضع یک استراتژی معقولانه، مصلحت فلسطین را مقدم بر سایر مسائل کرده است.


در پایان باید تأکید کرد که تبدیل نوار غزه و کرانه باختری به یک جبهه واحد می‌تواند تأثیر به سزایی در آینده نبرد با رژیم صهیونیستی داشته باشد. فلسطینی ها باید علاوه بر افزایش تحرکات مردمی در کرانه باختری، در راستای صدور فرهنگ مقاومت به این منطقه و مرزهای 1948 تلاش کنند. مسلح ساختن کرانه باختری و توقف همکاری امنیتی حکومت خودگردان با رژیم صهیونیستی پس از ناکام ماندن مذاکرات سازش از دیگر گزینه‌هایی است که می‌توان با عملیاتی کردن آن، روح تازه ای را به کالبد مقاومت اسلامی فلسطین دمید./983/ز501/ک

حسین سعدی

 

ارسال نظرات