۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۲۵۹۶۳۹

نگاهی به کتاب «سیر و سلوک؛ طرحی نو در عرفان عملی شیعی»

خبرگزاری رسا ـ نویسنده، محقق و پژوهشگر حوزه دین درباره تألیفات خود بیان داشت: بخشی از کتاب هایی که بیشتر مورد توجه است عبارت است از در محضر آشنای قریب؛ کتابچه همراه زائر امام رضا علیه السلام، سیر و سلوک؛ طرحی نو در عرفان عملی شیعه، صد نکته از هزاران(پیرامون نهضت سالار شهیدان)، مستند سازی آموزه های عرفان شیعه، ارادت، چگونه از اهل بیت علیهم السلام شویم؟ شرح بر نهایت الحکمه، حاشیه بر کفایه مرحوم آخوند خراسانی و چندین رساله در فقه...
عکس کتاب

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، تفاوت عرفان نظری با فلسفه در کتابی با عنوان «سیر و سلوک؛ طرحی نو در عرفان عملی شیعی» به قلم حجت الاسلام والمسلمین علی‌ رضایی تهرانی نوشته شده است.

 

در پیشگفتار این کتاب آمده است: سپاس بی پایان ویژه پروردگاری است که گرایش به سوی خود را در سرشت آدمی قرار داد و بدین وسیله، پیمودن راه قربش را برای همگان ممکن ساخت. درود بی کران بر سلسله نورانی انبیاء و اوصیاء که الگوهای سیر الی الله و نمونه های فنای فی الله بودند و به خصوص بر سید و سالارشان، حضرت محمد بن عبدالله و خاندانش که جانشینان شایسته خدا و راهنمایان بی بدیل انسان هایند، و نفرین جاودان بر آنان که با حق به ستیزه برخاستند و جمعی را به پیمودن راه باطل واداشتند.

 

حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی رضایی تهرانی، نویسنده و پژوهشگر با اشاره به بیوگرافی مختصری از خود گفت: در سال 1344 ه.ش در خانواده ای مذهبی به دنیا آمدم پدرم و هر چهار برادرم نیز روحانی هستند و در سال 1358 به حوزه علمیه قم مشرف شدم و بعد از یک سال به حوزه علمیه مشهد آمدم.

 

وی افزود: تا سطوح عالیه و دو سال درس خارج در حوزه علمیه خراسان بودم و برای ادامه تحصیل فلسفه، تفسیر، رجال و فقه و اصول به قم بازگشتم و در محضر اساتید مختلف از جمله آیت الله جوادی آملی، آیت الله حسن آملی، آیت الله انصاری شیرازی، مرحوم فاضل و مرحوم آقا شیخ جواد تبریزی و ... در رشته های گوناگون تحصیل کردم و قریب به 30 سال مشغول به تدریس و تألیف هستم و گاهی هم اهل خطابه و منبر.

 

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه درباره تألیفات خود بیان داشت: بخشی از کتاب هایی که بیشتر مورد توجه است عبارت است از در محضر آشنای قریب؛ کتابچه همراه زائر امام رضا علیه السلام، سیر و سلوک؛ طرحی نو در عرفان عملی شیعه، صد نکته از هزاران(پیرامون نهضت سالار شهیدان)، مستند سازی آموزه های عرفان شیعه، ارادت، چگونه از اهل بیت علیهم السلام شویم؟ شرح بر نهایت الحکمه، حاشیه بر کفایه مرحوم آخوند خراسانی و چندین رساله در فقه...

 

عضو شورای آموزشی دانشگاه شهید مطهری درباره جدیدترین مبحث ارائه شده در کتب تالیفی خود خاطرنشان کرد: مبحث ارادت برای اولین بار قلم خورده است چرا که این موضوع مورد نیاز است و درباره نگاه حق در رابطه با ارادت نه محبت در عرفان ها و به خصوص در فرق آن با تعصب بحث می کند.

 

 

 کتاب«سیر و سلوک» در بیست ‌و دو فصل تنظیم شده و مولف در آن به مباحثی نظیر خاستگاه عرفان، سرشت فراحیوانی انسان، عرفان نظری و عرفان عملی، تفاوت‌های عرفان نظری با فلسفه، آگاهی‌های مقدماتی، بدبینی به راه سلوک، سلوک الی‌الله، سفری به فرا زمان و فرا مکان، بررسی علل سرعت در سیر الی‌الله، راه‌های دستیابی به عشق الهی، شاخصه‌های شناخت کمال در استاد، تقوا؛ توشه سفر سالک، دوری جستن از لذت‌ها و مشتهیات نفسانی، عرفان و راه‌های انحرافی مشابه و قبض و بسط سلوکی می‌پردازد.

 

کتاب «سیر و سلوک، طرحی نو در عرفان عملی شیعی» اثر حجت الاسلام والمسلمین علی‌ رضایی تهرانی با شمارگان 1000 نسخه، در 855 صفحه با قیمت 24000 تومان از سوی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی رحمةالله علیه منتشر شده است./934/ن601/ق

ارسال نظرات