۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۲۶۰۲۶۴
در خانه اندیشمندان علوم انسانی؛

رونمایی از کتاب «راه صفا، بر پی مصطفی»

خبرگزاری رسا ـ مراسم رو‌نمایی از جدید‌ترین کتاب استاد علوم حدیث، با نام «راه صفا، بر پی مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم» در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
مصطفي دلشاد تهراني

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب دکتر مصطفی دلشاد تهرانی، استاد علوم و حدیث، عصر دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت با حضور جمعی از پژوهش‌گران و علاقه‌مندان به علوم حدیث در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

دلشاد تهرانی در ابتدای این مراسم با اشاره به خطبه 160 نهج البلاغه، گفت: امیر مومنان علیه السلام می‌فرماید پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای شما نمونه ای کامل است، پس شما به پیامبر پاک و پاکیزه تأسی کنید و از او پیروی کنید، زیرا او نمونه‌ای خوب است برای کسی که می‌خواهد به چیز‌های عالی متصل شود.

استاد علوم حدیث با بیان این‌که متاسفانه مسلمانان از لطایف و گذشت‌هایی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم داشتند، دور شده اند، خاطر‌نشان کرد: ملاک و معیار شناخت شخصیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم باید قرآن کریم باشد و ترازوی این شناخت چیزی جز قرآن نیست، زیرا در سایر کتب بعضا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را فردی خشن جلوه داده‌اند و باید فردی که درباره آن حضرت تحقیق می‌‎کند و یا چیزی می‌شنود، آنرا با قرآن مطابقت دهد.

وی باشاره به این‌که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم همیشه و در همه حال مراقب نفس خود بود، گفت: آن بزرگوار همیشه خویشتن‌دار بود و برای تمام نعماتی که از جانب خدا به او رسیده بود شکر‌‎گزار بود، حتی در عبادات خود نیز آن‌چنان در مقابل خدا به شکر‌گزاری می‌پرداخت که اگر کسی وی را نمی‌شناخت شاید فکر می‌کرد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خطایی مرکتب شده که این‌گونه ملتمسانه در پیشگاه پروردگار ایستاده است.

با سخنرانی نمی‌شود جامعه را عوض کرد

پژوهشگر علوم حدیث با بر‌شمردن برخی از صفات ویژه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که در کتاب «راه صفا، بر پی مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم» به طور کامل به آنها پرداخته شده است، گفت: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم صفاتی بارزی داشت که از جمله آنها می‌توان به «امانت‌دار بودن و پرهیز از خلف وعده»، «بخشندگی و گذشت»، «رفتار بزرگوارانه و بی منت»، «پاسداری از حقوق تمامی افراد»، «اخلاق‌مداری در جنگ»، «حس رحمت به همه‌گان» و «مدارا و بردبارای با بد‌رفتاران» اشاره کرد.

در پایان این مراسم، دلشاد تهرانی با بیان این‌که، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با رفتار و منش خود مردم زمان خود را زیر و رو کرد، گفت: حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم هرگز به زندگی خود تکلف را راه نداد و در مواجهه با مردم به هیچ وجه آنان را مجبور نکرد تا اسلام بیاورند، زیرا رفتار ایشان بر‌آمده از محبت و انسانیت بود و در همه حال خود را پاسدار حق و عدالت می‌دانست./9598/پ202/ق

ارسال نظرات