۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴
کد خبر: ۲۶۰۲۹۳
نیویورک تایمز بررسی کرد؛

دلایل احتمالی غیاب پادشاه عربستان در نشست کمپ دیوید

خبرگزاری رسا ـ یک روزنامه آمریکایی پیام عدم حضور پادشاه عربستان در نشست کمپ دیوید را ابراز مخالفت سلمان با توافق احتمالی آمریکا با ایران در موضوع هسته‌ای دانست.
ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" در گزارشی تحلیلی به بررسی علل عدم حضور ملک سلمان، پادشاه عربستان در کمپ دیوید پرداخته و پیام‌های این غیاب را تشریح کرد.

 

در این گزارش آمده است که غیبت ملک سلمان در این نشست نشانه واضحی بر مخالفت پادشاه عربستان با تلاش اوباما برای برقراری ارتباط با ایران است. عربستان این موقعیت را برای خود خطرناک پنداشته و نمی‌خواهد در منطقه رقیبی در ارتباطات عمیق خود با آمریکا داشته باشد.

 

این روزنامه نوشت: نیامدن سلمان بن عبدالعزیز به این نشست، دلیلی بر شکست تلاش او مبنی بر جلب حمایت بیشتر آمریکا از هم‌پیمانان عربستان در منطقه برای افزایش دشمنی‌ها با ایران است. عربستان بارها تلاش کرده است که با به راه انداختن ائتلاف‌های گوناگون جبهه مخالفان ایران در منطقه را با حمایت ابرقدرتی چون آمریکا تقویت کند.

 

برخی کارشناسان منطقه‌ای با خوش بینی به مساله غیاب ملک سلمان نگریسته و اظهار کردند که نیامدن وی هیچ خللی به ارتباط عربستان و آمریکا وارد نمی‌کند؛ چرا که عربستان و آمریکا پیش از این که هم پیمان باشند رابطه دوستی دیرینه دارند اما آمریکا و ایران احتما دارد در برخی مسایل هم پیمان شوند اما هیچ رابطه دوستی میان آن دو نیست.

 

برخی از کارشناسان آمریکایی نیز معتقدند که مقامات ایالات متحده باید از این فرصت استفاده کنند و در نبود ملک سلمان، قراردادها و هماهنگی‌های بیشتری را با ولی عهد و وزیر دفاع این کشور ایجاد کنند./1321/ب902/د

ارسال نظرات