۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۲۶۰۵۸۲
منتقد و نویسنده کتاب:

حوزه نشر ما برنامه‌ریزی درستی را ارائه نکرده است

خبرگزاری رسا ـ نشست «بررسی آسیب‌های صنعت نشر» با حضور منتقد کتاب و مدیر انتشارات الهدی در غرفه انتشارات سوره مهر برگزار شد.
سوره مهر

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از حوزه هنری، نشست «بررسی آسیب‌های صنعت نشر» با حضور محسن پرویز، منتقد و نویسنده و حمیدرضا شاه آبادی مدیر انتشارات الهدی در غرفه انتشارات سوره مهر برگزار شد.

 

شاه آبادی درباره صنعتی نبودن نشر در کشور و شیوه سنتی آن گفت: باید در درجه اول به این موضوع اشاره کنیم که ویژگی‌هایی که در صنعت نشر وجود دارد، همانند تولید، توزیع، مانور دادن در بازار‌ها‌‌ همان مارکتینگ و بالا و پایین شدن قیمت‌ها در بازار‌ها اختلالات زیادی را ایجاد کرده است و هنوز صنعتی نشده‌ایم، انگار ناشران ما به گونه‌ای تعارف دارند و نشر را تنها یک حرکت فرهنگی می‌دانند و این موضوعات باعث می‌شود که نشر ما سر و سامان پیدا نکند.

 

مدیر انتشارات الهدی در ادامه توضیح داد: البته عده‌ای هم وجود دارند که بازاریابی و بازارسازی می‌کنند و با ایجاد بازار بالقوه آن را پرورش می‌دهند، همانند ناشران کتاب‌های کنکوری که توانسته‌اند این بحث را ایجاد کنند.

 

شاه آبادی تصریح کرد: البته در موضوع نشر قدم اول تغییر دادن باور‌ها است، وقتی کتابی چاپ کنیم، اما مخاطب آن را نخواند و کتاب را دوست نداشته باشد مسلما سطح کتاب خوانی پایین می‌آید. کتاب‌ها در انبار می‌ماند و خمیر می‌شود.

 

به گفته وی، قدم اول اصلاح پیش فرض‌ها و در قدم‌های بعدی آموزش دادن به متخصصین حوزه نشر است که باید شکل کاری ناشران را از سنتی به مدرن انتقال دهیم.

 

محسن پرویز، منتقد و نویسنده، درباره نشر حرفه‌ای در کشور اظهار کرد: نکته اساسی و بنیادین که در حوزه نشر ما وجود دارد این است که نشر ما حرفه‌ای نیست، و مشکلات عدیده‌ای دارد. وقتی نویسندگان ما شغل دومشان نویسندگی است، ناشران هم شغل دومشان زدن انتشارات است.

 

پرویز ادامه داد: به کسی ناشر حرفه‌ای گفته می‌شود که تنها شغل او صرفا حوزه نشر باشد، البته ناشر خصوصی با ناشر دولتی تفاوت‌هایی دارد که صحبت از این تفاوت محمل دیگری را می‌پذیرد. ناشری که تنها در حوزه نشر کار می‌کند باید حداقل به گونه‌ای کتاب چاپ کند که بتواند خرج مایحتاج خانواده و کارگران خود را تامین کند.

 

وی درآمد کتاب فروشی‌ها را تنها به خریدن کتاب منحصر نکرد و گفت: در حال حاضر کتاب فروشی‌ها تنها منبع خرد آنان فروختن کتاب نیست یعنی اگر بخواهند تنها به فروش کتاب بسنده کنند درآمدی نخواهند داشت، بلکه فروش واقعی آنان از لوازم التحریر و کالای لوکس و زینتی است.

 

این منتقد و داستان نویس خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات حوزه نشر، نبود برنامه ریزی است و اگر برنامه ریزی درست و صحیحی نداشته باشیم و در حوزه نشر آسیب‌شناسی دقیقی انجام ندهیم مشکلات حل نخواهد شد.

 

پرویز گفت: باید مشکلات را دسته بندی کنیم و ببینیم راه حل‌هایی که دیگران برای حل مشکلات داشته‌اند چه بوده است و برنامه ریزی دراز مدت داشته باشیم تا مشلات برطرف شود./998/د102/ق

ارسال نظرات