۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۲۶۱۰۸۷

عصبانیت سیاستمداران آمریکا از به رسمیت شناختن دولت فلسطین از سوی پاپ

خبرگزاری رسا ـ تعدادی از نمایندگان مجلس آمریکا پاپ را به شدت مورد انتقاد قرار داده و از وی خواستند در امور سیاسی دخالت نکند.
عصبانيت نمايندگان آمريکا از بره رسميت شناخته شدن فلسطين از سوي پاپ
 
به گزارش خبرگزاری رسا، تصمیم واتیکان در به رسمیت شناختن دولت فلسطین، خشم بسیاری از نمایندگان آمریکایی را برانگیخت. این نمایندگان از پاپ فرانسیس خواستند به امور مذهبی بپردازد و در امور سیاست دخالت نکند.
 
به گفته نیویورک تایمز به رسمیت شناختن دولت فلسطینی از سوی واتیکان، بار نمادین بسیار مهمی برای فلسطینیان دارد که با وجود درگیری ها با اسراییل می خواهند در مجامع بین المللی به رسمیت شناخته شوند.
 
حسام زوملات، مقام ارشد امور خارجه فلسطین به نیویورک تامیز گفت: واتیکان فقط یک دولت نیست، واتیکان نماینده صدها میلیون مسیحی در سراسر جهان از جمله فلسطین است. واتیکان اهمیتی معنوی دارد.
 
سی ان ان گزارش دارد که محمود عباس رییس جمهور تشکیلات خودگردان تصمیم دارد روز شنبه، یک روز پیش از آن که واتیکان دو راهبه فلسطینی را به رسمیت شناسد، به ملاقات پاپ فرانسیس رود.
 
جف دونکان، نماینده کارولینای جنوبی که به عنوان نماینده ای جنگ طلب و حامی رژیم صهیونیستی معروف است در اظهار نظری از تصمیم واتیکان اظهار ناامیدی کرد.
 
دونکان در این باره گفت: حالا پاپ دولت فلسطینی را به رسمیت می شناسد بدون آن که از فلسطینیان بخواهد اسرائیل را به عنوان دولت یهودی به رسمیت شناسند.
 
وی به طور ضمنی از پاپ خواست که در امور سیاسی دخالت نکند و گفت: واتیکان باید برای ترغیب مردم به سمت عیسی مسیح بکوشد و آن ها را به رستگاری رساند.
 
ترنت فرانک، عضو گروه حامیان رژیم اشغالگر در مجلس نمایندگان، از دونکان نیز پا را فراتر گذاشت و گفت: درست است مردم حق بیان اعتقادات خود را دارند اما فردی که اظهاراتش به طور گسترده نشان دهنده مواضع کلیسای کاتولیک است، باید برای هر موضعی که می گیرد، متون کتاب مقدس را در نظر گیرد.
 
این نماینده حامی رژیم صهیونیستی در ادامه با اشاره به این که "پاپ شاید به طور کامل از شرایط فعلی جهان آگاه نیست" گفت: مساله فلسطین مساله ای بود که پاپ نباید در باره آن اظهار نظر می کرد.
 
لوییس گومرت، نماینده جمهوری خواه تگزاس و عضو دیگری از گروه حامیان رژیم صهیونیستی در مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به این موضوع که عده ای هنوز خواستار محو این رژیم از روی نقشه هستند، از  به رسمیت شناختن دولت فلسطینی از سوی پاپ در این شرایط اظهار نگرانی کرد.
 
وی در ادامه گفت: پاپ رهبر پیروان دین خود است و این اظهار نظرات را برای خود ایراد می کند و من نماینده 700 هزار مردم شرق تگزاس هستم و اکثر این تعداد با من موافق هستند.
 
کشیش فدریکو لومباردی سخنگوی واتیکان به سی ان ان گفت که واتیکان از سال 2012 فلسطین را به عنوان دولت قبول داشت اما بیانیه روز چهارشنبه اولین تایید رسمی واتیکان بر وجود دولت فلسطینی است.
 
واتیکان از مدت ها پیش برای حل مناقشه، خواستار راه حلی بر مبنای دو دولت اسراییلی و فلسطینی بوده است./847/ب901/ک
ارسال نظرات