۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۲۶۱۴۵۴

مصونیت قضایی پارلمان انگلیس به جاسوسان

خبرگزاری رسا ـ پارلمان انگلیس قانون تبرئه ماموران اطلاعاتی و پلیس به دلیل هک رایانه‎ها یا تلفن‎های همراه را تصویب کرد.
انگليس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پارلمان انگلیس قانون جدیدی را تصویب کرده است که به موجب آن ماموران اطلاعاتی و پلیس را که به هک کردن رایانه‌ها و تلفن‌های همراه  می‌پردازند از پیگرد قضایی مبرا می‌داند.

 

متمم محرمانه یک بند قانون موسوم به «نفوذ سایبری» ماموران پلیس دخیل در هک رایانه‌ها، پایگاه‌های داده، تلفن‌های همراه و سیستم‌های دیجیتالی افراد را از ممنوعیت این امر معاف دانسته است.

 

متمم این بند که به طرز غلط‌‌ اندازی با عنوان «بهینه‌سازی» از آن یاد می‌شود با هدف پیشگیری از ارتکاب جرائم ماموران حین دسترسی از راه دور به رایانه‌های مظنونان است. اما مشخص نیست کدام دسته از جرائم مد نظر است.

 

گفته می‌شود این قانون اساسا به منظور ایجاد یک سرپوش قانونی برای تجسس از مردم داخل کشور است و براساس این سازوکار دیگر نیازی به اخذ مجوز و یا ارائه حکم قانونی به اپراتورهای تلفن همراه، برای عملیات شنود نبوده و هیچگونه اثری هم بر جای نمی گذارد.

 

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت به نقل از یک فعال مدنی نوشت: دولت از ارائه جزئیات بیشتر در خصوص این طرح خودداری کرده است، اما بر اساس آخرین اطلاعات، قانون مزبور در سوم ماه مارس میلادی به تصویب رسیده و به دنبال آن در سوم ماه 'می' یعنی چهار روز پیش از برگزاری انتخابات عمومی انگلیس به اجرا گذاشته شد.

 

ایندیپندنت به نقل از اریک کینگ، معاون مدیر دیده بان حقوق بشر در حریم خصوصی بین الملل در این باره نوشت: «اقدام پنهانی دولت انگلیس در اصلاح قانونی که حملات [سایبری علیه شهروندان] را موجه جلوه دهد، مشمئز کننده است. هک کردن یکی از ناروا ترین راه‌های نظارتی است که در اختیار آژانس های اطلاعاتی قرار دارد و باید شیوه استفاده و محافظت از اطلاعات محل بحث قرار گیرد.»

 

وی افزود: به جای آنکه دولت این موضوع را در پارلمان مطرح کند دائما با تغییر قانون، نه استفاده از آن را تائید و نه آن را رد می کند.

 

پیشتر روزنامه دیلی میل نوشته بود: «اسنودن» مدعی شده است که سازمان امنیت ملی آمریکا و آژانس اطلاعات انگلیس (جی سی اچ کیو) طی اقدام مشترکی توانسته اند، کدهای رمزگذاری شده در سیم کارت تلفن های همراه یکی از شرکت های سازنده مطرح دنیا که سبب مخفی ماندن مکالمات و اطلاعات ردوبدل شده از سوی مشتریان می شود، را هک کنند.

 

این کدها باعث می شود که ارتباط بین تلفن همراه و اپراتور رمزگشایی شود که در غیر این صورت، اطلاعات در قالب کدهایی درهم و نامفهوم ظاهر می شد.

 

همچنین پایگاه اینترسپت اطلاعاتی از آژانس اطلاعات انگلیس دارد که در آن ادعا شده که این دستگاه اطلاعاتی و جاسوسی، با کار گذاشتن بد افزارهایی در شبکه رایانه های شرکت «گمالتو» اقدام به ربودن اطلاعات کل این شبکه از جمله رمز سیم کارت ها کرده است.

 

روزنامه دیلی میل نوشته بود: این اقدام جاسوسی در سال 2010 میلادی آغاز گردید و منجر به سرقت رمز سیم کارت ها در شماری از کشورهای جهان از جمله کشورهای ایران، یمن، هند، سومالی، تاجیکستان و افغانستان شده است.

 

در حالی که انگلیس و فرانسه به شدت درصدد گسترش فعالیت‌های جاسوسی هستند، کنگره امریکا در جهت عکس این اقدام به دنبال کاهش دسترسی آژانس امنیت ملی امریکا در دسترسی به اطلاعات اینترنتی است.

 

ادوارد اسنودن، افشاگر امریکایی و کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا ژوئن 2013 اسناد اطلاعاتی محرمانه‌ای را درباره میزان فعالیت‌های جاسوسی واشنگتن منتشر کرد.

 

بر اساس این اسناد، آژانس امنیت ملی آمریکا مکالمات تلفنی میلیون‌ها آمریکایی و خارجی و همچنین سران سیاسی کشورهای جهان را شنود می‌کرده است./982/ب102/د

ارسال نظرات