۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۲۶۲۲۵۸

دانشنامه الکترونیکی امام حسین به زبان عربی تدوین می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه دانشنامه‌های الکترونیکی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از تدوین دانشنامه الکترونیکی امام حسین علیه السلام به زبان عربی در این نهاد علمی و پژوهشی خبر داد.
بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، سید مهدی مصطفوی، مدیر گروه دانشنامه‌های الکترونیکی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: علاقه و اقبال مردم برای استفاده از رایانه، اهمیت دانشنامه‌نویسی الکترونیکی را بیش از پیش نمایان می کند، هرچند مراجعه و مطالعه کتاب نیز طرفداران خاص خود را دارد، اما در مقام مقایسه، بیشتر مردم و به خصوص نسل جوان، کار با نرم‌افزارهای مرتبط را به سبب سهولت و سرعت در دسترسی، ترجیح می‌دهند.

 

وی افزود: با توجه به علاقه و اقبال شدید شیعیان جهان به حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بنیاد پژوهش های اسلامی، دانشنامه الکترونیکی امام حسین علیه السلام را به زبان فارسی تهیه و تولید کرده است که با استقبال بی نظیری در کشورهای فارسی زبان رو به رو شد.

 

مصطفوی تصریح کرد: با توجه به فارسی بودن زبان این دانشنامه، نیاز به تولید دانشنامه‌ای به زبان عربی در این زمینه احساس می شد، از این رو معاونت پژوهشی بنیاد پژوهش‌ها و مدیریت محترم این بنیاد با درک صحیح از اهمیت موضوع، تهیه دانشنامه الکترونیکی امام حسین علیه السلام به زبان عربی را در دستور کار بنیاد قرار دادند.

 

وی افزود: ترتیب فضای گرافیکی و طراحی این دانشنامه با سلایق عرب زبان‌ها تطابق دارد و به گونه‌ای است که فرد عرب زبان در محیط آن احساس ناآشنایی نکرده و می تواند به آسانی با آن ارتباط لازم را برقرارکند.

 

این پژوهشگر در خصوص روند تدوین این دانشنامه ادامه داد: تا کنون جلسات هماهنگی متعددی برگزار شده و مراحلی از تهیه‌ این دانشنامه به پایان رسیده است، با توجه به برگزاری جلسات متعدد با متخصصان بحث رایانه و نرم افزارهای اسلامی و اساتید مجرب عرب زبان، طراحی فضای دانش نامه از لحاظ گرافیکی و نرم افزاری به سبک عربی مورد موافقت و تصویب گروه قرار گرفت.

 

بخش های دانشنامه الکترونیکی امام حسین علیه السلام

مدیر گروه دانشنامه‌های الکترونیکی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار داشت: در این دانشنامه‌ گسترده بخش‌های مختلف و متنوعی اعم از مقالات تخصصی و مفصل درباره زندگانی حضرت امام حسین علیه السلام، بحث گسترده و تخصصی درباره حادثه عاشورا، سخنان حضرت امام حسین علیه السلام، بحث رجالی، اطلاعات حرم امام حسین علیه السلام، مباحث کلامی، مباحث فقهی، اشعار، فرهنگ نامه، شجره نامه، رسانه (فیلم، عکس و نقشه)، جغرافیا و کتابشناسی کامل و جامع کتب عربی درباره امام حسین علیه السلام، و... در نظر گرفته شده است. 

 

وی افزود: برای تهیه‌ این دانشنامه، فهرست کتاب های مشهور و معتبر به زبان عربی درباره امام حسین علیه السلام مورد مطالعه و بررسی ویژه ای قرار گرفت تا عناوین دانشنامه کامل و جامع باشد.

 

مصطفوی با اشاره به همکاری اساتید مجرب عرب زبان در حوزه‌های مختلف خاطر نشان کرد: این دانشنامه الکترونیکی در حقیقت دایرة المعارفی است که تمامی جوانب را در نظر گرفته است و پژوهشگر با خرید آن می تواند یک بانک اطلاعاتی کامل درباره حضرت سیدالشهدا علیه السلام در اختیار داشته باشد. دانشنامه الکترونیکی امام حسین علیه السلام دارای 9 بخش اصلی، حدود 3 هزارمدخل و در مجموع شامل 12 هزارصفحه متن پژوهشی خواهد بود.

 

مصطفوی ادامه داد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تا کنون چندین محصول نرم افزاری از جمله نرم افزارهای «فروغ ولایت امام رضا علیه السلام»، «نرم افزار آهو»، (مخصوص کودکان) و «دانشنامه امام حسین علیه السلام» را به زبان فارسی تولید و روانه‌ بازار فرهنگی کشور کرده است.

 

مدیر گروه دانشنامه‌های الکترونیکی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: با توجه با گستردگی کار و حساسیت پروژه، معاونت پژوهشی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی دوره زمانی 5 ساله را برای به پایان رسیدن و اتمام این کار در نظر گرفته است.

 

مصطفوی در خصوص برنامه‌های آینده گروه دانشنامه‌های الکترونیکی ادامه داد: تهیه دانشنامه‌های الکترونیکی درباره دیگر معصومین علیهم السلام نیز جزو برنامه‌های این گروه پژوهشی، نرم افزاری است./1308/د102/ق

ارسال نظرات