۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۲۶۳۴۹۹
نیویورک تایمز:

ائتلاف آمریکا حمله‌ای به مراکز اصلی فرماندهی داعش نکرده است

خبرگزاری رسا ـ یک روزنامه آمریکایی گزارش داد در حالی که ۱۰ ماه از حملات ائتلاف به رهبری واشنگتن در سوریه می‌گذرد، تاکنون هیچ حمله‌ای به مراکز اصلی فرماندهی داعش نشده است.
داعش

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، یک روزنامه آمریکایی در گزارشی اذعان کرده که در جریان حملات 10 ماهه ائتلاف واشنگتن، هیچ حمله‌ای به مراکز فرماندهی داعش در سوریه انجام نشده است.

 

در حالی که دولت باراک اوباما استراتژی خود در قبال داعش و حملات ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه و عراق را مفید و کارساز خوانده، تصرف شهر الرمادی نشان داده که چنین ادعایی نمی‌تواند صحت داشته باشد.

 

برخی مقامات کشورهای منطقه و تحلیلگران با ابراز تردید درباره هدف واقعی آمریکا در قبال داعش تاکید کرده‌اند که به نظر نمی‌رسد از بین رفتن تروریست‌های جزو اهداف واقعی بلندمدت سردمداران واشنگتن باشد.

 

این گمانه‌زنی را می‌توان از گزارش یک روزنامه آمریکایی هم برداشت کرد. نیویورک تایمز در گزارشی اذعان کرد که در جریان حملات 10 ماه اخیر ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه، هیچ آسیبی به مراکز فرماندهی داعش نرسیده است.

 

این روزنامه نوشت: «تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا 7 ساختمان را در جنوب الرقه سوریه به عنوان مراکز اصلی فرماندهی داعش شناسایی کردند؛‌ ساختمان‌هایی که در جریان حملات هوایی 10 ماه اخیر ائتلاف به رهبری آمریکا هیچ آسیبی ندیده‌اند».

 

البته این روزنامه پرتیراژ آمریکایی ادعا می‌کند که علت عدم هدف قرار دادن این ساختمان‌ها «ترس از کشته شدن تصادفی غیرنظامیان» است؛ ‌اقدامی که می‌تواند تبدیل به تبلیغات و جنجال رسانه‌ای برای داعش شود.

 

این ادعا در حالی مطرح شده که کشته شدن اهداف غیرنظامی و مردم عادی در سوریه و عراق، موضوعی مسبوق به سابقه است و همین چند روز قبل دیدبان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان دولت بشار اسد خبر داده بود  که در حملات ائتلاف به رهبری آمریکا،‌حداقل 52 غیرنظامی سوری کشته شدند(جزئیات بیشتر). کشته شدن این تعداد غیرنظامی حتی تایید ضمنی و عذرخواهی تلویحی سخنگوی وزارت خارجه دولت اوباما را هم به همراه داشت.

 

حال سوال اساسی این است که چرا در صورتی که مراکز فرماندهی داعش در سوریه شناسایی شدند، مورد حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا قرار نگرفته‌اند؟!

 

در گزارش نیویورک تایمز به نقل از خلبان یکی از هواپیماهای آمریکایی حاضر در حملات ائتلاف هم آمده است: «ما مراکز تجمعات آنها(داعش) در الرقه سوریه را هدف قرار نداده‌ایم. همه راه‌ها و مسیرها بین سوریه و عراق همچنان دست نخورده باقی مانده و خودروها و تجهیزات آنها به راحتی در حرکت هستند».

 

این خلبان که نخواسته نامش فاش شود،‌ همچنین گفت: «در بسیاری از موارد، تا زمانی که از طریق ماهواره یا پهپاد یک افسر ژنرال نتواند تصویری نگاهی به وضعیت میدانی بکند، اجازه حمله صادر نمی‌شود و گاهی اوقات ساعتها باید صبر کرد تا تصمیم حمله گرفته شود».

 

در ادامه گزارش هم از یک فرمانده ارتش عراق در استان صلاح‌الدین خبری منتشر شده که در آن، او از کم کاری و عدم هدف قرار دادن تروریست‌های داعش از سوی ائتلاف به رهبری آمریکا به شدت انتقاد کرده است.

 

این مقام ارتشی که البته نامی از او منتشر نشده، در شکایت از مقامات آمریکایی و ائتلاف به رهبری آن تاکید کرده که در حالی که در عملیات آزادسازی شهر «تکریت» فهرست بلند بالایی از اهداف و مواضع داعش به اعضای ائتلاف داده شد اما «فقط به 5 درصد» از اهداف درخواست شده در این لیست حملات هوایی شد.

 

این مقام ارتش عراق گفت: «ما همچنین از ائتلاف آمریکا خواستیم به کاروانهای نظامی داعش حمله کنند اما یا آنها به درخواستهای ما بی‌توجهی کرده و یا خیلی دیر به این درخواست پاسخ دادند».

 

نیویورک تایمز گزارش داد:‌«غیرنظامیان الرقه که در ترکیه مصاحبه کردند و بعدها به سوریه بازگشتند گفتند دفاتر و مراکز داعش در این شهر برای همگان شناخته شده بود اما این مراکز هدف حملات ائتلاف قرار نگرفته بودند».

 

در گزارش آمده که دفتر و مرکز امنیتی داعش در الرقه سوریه موسوم به «نقطه 11» در یک استادیوم فوتبال است و همچنین زندان مرکزی داعش هم در همین منطقه مستقر است.

 

در پایان گزارش به نقل از یکی ساکنان مناطق تحت کنترل داعش در الرقه درباره حملات ائتلاف آمریکایی آمده است: «اگر آنها وقتی داعش کوچک بود عمل کرده بودند، می‌توانستند مانع آنها(داعش) شوند اما اکنون آنها گسترش یافته و مردم به آنها عادت کردند. تا زمانی که هیچ طرحی برای خلاص شدن از داعش نباشد، آنها باقی خواهند ماند و اکنون مشخص است که هیچ طرحی وجود ندارد». /982/د102/ک

ارسال نظرات