۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۲۶۴۴۳۵

کتاب «دوباره در اوج» مجموعه ای از بایسته های تمدن اسلامی در آثار شهید مطهری

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه و فعال فرهنگی استان کرمانشاه، بیان داشت: اگر اسلامی با محتوای ماتریالیستی به جوانان ارائه شود همانند پوسته ای است که به سرعت دور انداخته می شود و عده ای بیگانه مکتب اسلام را به شکلی ناصحیح ترویج می دهند.
دوباره در اوج

 

دکتر محمد طیب صحرایی استاد دانشگاه و از فعالان فرهنگی استان کرمانشاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، به توضیحاتب درباره کتاب «دوباره در اوج»؛ مجموعه ای از بایسته های تمدن اسلامی در آثار شهید مطهری پرداخت.

 

وی عنوان داشت: تحقیق درباره موضوع تمدن با توجه به لوازم و ملحقات آن کاری وسیع و جدی را می طلبد.

 

صحرایی تصریح کرد: جهان اسلام بیش از پیش رنگ و بوی بیداری گرفته است و فرصتی برای از دست دادن ندارد و همان طور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند تجربه های گرانمایه تمدنی، چه پیش از پذیرش اسلام و چه پس از آن، در منزلگاهی از تاریخ به ورطه فراموشی و تحقیر واگذار شده بود اما ایرانیان مسلمان به یمن پیشگامی خود در میانه راه خجسته قرار گرفته که عقل و نقل، ادامه آن را وعده پیروزی می دهند و نشستن و بازگشتن را نوید شکست می دهد و ملتی که به شهادت تاریخ دست کم دوبار تمدن سازی جهانی را در توشه دارد برای سومین باز نیز خواهد توانست به موفقیت دست پیدا کند.


وی در ادامه افزود: شناخت و تحلیل مسیر پیموده شده و راه پیش رو برای همه مفید و ضروری است و مجموعه ای از دست آوردها و تجربیات را در اختیار خواهد گذاشت و در این راه خودشیفتگی همان قدر زیان بار است که خودباختگی و دیگر پرستی همان قدر سم کشنده است پس عقل و انصاف و منطق باید به کار آید.


این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: گروهی وابسته به مکتب های دیگر که اندیشه های بیگانه را با عناوین اسلامی عرضه می دارند و بدیهی است اسلامی که با محتوای ماتریالیستی به جوان ارائه شود و تنها پوسته اسلامی داشته باشد به سرعت دور انداخته می شود و گروهی خطرناک تر که افرادی مسلمان اما ناآشنا به معارف اسلامی و شیفته مکتب های بیگانه هستند ایجاد می شوند.


فعال فرهنگی استان کرمانشاه، گفت: در ذات شیعیان نظریه تمدنی تمام عیاری به نام «مهدویت» قرار دارد که به عنوان نمونه در فریاد بی بنیاد غریبان به پایان تاریخ و تاریکی انتهای این راه، نوید روشنی فزاینده و صلح و عدالت می دهد.


صحرایی، عنوان داشت: در این نوشته می خواهیم دیدگاه اسلامی و بومی تر را مورد بررسی قرار دهیم و در این راستا تکیه و تمرکز برداشت ها مبتنی بر نگاه یک دانشمند حوزه فکری اسلامی ایرانی یعنی استاد شهید مرتضی مطهری خواهد بود.


وی گفت: برای دوری از سرگردانی مخاطب از ارجاعات متراکم به افراد مختلف پرهیز شده و با بررسی حدود هزار و پانصد مدخل در این زمینه در آثار استاد، مطالب با محوریت آراء ایشان به گونه ای تنظیم شده که حتی المقدور به یک جمع بندی و ایجاد برداشت اولیه منتهی شود.


این استاد دانشگاه با اشاره به بخش های این کتاب، اظهار داشت: در بخش اول کلیات موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت و مفاهیم بنیادین و مقدمات تمدنی مطرح می شود و در بخش دوم سیر تمدنی در طول تاریخ با نگاه به تمدن اسلامی را مرور خواهیم کرد و ثمره این مباحث در بخش سوم به مطالعه تمدن برتر و الهی منجر خواهد شد.


وی در پایان، بیان داشت: بایسته های یک تمدن اسلامی که بر مبنای فطرت الهی شکل می گیرد و می تواند انسان را در مسیر سعادت دنیا و آخرت همراهی و یاوری کند نمایانگر دغدغه و فهم نیاز است نه ادای حق مطلب و امید است که این نوشته مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد./857/ت302/ق

ارسال نظرات