۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۲۷۴۴۲۱
بر اساس اعلام مراکز نجومی؛

روز جمعه در بیشتر کشورهای اسلامی عید فطر است

خبرگزاری رسا ـ مرکز رصد پژوهش های فلکی نجومی مصر با محاسبات نجومی، جمعه را عید فطر مسلمانان مصر و بیشتر کشورهای اسلامی اعلام کرد.
رصد هلال

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ابوالعلا محمد رییس مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی نجومی و ژئوفیزیک مصر تأکید کرد که هلال شرعی ماه شوال غروب پنجشنبه قابل رویت است.

 

ابوالعلا گفت: با توجه به بررسی های فلکی انجام گرفته از سوی علمای مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی نجومی، پنجشنه هلال ماه شوال در مصر قابل رویت بوده و به این ترتیب روز جمعه روز عید فطر در مصر است.

 

وی افزود: هلال ماه شوال ساعت 3:24  صبح روز پنجشنبه به وقت قاهره پدیدار شده و تا 8 دقیقه بعد از غروب خورشید در آسمان قاهره باقی خواهد ماند. در مورد سایر شهرهای مصر و آسمان مکه مکرمه نیز 12 دقیقه بعد از غروب خورشید این هلال قابل مشاهده است.

 

رییس مرکز مطالعات نجومی مصر خاطر نشان کرد: در سایر کشورهای اسلامی و عربی از 1 تا 24 دقیقه بعد از غروب خورشید هلال ماه شوال در آسمان باقی می ماند و تنها در آنکارا پایتخت ترکیه هلال ماه همراه با غروب خورشید زائل می شود. بنابر این در بیشتر کشورهای اسلامی ماه مبارک رمضان 29 روزه بوده و جمعه روز عید فطر رمضان خواهد بود.

 

محمد عوده رییس بخش پروژه اسلامی رصد هلال عمان نیز با تایید سخنان ابوالعلا محمد روز جمعه را روز عید فطر  بیشتر کشورهای اسلامی دانست.

 

محمد عوده گفت: در همه کشورهای عربی بعد از غروب خورشید ماه پنهان شده اما به دلیل نزدیکی ماه به افق و کمی درخشش آن با چشم غیر مسلح نمی توان هلال ماه شوال را رویت کرد بلکه باید از تسلکوپ استفاده شود. با به کارگیری تکنولوژی تصویر فلکی می توان ماه را دید اما از نظر فقهی این موضوع مورد اختلاف نظر فقهاست.

مرکز رصد هلال سوریه نیز تصریح کرد: با انجام محاسبات فلکی جمعه این هفته در بیشتر کشورهای عربی عید فطر است اما همگان بدانند وظیفه اعلام عید فطر بر عهده حاکم شرع است./981/ب902/د

ارسال نظرات