۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۲۷۶۱۴۲

فصلنامه «نامه فرهنگ آذربایجان شرقی» در گام سوم

خبرگزاری رسا ـ سومین شماره از فصلنامه «نامه فرهنگ آذربایجان شرقی» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی منتشر شد.
کتاب

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، فصلنامه «نامه فرهنگ آذربایجان شرقی»، نشریه تخصصی فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان است و برای دست یافتن به اهدافی همچون ارائه اندیشه‌های راهبردی برای ایفای نقش فرهنگ در توسعه همه­جانبه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی منتشر شد.

 

این فصلنامه با هدف برپا داشتن کانون واسطی بین اندیشمندان و اندیشه‌سازان آذربایجان با نیازهای مبرم و ضروریات کلان و عاجل فرهنگی استان و همچنین تامین نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران، اساتید دانشگاه ها، دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث تخصصی فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان زیر نظر هیات تحریریه ای متشکل از اساتید دانشگاه، متخصصان عرصه فرهنگ و هنرمندان استان و با سردبیری دکتر حمید سفیدگر شهانقی منتشر مب شود.

 

اشاعه مواضع و نقطه نظرات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در زمینه های فرهنگی، ادبی و هنری، شناخت و بررسی زمینه‌های لازم برای توسعه فرهنگی استان و ارتقاء موقعیت آن در برنامه‌های توسعه ملی و ایجاد توانایی نظریه‌پردازی در سطح منطقه ای و ملی و تبادل و انتشار متون و یافته‌های علمی به منظور به‌ کار بردن نتایج مطالعات و پژوهش‏های فرهنگی ادبی و هنری در فرایند سیاستگذاری‌،‌ تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی استان از دیگر اهداف انتشار این فصلنامه محسوب می ‌شود.

 

در بخشی از سرمقاله این شماره از فصلنامه به قلم دکتر حمید سفیدگر شهانقی آمده است: محدودیت منابع، کمبود نیروهای کیفی و ایده­پرداز در نهادهای فرهنگی، انجام فعالیت های تکراری توسط نهادهای مختلف فرهنگی از یک سو و حجم انبوه کارهای انجام نشده در حوزه­های مختلف فرهنگی و هنری در سطح استان از سوی دیگر، ایجاب می کند که نهادهای مختلف فرهنگی در استان، براساس نشست های متعدد، هم­اندیشی ها و تبادل افکار و برنامه ها، دست به تشکیل «کنسرسیوم فرهنگی استان» بزنند.

 

کنسرسیوم Consortium واژه‌ای لاتین به معنای «شراکت، انجمن یا جامعه» است و در اصطلاح به پیوند چند فرد، شرکت، سازمان یا حکومت گفته می شود که برای انجام کنش­های هماهنگ و رسیدن به هدفی واحد به ادغام منابع اقتصادی و انسانی خود می پردازند.

 

شرایط و پیچیدگی در مسائل فرهنگی امروز جامعه ما را ناگزیر می نماید که از تک ایده ها، تک ریال ها و تک ثانیه های خود نهایت استفاده را ببریم و برای حصول به چنین هدفی، نهادهای فرهنگی باید مکمل یکدیگر باشند و از فعالیت های جزیره ای که گاهاً متناقض یکدیگر است پرهیز کنند.

 

اگر کنسرسیوم فرهنگی استان شکل بگیرد، نیازها، پتانسیل ها، اهداف و ماموریت های مشترک نهادهای فرهنگی استان شناسایی و براساس همین شناخت کارشناسی شده، برنامه­های فرهنگی با تعیین اولویت ها، تدوین و در طول سال با همکاری نهادهای عضو کنسرسیوم اجرا می شود./935/ن602/ق

ارسال نظرات