۰۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۲۷۶۲۶

به بهانه ارتحال آيت الله حق‌شناس

به بهانه ارتحال آيت الله حق‌شناس

گلشن تاريخ پر افتخار ايران اسلامي همواره حضور صاحب‌دلان آگاه و دانشوران پاك نهاد را به خود ديده و از گستره آسمان علم و عرفان آنان استفاده كرده است .
آيت الله عبدالكريم حق‌شناس از زمره اين فرهيختگان است كه در ساليان دور در تهران چشم به جهان گشود و زندگي پرفراز و نشيبي را در راه درك و تبليغ آموزه‌هاي ديني آغاز كرد.
وي با هوش سرشار و استعداد فراوان خود در حوزه علميه تهران با بهره‌مندي از محضر اساتيد بزرگي همچون آيت‌الله مير سيد علي حايري، ميرزا طاهر تنكابني و آيت‌الله محمد حسين زاهد در اندك زماني پله‌هاي رشد را پشت سر گذاشت و با شوق فراوان از زلال معارف عرفاني آيت‌الله شاه‌آبادي بهره برد.
پس از چندي اين عالم فرزانه به شهر علم و ايمان، قم رهسپار شد و در راه رسيدن به درجه اجتهاد از دروس پربار آيت‌‌الله سيد محمد حجت، حضرت آيت‌الله بروجردي و آيت‌الله سيد محمد تقي خوانساري و درس فلسفه امام خميني (ره) بهره‌هاي فراوان گرفت و موفق به دريافت اجازه اجتهاد از اساتيد گران‌قدري مانند حضرات‌ آيات‌ سيد ابوالقاسم موسوي خوئي، سيد محمد حجت كوه كمره‌اي، محمد علي شاه‌آبادي، سيد احمد زنجاني، شيخ ابوالقاسم اصفهاني، شيخ عبدالنبي عراقي، سيد محمد حسين بروجردي، سيد محمد تقي خوانساري شد.
آيت‌الله حق شناس پس از دريافت اجازه اجتهاد به پيشنهاد حضرت آيت‌الله بروجردي به تهران هجرت كرد تا جوانان تشنه علم و معرفت اين ديار را از چشمه‌سار زلال معارف الاهي سيراب كند.
وي در تهران تدريس علوم مختلف نقلي و عقلي را سرمشق خود قرار داد و سال‌ها در مدرسه سپهسالار قديم، وظيفه عمل به وقفنامه آن را به عهده گرفت.
طلاب مدرسه فيلسوف الدوله و نمازگزاران مسجد امين الدوله تهران سال‌ها از درس اخلاق عملي اين عالم فرزانه بهره‌مند شدند.
مدرسه علميه اين عالم فرزانه هم‌اكنون پذيراي جوانان پاك و جويندگان راستين معرفت است.

ارسال نظرات