۰۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۲۷۶۷۱
تلاشي ديگر در واکاوي اصلاحات:

هفت موج اصلاحات منتشر شد

رسا، سرويس فرهنگي ـ کتاب «هفت موج اصلاحات» با بررسي نسبت تئوري و عملي به قلم حجت الاسلام حميد پارسانيا به چاپ رسيد.
هفت موج اصلاحات منتشر شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، در کتاب هت موج اصلاحات، هفت نظريه که هر يک از آنها در مقعطي خاص از تاريخ ايران مطرح شده و آثار و کارکردهاي ويژه­اي نيز داشته است، بررسي شده است.
پنج نظريه از اين نظريات با آنکه بخشي از ذهنيت نخبگان را تسخير کرده و بخشي از فرهنگ جامعه را تصرف مي کند، ريشه در فرهنگ تاريخي جامعه ايران ندارد. اين پنج نظريه در واقع توليد نظريه­پردازان داخلي نيست، بلکه نظريه­هايي است که در بخشي ديگر از جهان براي حل مسائل اجتماعي همان بخش توليد شده است.
در اين کتاب در بحث از هر نظريه،ساختار دروني نظريه، ريشه­هاي تاريخي و بستر تکوين و تولد آن، و همچنين آثار و پي­آمدهاي نظريه در جامعه ايران، مورد توجه قرار گرفته است.
عدالت خانه، سکولاريزاسيون، نظريه­پردازان راديکال، ولايت فقيه، رهبري کاريزماتيک، بسيج توده­اي و جامعه مدني و در نهايت هفتمين گفتمان، نظريه­هايي هستند که در اين نوشتار بررسي مي­شوند.
نويسنده رويکرد نوشتار خود را اينگونه تبيين مي­نمايد: ما در اين اثر مشکل نظريه­پردازي را بيشتر در محور يکي ديگر از مسائل اجتماعي ايران دنبال مي­کنيم. مسئله مورد نظر، ارتباط دولت و ملت است. رابطه دولت و ملت نه تنها در تاريخ معاصر ايران بلکه پيش از آن نيز گرفتار مشکل بوده است. حضور تشيع و فقه سياسي شيعه از يک سو، وجود مناسبات فرهنگي، سياسي و نظامي ايلات و عشاير از ديگر سو، زمينه­هاي تنش و تقابل دولت و ملت را در جامعه ايران پديد آورده­اند.
کتاب هفت موج اصلاحات، به قلم حجت الاسلام حميد پارسانيا، به همت انتشارات بوستان کتاب، در 3000 نسخه، 136 صفحه، قطع رقعي و با قيمت 1200 تومان منتشر شده است.
ارسال نظرات