۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۲۷۶۷۶۸
جهان اسلام در هفته‎ای که گذشت؛

مذاکرات هسته ای ایران همچنان در صدر سخنان علمای شیعه و سنی لبنان/ جاسوسی از فلسطینی‎‏ها به وسیله واتس آپ

خبرگزاری رسا ـ انتقاد شیخ الازهر از ایران به دلیل حمایت از ملت بحرین و ابراز شک و تردید علمای لبنان نسبت به حسن نیت غرب در اجرای توافقنامه هسته‎ای از مهمترین رخدادهای جهان اسلام در هفته گذشته بود.
جهان اسلام

 

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، جهان اسلام در هفته گذشته شاهد رخدادهای مختلفی بود که به خاک و خون کشیدن مردم دیاله پس از یکماه روزه داری، هجمه آل خلیفه علیه جمهوری اسلامی ایران، ابراز شک و تردید علمای لبنان نسبت به حسن نیت غرب درباره توافق هسته ای، افزایش حملات اسلام ستیزانه در فرانسه و انتقاد شیخ الازهر از ایران به دلیل حمایت از بحرین از مهمترین رخدادها به شمار می آید.

 

عراق؛ کشتار مردم دیاله در ایام عید فطر

 

در حالی که مسلمانان عراقی پس از یکماه روزه داری در شادی و سرور عید سعید فطر قرار داشتند، انفجار تروریستی در بازار شهر خان بنی سعد استان  دیاله سبب کشته شدن 115 تن و جراحت 170 تن دیگر شد.

 

مقتدا صدر با صدور پیامی ضمن محکومیت این جنایت، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

 

ـ یکی از نمایندگان پارلمان عراق نیز خواستار تصویب قانون مقابله با حامیان تروریسم شد.

 

ـ در حالی که نبرد نیروهای امنیتی و بسیج مردمی علیه تروریست های داعش همچنان ادامه دارد برخی رسانه ها از برقراری آتش میان میان دو طرف خبر دادند.

 

سازمان بدر با صدور بیانیه ای تأکید کرد که این شایعه به هیچ وجه صحت ندارد و درگیری با داعش تا آزادی کامل این کشور ادامه خواهد داشت.

 

ـ حضرت آیت الله سیستانی در پاسخ به استفتایی تأکید کرد که استفاده از وسایل محافظت شخصی در میدان جنگ برای رزمندگان ضروری است و نباید به بهانه گرم بودن هوا از این وسایل خودداری کرد.

 

 

ـ دفتر حجت الاسلام سید عمار حکیم در پاسخ به شایعه ای مبنی بر سوء قصد به این روحانی در دیاله عراق اظهار داشت که رییس مجلس اعلای اسلامی اصلا به دیاله سفر نکرده است تا مورد سوء قصد قرار گیرد.

 

ـ وزارت کشور عراق از آغاز طرح مبارزه با اماکن فاسد در این کشور خبر داد. رییس اوقاف شیعه نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کرد.

 

ـ مسعود البارزانی رییس اقلیم کردستان عراق که رابطه بسیار خوبی با آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی دارد بار دیگر خواستار استقلال اقلیم کردستان شد.

 

ـ آغاز دوره آموزش نظامی ویژه دانش آموزان در کربلا به توصیه حضرت آیت الله سیستانی و آغاز به کار پنجمین همایش فرهنگی السفیر در نجف اشرف از دیگر خبرهای عراق در هفته گذشته بود.

 

لبنان و فلسطین؛ ابراز شک و تردید علما نسبت به حسن نیت غرب در توافق هسته ای

 

ـ مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 همچنان در صدر سخنان علمای شیعه و سنی لبنان قرار دارد و به گونه های مختلف به تحلیل آن می پردازند.

 

رییس جمعیت علمای صور با اشاره به تفاوت فاحش میان سیاست های جمهوری اسلامی ایران و آمریکا تأکید کرد که آمریکا نمی تواند با کشوری که رهبر آن بر مبنای تقوا و درایت عمل می کند، کنار بیاید.

 

ـ سید علی فضل الله نیز نسبت به اجرای توافقنامه از سوی غرب ابراز شک و تردید کرد.

 

ـ احزاب سیاسی نیز با برگزاری نشستی از مواضع مقتدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در برابر غرب تقدیر کرده و آن را مشت محکم رهبر بر دهان استعمارگرایان خواندند.

 

ـ شیخ نعیم قاسم بر ادامه حمایت جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت تأکید و گفت که اگر حمایت ایران و سوریه نبود حزب الله نمی توانست در جنگ 33 روزه بر دشمن صهیونیسم فائق آید.

 

ـ بحث درباره عدم انتخاب رییس جمهور نیز همچنان ادامه دارد. آیت الله قبلان اظهار داشت که مسؤولان باید در پیشگاه الهی نسبت به اهمال این موضوع پاسخگو باشند.

 

ـ همایش علمای مقاومت با شرکت عالمان دینی از مذاهب گوناگون اسلامی سه شنبه آینده در بیروت برگزار خواهد شد و در این همایش راه‌های تثبیت گفتمان دینی در جوامع اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

ـ وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای، از اعمال تحریم‌ها علیه 3 تن از رهبران جنبش حزب‌الله و یک تاجر لبنانی خبر داد و اعلام کرد این افراد نقش بارزی در عملیات نظامی این جنبش در سوریه دارند.

 

ـ صهیونیست ها که از هر وسیله ای برای تجسس استفاده می کنند، واتس آپ و فیسبوک را وسایل خوبی برای این اقدام انتخاب کرده و بدینوسیله به جاسوسی از فلسطینیان می پردازند.

 

ـ سفر هیأت حماس به عربستان سعودی برای ادای فریضه حج با انتشار شایعاتی مختلفی مواجه شد. عضو ارشد حماس تأکید کرد که این سفر یک سفر زیارتی بود و قرار نیست روابط این جنبش با جمهوری اسلامی ایران را تحت تأثیر قرار دهد.

 

ـ یکی دیگر از اعضای حماس نسبت به تشکیل حکومت یکطرفه از سوی رییس تشکیلات خودگران فلسطین هشدار داد و آن را کودتا علیه آشتی داخلی دانست.

 

بحرین؛ هجمه مقامات آل خلیفه علیه ایران

 

ـ مقامات آل خلیفه که از هر مساله ای برای هجمه به جمهوری اسلامی ایران سوء استفاده می کنند، در جدیدترین اقدام مدعی دخالت ایران در مسائل داخلی این کشور شد.

 

وزیر کشور بحرین این بار از ایران به عنوان صادرکننده تروریسم به بحرین یاد کرد و در عین حال خواستار تقویت روابط با ایران شد.

 

ـ دولت آل خلیفه در ادامه تبعیض علیه شیعیان، جوانان شیعه را از دریافت بورس تحصیلی محروم کرد.

 

ـ این مساله با واکنش علما و جریان های شیعی مواجه شد اما جریان سلفی نسبت به عکس العمل شیعیان واکنش نشان داده و برخورد وزارت آموزش و پرورش علیه شیعیان را خواستار شد.

 

ـ در حالی که خبرگزاری های وابسته به آل خلیفه از آزادی رییس مرکز حقوق بشر بحرین بر اساس عفو پادشاه خبر داده بودند، وی این مساله را کاملا تکذیب کرد و اظهار داشت که پرونده وی همچنان در دادگاه در جریان است.

 

ـ یکی از علمای بحرین با اشاره به حمله افراد ناشناس به مسجد عالی در دومین روز از ایام عید فطر، آل خلیفه را مسؤول توهین به مساجد دانست.

 

ـ مشاورت سفارت پاکستان در منامه از حضور20 هزار نیروی پاکستانی برای سرکوب انقلابیان بحرینی خبر داد.

 

آسیا و اقیانوسیه؛ تکذیب تصرف عدن از سوی نیروهای سعودی

 

ـ زنان یمنی با تجمع در برابر دفتر سازمان ملل در صنعا از ادامه جنایت های آل سعود علیه ملت یمن به شدت انتقاد کرده و اعتراض خود را به سکوت سازمان ملل در قبال قلع و قمع شهروندان بی گناه اعلام کردند.

 

ـ همچنین ده ها هزار تن از مردم صنعا تظاهرات ضد سعودی برگزار و تأکید کردند که یمن آماده پاسخ راهبردی به ادامه حملات است.

  

ـ در حالی که شایعاتی مبنی بر تصرف عدن از سوی نیروهای سعودی به گوش می رسید مسؤول جبهه جوانان یمن که در نشست خبری در تهران شرکت کرده بود این ادعا را تکذیب کرده و آن را بازی رسانه ای خواند.

 

ـ کنفرانس بین المللی اسلام بر ضد افراط گرایی و ترویسم با حضور آیت الله اراکی و علمای شیعه و سنی از 15 کشور جهان در تاجیکستان برگزار شد.

 

ـ تصویب قانون جدید از سوی دولت استرالیا علیه تروریسم موجی از نگرانی را نزد مسلمانان این کشور را به همراه داشت.

 

آنان اعتقاد دارند گرچه این قانون علیه تروریسم تصویب شده است اما مفاد آن سبب گسترش اسلام ستیزی در این کشور خواهد شد.

 

ـ رییس انجمن اسلامی استرالیا نیز از شیوه مقابله دولت با افراط گرایی انتقاد کرد و اظهار داشت که دولت بهتر است به جای استفاده از قوه قهریه و صرف یک میلیارد دلار، به فکر خشکاندن ریشه افراطی گری باشد.

 

مصر؛ انتقاد شیخ الازهر از ایران به دلیل حمایت از ملت بحرین

 

ـ شیخ الازهر مصر که گویا نمی خواهد از سیاست متناقض خود علیه شیعیان تغییر رویه دهد، این هفته به هجمه علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت. این جریان اهل تسنن در مصر که خفقان شدیدی علیه شیعیان در این کشور به راه انداخته و در برخی موارد از گروه های تکفیری نیز حمایت می کند ایران را به عنوان بهانه ای برای تخریب شیعه به عنوان موضوع حملات خود قرار می دهد.

 

وی در قبال سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز عید فطر در حمایت از ملت بحرین واکنش نشان داد و ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرد.

 

ـ وزارت اوقاف مصر که پس از بروز چند حمله تروریستی از سوی داعش در این کشور به فکر مبارزه با تروریسم افتاد، ده ها امام جماعت را به دلیل سخنرانی سیاسی و نگهداری کتاب های ممنوعه بازداشت کرد.

  

ـ یکی از نویسندگان مصری با اشاره به پیشرفت های فراوان جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف، از تنگ نظری دولت در رابطه با ایران ابراز تأسف کرد.

 

ـ تاریخ دان و تحلیلگر برجسته مصری نیز درباره توافق هسته ای ایران تأکید کرد که هیچ کس نباید انتظار داشته باشد اختلاف میان ایران و آمریکا با این توافق پایان برسد.

 

اروپا؛ افزایش حمله علیه مسلمانان فرانسه

 

ـ صهیونیست ها در راستای اقدامات جاسوسی خود، به نرم افزار واتس آپ و پایگاه اجتماعی فیسبوک روی آورده با استفاده از این موارد به جاسوسی از فلسطینیان می پردازند.

 

ـ وزارت آموزش و پرورش ایالت رالاند آلمان با انتشار بیانیه ای از اجرای طرح آزمایشی ارائه دروس اسلامی در مدارس ابتدایی این ایالت خبر داد.

 

ـ دانشگاه بیرمنگام انگلیس از کشف قدیمی ترین قرآن جهان خبر داد.

 

ـ مسلمانان بلغارستان به گنجاندن گوشت خوک در لیست غذاهای مراکز علمی این کشور، بدون در نظر گرفتن اعتقادات دینی دانش‌آموزان مسلمان اعتراض کردند.

 

ـ دیده‌بان اسلام‌هراسی وابسته به شورای مسلمانان فرانسه نسبت به افزایش تهدیدها و حملات اسلام‌هراسانه در این کشور هشدار داد و اعلام کرد که تعداد تهدیدها و حملات علیه مسلمانان به 274 مورد در نیمه اول سال 2015 رسیده است.

 

ـ ناشر و سردبیر مجله طنز فرانسوی «شارلی ابدو» اعلام کرد که مجله وی دیگر کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام را منتشر نخواهد کرد./980/ز501/ک

ارسال نظرات