۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۲۷۷۶۷۵

نگاهی به سومین شماره ویژه نامه ذریعه

خبرگزاری رسا ـ سومین شماره ضمیمه ماهنامه حاشیه با عنوان ذریعه از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.
سومين شماره ويژه نامه ذريعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین شماره ضمیمه ماهنامه حاشیه با عنوان ذریعه با موضوع فرهنگ کتابخوانی طلاب از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

 

در این شماره از ویژه‌نامه ‌«ذریعه» این عناوین را مطالعه می‌کنیم: «به خودم و حوزه علمیه انتقاد دارم»، «کتاب باید هم ثقیل باشد، هم یسیر»، «طلبگی و کارشناسی کتاب»، «خاصیت آینه‌گی»، «کتاب نازله روح نویسنده است»، «او فتخاز حوزه بود»، «میراث منذز»، «هرکس به خودش اجازه می‌دهد کتاب کودک بنویسد»،‌ «هدایت علی‌ام و پرورشی طلاب»، «صراط اندیشه و عمل»، «نگاهی به کتاب اویس قرنی»؛ «نگاهی بهر مان رؤیای نیمه شب»، «ناگفته‌های خیمه بچه‌های حزب الله» و «خاطرات تبلیغی از اروگوئه».


«کتاب، نازله روح نویسنده است» عنوان گفت‌وگو با حجت الاسلام محمد صادق ابوالحسنی، فرزند استاد درباره بازخوانی زندگی علمی و اندیشه مرحوم استاد علی ابوالحسینی(منذر) است، در بخشی از این متن می‌خوانیم:


از مهم‌ترین ویژگی ایشان ژرف‌اندیشی، جریان‌شناسی، سخت‌کوشی، دقت‌نظر، انصاف علمی، وسعت، تتبع، فراوانی مستندات، قوت استدلال، قلم حذاب و رعایت ادب درمقابل مدعیان است که در آثارشان موج می‌زند. 


مرحوم استاد ابوالحسنی یک پدیده بود؛ استعداد، خلاقیت و هوشمند بالایی داشت و این استعداد را خوب کشف کرد و از طرف دیگر همت و پشتکار خستگی‌ناپذیری داشت و همه این‌ها درکنار استاد برجسته‌ای چون است الله شیخ فاضل لنکرانی به بالندگی رسید.

 

وی علم به زمان و لوزام آن را شرط اساسی در دشمن شناسی می‌دانست و مثل یک دیده‌بان، بیدار، شرایط جامعه را رصد می‌کرد و بعد وقتی برای کیان اسلام و تشیع خطری تشخیص می‌داد با غیرت فوق العاده‌ای به مصاف دشمن می‌آمد و با تمام توان دفاع می‌کرد. دفاعش کاملاً علمی و روشمند بود و سبک مخصوص خود را داشت و چالش علمی با فرقه‌ها ضاله از کارها مهم ایشان بود که در چند محور مبارزه با گرایشات کسروی‌گری (تاریخ سکولار)، بهایی‌گری، وهابی‌مآبی، غربزدگی، سره‌گرایی، رادیکال، باستان‌زدگی و هندویسم افراطی در جریان بود. جوهای مسموم از سوی دشمنان را شناسایی می‌کرد و می‌شکست؛ یعنی جوشکن بود و جریان ساز. مثلاً طلسم تاریخ نگاری سکولار را می‌شکست؛ یک سبک تاریخ دینی جایگزین می‌کرد. 


در بخش دیگر از این گفت‌وگو می‌خوانیم: وی در کنار پژوهش‌های عمیقی که داشت، درباره تربیت فرزندان و جهت دهی خانواده بسیار اهتمام داشت. خیلی به حضور در مجالس اهل بیت علیهم السلام سفارش می‌کرد.

  

در عمرکوتاه 56 سال، حدود 40 کتاب و 300 مقاله نگاشت؛ اما چون در سن پختگی و ثمر بخشی درگذشت، بسیاری از تحقیقات ایشان ناتمام ماند و کتاب‌ها و مقالاتی منشر نشده برجای مانده که هرکدام در وضعیت خاص خود می‌باشد پس از رحلت ایشان با توصیه مراجع و همت خانواده آن مرحوم، میراث بر جای مانده از ایشان جمع‌آوری شد و مرکز به نام دفتر نشر آرا و آثار استاد مندز شروع به کار کرد. با همکاری محققان، کتاب‌ها، یادداشت‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های ایشان گرداوری و دسته بندی شد.

  

گفتنی است، سومین شماره از ضمیمه ماهنامه حاشیه ویژه کتاب و فرهنگ کتابخوانی با عنوان «ذریعه» از سوی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی منتشر شده است./998/ق601/ب4

ارسال نظرات