۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۲۷۷۷۳۲
پژوهشگر عراقی مسائل اسلامی:

بسیج مردمی ثمره اخلاق نبوی و عدالت علوی آیت الله سیستانی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس اسلامی عراق اخلاق نیک مرجعیت دینی را زمینه ساز تشکیل بسیج مردمی دانست و حضرت آیت الله سیستانی را رهبر معنوی عراق توصیف کرد.
بسیج مردمی ثمره اخلاق نبوی و عدالت علوی آیت الله سیستانی است

به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، شیخ یوسف ناصری کارشناس اسلامی با حضور در شبکه العراقیه به بررسی مفهوم عدل و ظلم و جایگاه آن در حکومت پرداخت و گفت: من به عنوان یک مسلمان اگر مجبور شوم که میان کشور مسلمان ظالم و کشور کافر عادل یکی را انتخاب کنم حتما کشور کافر عادل را انتخاب خواهم کرد. زیرا عدالت به من اجازه می دهد تا اداب، سلوک و شعایر دینی خود را به راحتی انجام دهم. عدل مرا حمایت کرده در حالی که ظلم به من تعدی می کند.

 

وی افزود: ممکن است گروهی ظالم به اسم دین به برپایی حکومتی اقدام کنند اما این حکومت به سرعت از بین خواهد رفت. در مقابل، حکومتی لائیک بر مبنای عدالت تا سال ها باقی بماند. پاکستان سال ها قبل به اسم جمهوری اسلامی تشکیل شد اما به دلیل ظلم و بی عدالتی امروز در صحنه حکومت داری به بن بست رسیده است و در مقابل، کشور برزیل با آنکه لائیک بوده توانسته با اجرای عدالت در صحنه بین المللی اثری از خود برجای بگذارد.

 

وی در پاسخ به برداشت‌های گوناگون با عنوان اسلامی و تشکیل حکومت با شعار عدالت تاکید کرد: تفاوت میان شعار و حقیقت، قوانین عام اجتماعی و نحوه اجرای آن است.

 

کارشناس مسائل اسلامی با اشاره به حیطه دخالت حکومت اسلامی در زندگی افراد خاطرنشان کرد: حکومت در روابط میان افراد جامعه و تنظیم این روابط دخالت کرده و همگان را به اجرای قوانین در چهارچوب مشخص فرا می خواند. اما در حوزه شخصی افراد، شان حکومت اسلامی نیست که بخواهد دخالت کرده و یا اظهار نظری انجام دهد.

 

ناصری در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: کشورهای مسلمان نظیر عربستان یا حکومت عراق در زمان صدام با شعار اسلام و با اهدافی غیر اسلامی تشکیل شد. عربستان که شعار «لا اله الا الله» را الگوی خود قرار داده و مدعی خادم حرمین شریفین است تنها اسلام را دستاویزی برای خود قرار داده است. عربستان مدعی اجرای قانون اسلامی است در حالی که حتی اجازه رانندگی کردن به زنان را نمی دهد.

 

وی ساده زیستی را یکی از نشانه‌های حاکم اسلامی دانسته و تاکید کرد: امروزه بیشتر حاکمان کشورهای اسلامی و غیر اسلامی با لباس های فاخر به میان مردم می آیند در حالی که امیر المومنین (ع) در روایات فراوان ساده پوشی حاکم را از ویژگی‌های حاکم اسلامی بیان کرده است در تاریخ افرادی مانند شهید رجایی، احمدی نژاد و ... با ساده زیستی توانستند در قلب مردم نفوذ کنند.

 

این عالم شیعی نبود دستگاه قضایی کارامد و عادل در جامعه عراق را علت گسترش ظلم، تبعیض، بی عدالتی دانسته و افزود: دستگاه قضایی حلقه مفقوده میان حکومت و مردم است که اگر شأنیت لازم به آن داده شود عدالت به طور کامل در جامعه محقق خواهد شد.

 

وی تشکیل بسیج مردمی عراق در شرایط فقر، ظلم و بی عدالتی را بی نظیر توصیف کرده و گفت: جمع شدن تعداد زیادی از مردم و تشکیل بسیج مردمی بسیار امر مهمی است و مهمتر آنکه بسیج مردمی از حاکمان تبعیت نکرده بلکه از مرجعی که ساده زیستی را الگوی خویش قرار داده پیروی می کند.

 

وی با اشاره به نقش معنوی آیت الله سیستانی در وحدت مردم عراق بیان کرد: مرجعیت دینی قبل از آنکه بر عقل‌های مردم حکومت کند در دل‌های آنان نفوذ کرد. حمایت مرجعیت در شرایط بسیار سخت عراق از جمله نبود سلاح، فقر، ظلم و بی عدالتی دستگاه‌ حکومتی به کمک رزمندگان آمد و اخلاق پسندیده مرجعیت عراق در میان رزمندگان منعکس یافته و علت لبیک گفتن به ندای مرجعیت در فتوای جهاد شد./981/ب912/د

ارسال نظرات