۰۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۲۷۸۷۰

مقبره آيت الله انگجي با خطر تخريب روبه روست

رسا، سرويس شهرستان ها- مقبره مرحوم آيت الله انگجي در تبريز به علت عدم توجه مسئولان ذيربط با خطر تخريب رو به روست.
مقبره آيت الله انگجي با خطر تخريب روبه روست
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در تبريز، با گذشت چندين سال از اجراي طرح توسعه و پاکسازي منطقه گجيل تبريز و بازار خرده فروشان مستقر در آن، مزار آيت الله انگجي، عالم وارسته و فقيد بزرگ تبريزي که در خانه شخصي وي قرار دارد، با بي مهري و بي توجهي مسئولان مواجه شده است.
موقعيت فيزيکي خانه مرحوم آيت الله انگجي به گونه اي است که علاوه بر واقع شدن در منطقه اي غير فرهنگي که معمولاً مأمن فروشندگان اجناس قاچاق و مواد مخدر است، به علت عدم رسيدگي به ديوارها و بناي خانه در خطر تخريب قرار گرفته است.
اين بنا هم به لحاظ بعد تاريخي و قدمت و هم تعلق به خانواده عالم پرور و دانشمند انگجي، اهميتي دو چندان دارد.
متاسفانه براي بازسازي و مرمّت اين بناي ارزشمند فرهنگي تاريخي طي سال هاي اخير و ساخت مقبره اي در شان مقام علمي و معنوي اين عالم فقيد تاکنون اقدامي در اين راستا صورت نگرفته است.
البته بايد توجه داشت که مرمت و بازسازي اين مقبره و خانه قديمي بدون توجه به ساختار اجتماعي اطراف آن اثرات مطلوب زيادي نخواهد داشت و به طور طبيعي افرادي فرهنگي و مذهبي قادر به بهره گيري از فضاي معنوي اين مقبره نخواهند بود، چرا که حضور صدها نفر از افرادي که در اطراف اين بنا با فروش اجناس قاچاق و مواد مخدر روزگار مي گذرانند، مانع حضور چهره هاي معنوي و فرهنگي است و در اين ميان احداث مجتمع بزرگ فرهنگي، تفريحي بهترين گزينه براي حل اين معضل به نظر مي رسد.
شايان ذکر است، مرحوم آيت الله انگجي از علما و فقهاي معاصر و بنام تبريز در طي مدت حيات پربرکتش دهها شاگرد و عالم فرزانه را تقديم جهان تشيع کرده و داراي نفوذ کلام و محبوبيت خاص در ميان آحاد مردم بوده است.
آيت ­الله مرحوم حاج ميرزا ابوالحسن انگجي در 1282 هجري قمري در تبريز متولّد و در ذي القعده 1357 ه.ق در تبريز وفات يافت.
وي از سادات حسيني بوده و جدّ او آقا مير ابوالحسن برادر حاجي سيّدحسين، باني کاروان سراهاي معروف به حاجي سيّدحسين در راسته بازار تبريز، جدّ خانوادهً عدل‌الملک بود.
آيت الله انگجي در تبريز از مرحوم ميرزا محمود اصولي و مرحوم آقا سيّد عبدالفتاح سرابي تلمّذ نمود.
وي در سال 1304 قمري به نجف اشرف مشرف شد و در حلقهً شاگردان مرحوم حاج ميرزا حبيب‌الله رشتي و فاضل ايرواني و آقا شيخ حسن ممقاني و شيخ محمّد حسين کاظميني وارد شد.
همچنين، با توجه به اينكه وي از فعالان دوره مشروطه نيز محسوب مي شد؛ پس از اجتهاد در فقه و اصول، به تبريز مراجعت نمود.
مسجد بزرگ آيت الله انگجي تبريز واقع در خيابان جمهوري اسلامي سال ها محل وعظ و ارشاد آن عالم رباني بوده است؛ چنانچه اين مسجد پس از رحلت ايشان به نام آن بزرگوار نامگذاري شد.
اين عالم رباني پس از رحلت بنا به وصيت خويش در خانه شخصي اش واقع در خيابان قدس تبريز به خاک سپرده شد.
ارسال نظرات