۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۲۷۹۴۵۸

گزارش خبرنگار ترک درباره اسلام ستیزی در آمریکا

خبرگزاری رسا ـ رسانه های غربی هرگاه جرمی از یک مسلمان سر می زند بلافاصله به اقدام وی تروریسم اسلامی می گویند. این در حالی است که وقتی فردی غیر مسلمان جرم و جنایتی مرتکب می شود هیچ صحبتی از اعتقاد و دین وی به میان نمی‎آید.
پديده اسلام ستيزي در فرانسه و اروپا
به گزارش خبرگزاری رسا، کایا اویانلی، خبرنگار ترکیه ای در مقاله ای به بررسی اسلام ستیزی ونقش رسانه های غربی در اشاعه آن پرداخته است.
 
وی درباره شگفتی خود از تابلویی بر سردر یک فروشگاه در آمریکا می گوید که در آن نوشته شده بود «ما مسلمان نیستیم. ما از فرقه "سیک" هستیم».
 
نویسنده بعد از پرسش از صاحب فروشگاه درباره چرایی این نوشته با این پاسخ مواجه می شود که ما نمی خواهیم ما را با مسلمانان اشتباه گیرند. چون آن ها بعد از یازدهم سپتامبر همیشه مورد هدف قرار گرفته اند.
 
پیروان آیین سیک برای این کار خود توجیه قابل قبولی دارند. بسیاری از مردان سیک به دلیل داشتن ریش، دستار و نیز پوستی تیره، با مسلمانان اشتباه گرفته شده و مورد حمله قرار گرفته اند.
 
در تاریخ پنجم آگوست سال 2012، یک کهنه سرباز آمریکایی به عبادتگاه پیروان سیک در آمریکا حمله کرد و شش تن را به قتل رساند. این حمله از سوی اف بی آی به عنوان یک جنایت ناشی از نفرت دینی و نیز تروریسم داخلی اعلام شد.
 
در همین حال برخی مقامات "سیک" برای دفاع از خود با زیاده روی و توهین به مسلمانان، اعلام می کنند که ما مردمی صلح جو هستیم، ما مسلمان شبه نظامی نیستیم.
 
اویانلی می گوید که هنوز برای وی مشخص نیست که منظور سیک ها از مسلمانان شبه نظامی چیست. چون بنا به آمار سایت شوتینگ تِرَکر، که معتبرترین سایت پیگیری حملات مسلحانه است، سال گذشته 207 حمله مسلحانه در آمریکا به وقوع پیوست که تنها یک مورد از این 207 حمله از سوی افراط گرایان مسلمان انجام شده است. از 206 مورد دیگر اطلاعات چندانی منتشر نشده است. شاید عدم گزارش درباره این حملات این باشد که عاملان آن ها مسلمان نبوده اند. هرچه که هست، این حملات به قول رسانه های غربی، تروریسم اسلامی نبوده اند. با این وجود متاسفانه نه تنها در آمریکا بلکه در کل جهان غرب وقتی سخن از تروریسم به میان میاید، ذهن ها به سمت مسلمانان متوجه می شود.
 
کلی جیمز کلارک از کالج بروکس و موسسه میان ادیانی کافمن، در مورد این موضوع مطالعاتی انجام داده است و مقصر اصلی در این سوء برداشت ها را رسانه ها می داند.
 
کلارک در پژوهش خود بیان می کند که وقتی فردی مسلمان جرمی را مرتکب می شود، رسانه ها از اقدام او به عنوان تروریسم اسلامی یاد می کنند بدون آن که هیچ مقام رسمی این موضوع را تایید کرده باشد. اما وقتی فردی غیر مسلمان جرمی را انجام می دهد، هیچ گاه اسمی از اعتقاد آن فرد به میان نمی آید. در این مواقع در رسانه ها این گونه بیان می شود که فردی بدون ثبات روحی روانی اقدام به جنایتی کرده است.
 
کلارک در مطالعه خود نشان می دهد که بین سال های 1980 تا 2005، 94 درصد از عملیات تروریستی انجام شده در خاک آمریکا از سوی غیر مسلمانان انجام شده است. همچنین بنا به گزارش یوروپول ریپورتس، بین سال های 2007 تا 2009 بیش از 99 درصد از عملیات تروریستی در اروپا به دست غیر مسلمانان صورت گرفته است.
 
با وجود این گزارش های ناراحت کننده، نظرسنجی اخیر موسسه گالوپ نتایج جالبی را نشان می دهد. در نظرسنجی انجام شده از سوی این موسسه در ماه جولای نشان می دهد که 60درصد از مردم آمریکا اظهار تمایل کرده اند که به یک فرد مسلمان در صورت واجد شرایط بودن، برای تصدی ریاست جمهوری این کشور رای دهند. می توان نتایج این نظرسنجی را این گونه تحلیل کرد که وقتی مردم می توانند یک نامزد انتخاباتی را بر اساس توانایی هایش بشناسند، برچسب های مذهبی از اهمیت کمی برخوردار خواهد بود./847/ب902/د
ارسال نظرات