۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۲۸۰۳۰۰

برگزاری کنگره جهانی «فتوا» در مصر

خبرگزاری رسا ـ دارالافتای مصر از برگزاری کنگره جهانی «فتوا»با حضور شیخ الازهر و تعدادی از علمای جهان اسلام در مصر خبر داد.
دارالافتاي مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، شوقی علام، مفتی مصر از برگزاری کنگره جهانی «فتوا» از سوی دارالافتای مصر در دوشنبه هفته آینده خبرداد.

 

شوقی علام گفت: هدف از برگزاری این کنگره، نابودی تفکر افراطی و قراردادن حد مشخصی برای کشتار، ترساندن و خشونت است.

 

علام افزود: در این کنگره از طرح ایجاد مجمع جهانی فتوا رونمایی خواهد شد که مقر آن در قاهره بوده و جلسات متعددی را برای همفکری و هم نظری در مورد مسائل مشترکی که نیازمند صدور فتواست تشکیل خواهند داد.

 

وی با بیان آنکه کنگره جهانی فتوا گامی جدید در رویارویی اندیشه‌ای با تفکر افراط گرایی است، خاطر نشان کرد: دارالافتا با پذیرفتن الگویی میانه و به دور از خشونت به رویارویی با خشونت و منابع دینی که محل استناد جریان‌های تکفیری قرار می گیرند، خواهد پرداخت.

 

مفتی مصر با اشاره به پی بردن دارالافتای مصر نسبت به خطر انتشار افکار و فتواهای غیر مشهور و تشکیل کمیته‌ای برای مبارزه با آن تصریح کرد: برگزاری کارگاه عملی و حلقه‌های بحث‌و‌بررسی در راستای ایجاد بستری مناسب در صدور فتوا بخشی دیگر از فعالیت‌هایی است که در این کنگره انجام خواهد گرفت.

 

از سوی دیگر ابراهیم نجم مشاور مفتی مصر گفت: فتوا سلاحی شرعی و قانونی برای توجیه خشونت، خونریزی و ناامن ساختن ثبات جوامع است که این پدیده خطرناک دارای آثار سلبی فراوانی بر جامعه و افراد آن است.

 

این کنگره به مدت دو روز و با حضور احمد طیب شیخ الازهر و جمعی از علمای عربستان، امارات، اردن، فلسطین، مغرب، الجزایر، لبنان، عراق، مالزی، پاکستان، هند، و قزاقستان برگزار خواهد شد.

 

نکته قابل تامل آن است که در این کنگره اسمی از ایران به میان نیامده است./981/ب902/د

ارسال نظرات