۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۲۸۱۳۷۴

نماینده پارلمان لبنان خواستار لغو پیمان طائف عربستان شد

خبرگزاری رسا ـ نماینده پارلمان لبنان خواستار لغو پیمان موسوم به طائف شد و تاکید کرد که با انتخابات آزاد باید رییس جمهور برگزیده شود.
نواف الموسوي، نماينده پارلمان و عضو فراکسيون مقاومت اسلامي لبنان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نواف موسوی، نماینده پارلمان لبنان، روز گذشته طی همایشی که به مناسبت چهلمین روز شهادت مهدی محودی برجی در حسینه دیر قانون در منطقه راس العین این کشور برگزار شد، طرح پیمان طائف که در سال 1989 میلادی (1368 شمسی) که با میانجی‎گری عربستان در شهر طائف و در پایان جنگ داخلی لبنان منعقد شد را نامعتبر توصیف کرد و گفت: پیمان طائف هیچ گونه صلاحیت قانونی ندارد زیرا طبق این پیمان سمت‎های حکمتی بر پایه مذهب تقسیم شده‎اند.


وی خواستار اصلاح قانون اساسی شد و تاکید کرد که منصب‎های حکومت باید بر اساس عدالت و توازن در کشور تقسیم شوند.


نماینده پارلمان لبنان تصریح کرد: کسانی که پیمان طائف را به ظاهر تهدیدی برای خود می‎دانند همان افرادی هستند که درپی انتقال منصب‎های حکومتی بر اساس احزاب و یا مذاهب خود هستند.


وی خواستار حفظ اتحاد و برگزاری انتخاب بر اساس عدالت و مشارکت همه احزاب و مذاهب مختلف شد و خاطرنشان کرد: در این چارچوب هیچ کس اجازه توهین و تحریم شرکت نمایندگانی از حزب جریان ملی آزاد وابسته به میشل عون را ندارد. آنان نیز حق مشارکت فعال در حکومت مانند سایر احزاب و مذاهب را دارند.


گفتنی است پیمان طائف در 22 اکتبر 1989 با میانجی‌گری عربستان سعودی در شهر طائف و در پایان جنگ داخلی لبنان منعقد شد و 62 نماینده از لبنان در آن شرکت داشتند.


این پیمان به منظور بازنگری در میثاق ملی لبنان و ایجاد توازن میان قدرت مذاهب و طوایف در این کشور منعقد شد. پیش از این پیمان از سال 1932 به بعد قریب به اتفاق قدرت این کشور از سوی استعمارگران فرانسوی در اختیار مسیحیت مارونی گذاشته شده بود.

 

پیش از پیمان طائف نخست وزیر اهل سنت از سوی رییس جمهور مارونی انتخاب می‌شد و در برابر وی مسؤول بود. طبق این پیمان نخست وزیر مانند سیستم‌های کلاسیک پارلمانی در برابر قوّه‌ مقننّه مسؤول شناخته می‌شود. در طول مذاکرات انعقاد این پیمان بر خلاف میثاق ملی لبنان نخست وزیر ژنرال میشل عون از مسیحیان مارونی لبنان بود که به وسیله امین پیر جمیّل انتخاب شده بود.


از مفاد این پیمان می‌توان به خلع سلاح تمام گروه‌های شبه نظامی داخلی و خارجی لبنان جز گروهی داخلی به نام حزب الله و دو گروه خارجی فتح و حماس اشاره کرد.


این پیمان در 4 نوامبر 1989 تأیید شد. آن روز پارلمان در فرودگاه قلیعات در شمال لبنان تشکیل جلسه داد و رینیه معوض را به ریاست جمهوری برگزید. در حالی که لبنان 409 روز بود پس از استعفای امین پیر جمیّل رییس جمهور نداشت. معوض 17 روز بعد در حالی که از مراسم روز استقلال لبنان باز می‌گشت در پی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در بیروت کشته شد. پس از این واقعه الیاس هراوی رییس جمهور لبنان شد./994/ب902/د

ارسال نظرات