۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۸۲۳۵۹

استقبال صهیونیست‎ها از بقای رییس تشکیلات خودگردان

خبرگزاری رسا ـ روزنامه صهیونیستی با ابراز نگرانی از بروز انتفاضه جدید در کرانه باختری که ممکن است با هر حادثه کوچکی آغاز شود، بقای محمود عباس را به سود اسرائیل دانستند.
نتانياهو و محمود عباس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با هشدار برخی رسانه‌های صهیونیستی درباره آغاز انتفاضه مردمی در کرانه باختری، منابع دیگر زمزمه‌هایی از قصد محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان برای استعفا خبر دادند.

 

آوی ساخاروف، تحلیلگر روزنامه «تایمز اسرائیل» روز گذشته نوشت که عباس در زمان کنونی دنبال جانشین برای خود است. احتمال زیاد هست که او صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد خود و دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزاد‌ی‌بخش را جانشین خود کند.

 

طبق این گزارش، محمود عباس در اندیشه امکان استعفا تا سبتامبر (شهریور-مهر) آینده است اما از طرفی دیگر عریقات کسی است که از حمایت مردمی برخوردار نیست و شاید به همین دلیل باشد که عباس می‌خواهد سازمان آزادی‌بخش را مدیریت کند تا از محبوبیت کافی برخوردار شود.

 

گفته می‌شود شاید عباس پس از شکست دادن محمد دحلان، یاسر عبد ربه و سلام فیاض [اعضای فتح]، اکنون شکست جبریل رجوب را که یکی از اعضای ذی‌نفوذ سازمان آزادی‌بخش فلسطین است، هدف خود قرار داده است.

 

«تایمز اسرائیل» با بیان این که ممکن است ثبات سیاسی داخل جنبش فتح متزلزل شود، افزود که طی چند ماه آتی قرار است اجلاس هفتم فتح برای انتخاب رهبر جدید برگزار شود حال آنکه درون فلسطین شعله‌ور است و ادامه شهرک‌سازی‌ها، عدم وجود افق اقتصادی روشن و مسائل مشابه ممکن است به حملات بیشتر فلسطینی‌ها و مقاومت مسلحانه بیشتر منجر شود حال آنکه هیچ سازمانی پشت این ماجرا هم نیست [و این اعتراضات کاملا مردمی است].

 

ساخاروف نوشت، عباس در دیدار هفته گذشته با اسحاق هرتسوگ، رهبر معارضان [داخل فلسطین اشغالی] از آغاز انتفاضه سوم ابراز نگرانی کرده است. مسؤولان فلسطینی هم می‌گویند که امکان وقوع یک حادثه نیز هست که در نهایت به رویارویی بزرگی تبدیل شود.

 

این مسؤولان معتقدند که «شاید دلیل افزایش تعداد حملات جداگانه [و غیر سازماندهی‌شده] تاثیر ماه سبتامبر باشد. احساسی عمومی در کرانه باختری به وجود آمده که می‌گوید، احتمال زیاد اتفاقی در ماه آینده رخ خواهد داد که لزوما در اسرائیل نیست اما ممکن است مرتبط با تحولات سیاست داخلی [فلسطین] مانند استعفای محمود عباس باشد».

 

این تحلیلگر «تایمز اسرائیل» با بیان اینکه «محمود عباس برای برگزاری شورای ملی سازمان آزادی‌بخش فلسطین جهت انتخاب اعضای کمیته اجرایی آماده می‌شود» نوشت: کادرهای فتح چاقو‌های خود را آماده می‌کنند و احتمال می‌رود تنش داخلی در حزب با نزدیک شدن به موعد برگزاری اجلاس هفتم افزایش یابد، اسرائیلی‌ها معتقدند که طوفانی در راه خواهد بود.

 

تلاش اسرائیل برای منصرف کردن عباس از استعفا

 

ساخاروف با بیان اینکه هفته گذشته اخباری شنیده شد مبنی بر استعفای محمود عباس و برخی دیگر از مسؤولان فتح، نوشت که برخی مسؤولان وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تلاش خود را جهت منصرف کردن عباس از استعفا آغاز کرده‌اند و حتی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل معتقد است که بقای عباس در منصب خود به سود اسرائیل است.

 

طبق گفته ساخاروف، اما تاکنون هیچ نشانه‌ای به چشم نمی‌خورد که عباس استعفا خواهد کرد. او بشدت در حال تلاش برای تقویت جایگاه خود در تشکیلات خودگردان و سازمان آزادی‌بخش فلسطین است./994/ب101/د

ارسال نظرات