۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۲۸۳۹۵۹
سردبیر رای الیوم خبر داد؛

جعل نتایج ارزیابی رسمی حمله علیه داعش از سوی مقامات آمریکایی

خبرگزاری رسا ـ تحلیلگر عرب در گزارشی نوشت: اگر شخصی چهل روز در میان قومی زندگی کند، به خلق و خوی آن قوم در می‌آید، گزارشات دروغین مقامات آمریکایی به «باراک اوباما» همانند کارهایی است که رسانه‌های عربی برای خوش آمد پادشاهانشان انجام می‌دهند.
عبدالباري عطوان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه «نیویورک تایمز» روز سه شنبه هفته گذشته در گزارشی فاش کرد که مقامات آمریکایی برای موفق جلوه دادن عملیات یک ساله علیه گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، اقدام به جعل نتایج ارزیابی‌های رسمی از این حملات کرده‌ و گزارش های غیر واقعی به «باراک اوباما» داده‌اند.

 

به نوشته عبدالباری عطوان، دستکاری گزارشات اطلاعاتی از جمله کارهایی است که بیشتر در کشورهای عربی اتفاق می‌افتد تا خوش‌آمد پادشاه یا بزرگان کشور قرار گیرد، شبکه‌های تلویزیونی در اکثر کشورهای عربی از صداقت و حرفه‌ای گری تهی هستند، اما اینکه در آمریکا نیز اطلاعاتی که باید به رییس‌جمهور برسد دستکاری می‌شود؛ این مسأله دیگر به ذهنمان خطور نمی‌کرد.

 

رأی الیوم می‌نویسد: پس از گذشت کمتر از یک ماه از شروع حمله عربستان به یمن، ژنرال «احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف سعودی در یک کنفرانس خبری از پیروزی در یمن خبر داد و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران به وی تبریک گفتند و کماکان نیز شبکه‌های العربیه و الجزیره و دیگر شبکه‌های کشورهای خلیج فارس هر روزه از پیروزی سخن می‌گویند و از محاصره خفه‌کننده هوایی، زمینی و دریایی یمن و کشتار مردم عادی و تخریب زیرساخت‌ها مطلقا هیچ حرفی نمی‌زنند و طبیعتا سخنی نیز از بمب‌های خوشه‌ای عربستان که از سوی «حقوق بشر جهانی» محکوم شده نمی‌زنند.

 

عطوان ادامه می‌دهد: درست است که مؤسسات امنیتی و نظامی آمریکا گروه‌های خاصی را برای گمراهی مردم جهان سوم دارند و مدام در حال عملیات روانی، ترور شخصیت‌ها و نشر اکاذیب هستند، اما اگر به خاطر آرامش درونی کشورت بخواهی رییس‌جمهورت را گمراه کنی این موضوع دیگر عبور از هر خط قرمزی و یک سقوط اخلاقی است.

 

سازمان اطلاعات آمریکا چندین گزارش کذب به «باراک اوباما» داده است که در آن از موفقیت آمیز بودن عملیات هوایی در موصل علیه داعش سخن گفته و تأکید شده است که این بمباران‌ها موجب تضعیف شدید تروریست‌ها شده است و همین سخنان را نیز رییس‌جمهور، وزیر دفاع و وزیر خارجه آمریکا به عنوان مقامات رسمی به زبان آوردند اما اندکی بعد، داعش شهر «الرمادی» در عراق و «تدمر» در سوریه را اشغال کرد و میزان کذب بودن چنین گزارشاتی کاملا مشخص شد.

 

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا هفته پیش ناامیدانه از دشوار بودن جنگ با داعش به رغم 5 هزار حمله هوایی سخن گفت و ادامه داد که ممکن است غلبه بر تروریسم چند سال طول بکشد و این ابراز نظر ناامیدانه احتمالا از این ناشی شود که مقامات آمریکایی به دروغ بودن گزارشات پی برده‌اند.

 

وی در ادامه نوشت: پنج ماه است که مسؤولان عراقی و‌ آمریکایی از نزدیک بودن آزادسازی الرمادی حرف می‌زنند و به یکباره با اشغال نیمی از شهر «بیجی» به دست داعش مواجه می‌شویم؛ شهری که پالایشگاه بیجی با 60 درصد تولید نفت عراق را در خود جای داده است و مهم‌تر از این عملیات انتحاری روز گذشته که 6 عامل انتحاری در عملیاتی چندین فرمانده ارشد و افسران عالی رتبه را به قتل رساندند.

 

مسؤولان نظامی آمریکایی که گزارشات اطلاعاتی را دستکاری می‌کنند، خود و رهبرانشان را فریب می‌دهند و در عوض در خدمت «داعش» عمل می‌کنند و به همین خاطر است که برنامه‌های آمریکایی یکی پس از دیگری شکست می‌خورد و تا وقتی که رهبران آمریکایی به این گونه گزارشات و تحلیلگران اعتماد می‌کنند، اوضاع بر همین روال است و بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم که مقامات آمریکایی از تحلیلگران شبکه‌های عربی استفاده کنند که در این کار بسیار خبره‌‌تر هستند./994/ب102/د

ارسال نظرات